Perličky z naší UX knihovny

Design Ngoc Minh Trinh

Když někdo začne s UX designem, většinou se rychle dostane do bodu, kdy má v hlavě zmatek. Tolik metod, procesů, pojmů a každý tvrdí, že právě ten jeho přístup je ten správný. V této sérii nenajdete seznam bestsellerů, ale výběr knih, které provázely naši UX cestu – naše perličky. Považujeme je za ideální start pro každého, kdo chce v UX přežít. Takový survival kit v oboru. Tyto knihy formují způsob přemýšlení o lidech, produktech a rozhodnutích. Berte to jako průvodce pro všechny, kdo se chtějí naučit dívat na design očima uživatele.
 

Nenuťte uživatele přemýšlet
Autor: Steve Krug

Název knihy říká všechno. Steve Krug vysvětluje, proč by uživatel při používání webu neměl zbytečně přemýšlet kam kliknout nebo kde něco najít. Žádné luštění záhad, žádné hledání schovaných tlačítek. Web má být srozumitelný, intuitivní a logicky poskládaný, aby se člověk rychle dostal tam, kam potřebuje. A to bez zvýšeného tlaku.

Jak se lidé na webu chovají? Nečtou všechno, jen rychle skenují. Kliknou na první volbu, která působí správně, tedy důvěryhodně, srozumitelně, esteticky „v pořádku“. Základem je proto jednoduchá navigace, čitelnost, jasné vizuální vedení a správné pojmenování prvků. Každý detail by měl mít svůj důvod, ne jen „aby to vypadalo hezky“.

Co nás zaujalo

I když se rady v knížce můžou zdát banální, něco jako „dej tlačítku jasnější text“, tak na projektech velmi rychle zjistíte, že právě takovéto „banality“ často rozhodují, jestli web funguje, nebo ne.

Krug píše o zdánlivých drobnostech, které ve výsledku mění všechno. Spousta věcí nám dávala smysl až s odstupem. Hlavně proto, že přesně tohle zažíváme na projektech. Vybrali jsme pro vás pár nejzajímavějších myšlenek.

Konkurence se dá testovat, ne jen obdivovat

Proč testovat jen svůj návrh? Na konkurenční weby se dá koukat nejen jako na vizuální inspiraci barev, layoutu, fotek a grafiky. Krug nás přiměl dívat se na ně jinak, otestovat je. 

Dejte lidem za úkol najít třeba kontakty nebo objednat produkt a sledujte, kde se zaseknou. Získáte tak víc než jen estetický dojem. Zjistíte, co opravdu funguje a co ne ještě dřív, než máte hotový vlastní design. A hlavně se zbavíte pocitu, že „konkurence to má určitě líp“. Ne vždycky to tak je.

Začněte testovat dřív, než si myslíte, že je čas

Krug připomíná, že nikdy není příliš brzy začít. I hrubý náčrt nebo wireframe může ukázat, kde je problém. Nemusí to být dokonalé. Testování je o zjišťování, ne o obhajování. Čím dřív se začne, tím dřív se dají chyby opravit. Není potřeba čekat, až bude design hotový. Stačí pár náčrtů, pár lidí a pár úkolů. I malé testování může odhalit velké problémy. Není nutné mít všechno perfektní, než to někomu ukážete. Testování je od toho, aby ukázalo, co není dokonalé. Jako váš život.

Testování není o vysvětlování

Při testování není potřeba nic složitě vysvětlovat. Nechte lidi dělat to, co dělají každý den. Klikat, hledat, zkoušet. Když se začnete ptát, začnou pochybovat, jestli to dělají správně, a rázem už to není přirozené. Přitom právě v přirozenosti se skrývá všechno. Stačí se dívat, chyby se objeví samy. A většinou přesně tam, kde byste je nečekali.

Má to malé ALE...

Kniha je skvělá, ale místy působí jako návrat do doby krabicových monitorů, kdy smartphony teprve čekaly na zrození a Nokia 3310 vládla všem. Některé příklady už prostě zestárly, stejně jako modře podtržené odkazy a tabulkové layouty.

Aby bylo jasno, není to chyba knihy. V době, kdy Krug psal, se na web dívalo výhradně z počítače a mobilní UX bylo sprosté slovo. Dnešní designér si tak musí pár věcí přeložit do současného kontextu. Principy ale fungují dál, jen by knize možná slušel nový kabát s moderním střihem. Technologie se mění rychle, lidé pomalu. A drip je věčný.

Na závěr

Autor píše vtipně, trefně a hlavně nezdržuje. Přesně jako dobrý web. Proto i dnes stojí za to mít tuhle knížku v knihovně. Z našeho pohledu je to základ, ke kterému se pořád vracíme (jako k ex), i když máme za sebou desítky testování a redesignů. Pokaždé v praxi vidíme, jak pravdivé tyhle principy pořád jsou. A z pohledu juniora, který ji četl poprvé, to byla lekce trpělivosti a pozorování. UX totiž není o tom, co si myslíme my, ale o tom, jak se chová uživatel. A to se nemění.

Pokud se věnujete UX, nebo s ním právě začínáte, tuhle klasiku nevynechávejte. Je to ideální vstupní brána do UX světa, jak pro začátečníky, tak majitele webů i pro všechny, kteří si myslí, že testování je složité. Krug vás přesvědčí, že v jednoduchosti je síla a že někdy místo dlouhého vysvětlování stačí jen pozorovat.

Tímto jste přežili svůj první UX crash course. Gratulujeme a posíláme klíčenku.

V dalším dílu našeho UX survival kitu se podíváme na„Kačenku“, neboli UX pro začátečníky: rychlokurz na 100 kousků zdravého rozumu od Joela Marshe.
 

 

Co si dále přečíst