Cognito.cz potrdilo svoji pozici tuzemské jedničky v oblasti vývoje v PHP Symfony a stalo se oficiálním implementačním partnerem SULU CMS, robustn...

Novoroční vlna nasazování nových cookies lišt vynucená změnou zákona o elektronických komunikacích se nevyhnula ani webům našich klientů. V uplynulých týdnech jsme hledali efektivní řešení, jak splnit nové podmínky zároveň přijít o co nejméně dat. Jak ovlivnily nové cookies lišty chování uživatelů na webech našich klientů? Pojďme se podívat na první data, insighty a best practices.
Jak jsme psali na podzim, nová cookies lišta je dle novely zákona prostě nutnost, otázka visící ve vzduchu ale stále je, jak má vypadat a jak přesně má fungovat? Vzhledem k tomu, že máme v Cognitu poměrně široké portfolio klientů, od malých prezentačních webů až po rozsáhlé e‑shopy, mohli jsme vyzkoušet různé způsoby implementace i přístupu k designu a fungování.
Od začátku jsme věděli, že budeme testovat např.:
Po měsíci provozu desítek nových cookies lišt již máme nasbírána data a insighty, jak návštěvníci webů s lištou interagují:
* Interní statistiky z nástroje Cookie Script a Google Analytics za období 1. 12. 2021 až 25. 1. 2022 na vzorku 33 webových stránek při cca 300 000 unikátních uživatelů.
Graf ukazující omezení dat v Google Analytics po nasazení cookies lišty (po 12. 12.) + pozdější nárůst po nasazení agresivnější varianty pro získání více souhlasů.
Statistika akcí s cookies lištou, která je agresivnější a nelze ji snadno zavřít.
Statistika akcí s cookies lištou v čase. Na grafu je rovněž vidět výrazný nárůst souhlasů po tom, co byla nasazena agresivnější verze lišty.
Statistika akcí s cookie lištou, která nepřekáží a lze ji snadno zavřít.
Statistika akcí s cookie lištou v čase. Tuto cookie lištu lze snadno zavřít a nebo zcela ignorovat.
Novela, ÚOOÚ ani experti se neshodnou na tom, jak má cookies lišta vypadat, ale dávají spíše obecná doporučení. Za nás vypadá ideální lišta takto:
Někteří klienti nám psali, že cookies lištu buď vůbec nechtějí, nebo ji chtějí implementovat tak, aby byla „jen naoko“ a sběr dat a měření nijak neovlivnila. My jsme toho názoru, že návštěvník webu by měl být na prvním místě – pro koho bude výhodné mít nespokojeného zákazníka, kterého ztratíte např. proto, že zjistí, že lžete?
A ostatně, možná je konečně čas se zaměřit právě na zákazníka a ne jen na to sbírat co nejvíce dat, získávat z nich informace, které z 90 % ani nevyužijeme, a dělat rádoby datovou analytiku? S klasickými Google Analytics nebyla data ze 100 % kompletní nikdy.
Samozřejmě, pro základní fungování současných marketingových postupů jsou např. data k remarketingu potřeba. Pokud někdo ale sleduje pouze chování na webu a zdroje návštěv, možná je vhodné sáhnout po některé alternativě, jakou je např. Plausible.io, pro pokročilejší řešení na vlastním serveru je tu pak např. Matomo.org.
Cognito.cz potrdilo svoji pozici tuzemské jedničky v oblasti vývoje v PHP Symfony a stalo se oficiálním implementačním partnerem SULU CMS, robustn...
Výběr písma pro vaši značku je mnohem důležitější, než se na první pohled může zdát. Vizuální identita je totiž jedním z klíčových faktorů, které ...
Digitální agentura Cognito.cz uvádí na trh pokročilý rezervační systém WediLiv, vyvinutý speciálně pro pořadatele svateb a dalších společenských a...