Agentura Cognito zvítězila ve výběrovém řízení na tvorbu marketingové a komunikační strategie pro destinaci Česká Kanada. Tento projekt si klade z...
User Generated Content a proč by vás měl zajímat
Sociální sítě poslední měsíce zaplavili UGC tvůrci a marketingoví zaklínači, kteří horlivě prodávají své ''nadupané'' kurzy, ve kterých vám prozradí, jak díky UGC vydělávat miliony. My mezi ně rozhodně nepatříme, ale pokud vás zajímá, kdy se značce vyplatí do UGC tvůrce investovat a čím se při jeho výběru řídit, tak si přečtěte následující řádky.
What the fuck is UGC
Pojem UGC je zkratka k User Generated Content. UGC je tedy obsah, který tvoří samotní uživatelé sociálních sítí a objevoval se na sítích dávno před tím, než tento pojem vůbec vznikl. Nejčastěji jsou to krátká videa, ale mohou to být i fotky, články a recenze. UGC může být třeba kámošky fotka na sítích, která se chlubí novým Stanley Cupem. Právě tenhle typ obsahu je pro značky velmi cenný, protože uživatelé mají větší tendenci věřit někomu s kým se mohou ztotožnit. Pokud nejste ale zrovna Stanley, pravděpodobnost, že někdo sám od sebe bude vaši značku na sítích sdílet je celkem malá. A proto přichází na řadu UGC tvůrce.
Influencer nebo UGC tvůrce?
Influenceři se množí rychleji jako specialisté na trading a jejich důvěryhodnost pomalu klesá, protože velká část lidí už tuší, jakým způsobem spolupráce fungují. Mají svoji vlastní základnu fanoušků a spolu s obsahem, který pro vaši značku vytvoří dostanete i zásah jejich sledujících. Při správném výběru Influencera tedy oslovíte i relevantní cílovou skupinu. Háček je v ceně, která se u středních a velkých Influencerů pohybuje v řádech desetitisíců.
UGC tvůrce nemá velkou základnu fanoušků a značce doručuje pouze obsah. Jeho cena je výrazně nižší a pokud máte atraktivní produkt/službu, tak lze s tvůrcem navázat i barterová spolupráce. Obsah potom značka využívá na své sociální sítě nebo do placených kampaní. Mezi nejznámější značky, které dlouhodobě využívají UGC patří například AirBnb, GoPro, BMW, Lululemon (značka Lululemon se nově zařadila i do žebříčku nejhodnotnějších brandů od Kantaru), Gymshark nebo Loreal. Z posledních studií navíc vyplývá, že UGC je pro uživatele důvěryhodnější než samotní Influenceři.
FAKT: Generace Z a Mileniálové jsou nejaktivnější tvůrci i konzumenti UGC, preferují autentický obsah od svých vrstevníků před profesionálně vytvořeným obsahem značek.
Zkušený UGC tvůrce dokáže obsah vytvořit opravdu kvalitně a orientuje se v trendech na sociálních sítích. Představte si, že UGC funguje podobně jako WOMM (Word of Mouth marketing) s tím rozdílem, že se to děje v online prostředí. Navíc díky UGC značka ušetří čas, který trávila na tvorbě obsahu, a může ho investovat do něčeho smysluplnějšího. Třeba tvorbou marketingové strategie, hm? Zkrátka a dobře – nebudete už muset přemlouvat vaši účetní, aby natočila video na Instagram. To vám může ušetřit pěknou dávku nervů a konec konců, výstup bude pravděpodobně i o dost kvalitnější.
A kde je najít? Dnes už existuje několik databází, které UGC tvůrce sdružují, a tak si můžete vybírat z poměrně velkého množství. Své služby také často nabízí v různých marketingových skupinách na Facebooku.
Příklady UGC videí
@ugc.by.charlotte Another Organic UGC Example - I’m editing a video on tips for filming recipe content so i’ll get that up asap ?? #ugc#ugccreator#ukugc#ukugccreator#contentcreator#foodugc#foodugccreator#recipecreator#foodcontent#ugccommunity♬ Lil Boo Thang - Paul Russell
@skims @Nalia stuns in the #SKIMS♬ original sound - SKIMS
@adobe Watch as @mikevisuals_ adds some cinematic drama to his travel footage with a hazer and the magic of #PremierePro♬ original sound - Adobe
Než se do toho pustíte, je potřeba mít jasně nastavenou strategii, cíle a obsah sdělení, které mají tvůrci předávat. UGC je pouze malý zlomek marketingové komunikace a nespasí vás, pokud nemáte na čem stavět.
Red flags: Na co si dávat majzla při výběru UGC tvůrce
- Nemá základní znalosti v marketingu
- Aby byl tvůrce schopen pochopit zadání, přizpůsobit sdělení cílové skupině a doručit vám kvalitní obsah, je to must have.
- Nemá portfolio
- V takovém případě je spolupráce dost riskantní a předem nikdy nevíte do čeho jdete. Navíc tvůrce, který není schopen si vytvořit ani vlastní portfolio pravděpodobně nebude ta nejostřejší tužka v penále.
- Kauzičky, kauzičky
- Stejně jako u Influencerů buďte stejně ostražití i při výběru UGC tvůrce. Proklepněte si pořádně jejich vystupování na sítích (mnoho z nich si totiž buduje i vlastní komunitu na sítích a má již nějaký veřejný obraz). Zvlášť v případě, když bude na videích vystupovat taky. Nechcete vaši značku spojovat s někým, kdo tvoří na sítích kontroverzní obsah.
TIP: Zajímejte se i o to, s jakými značkami spolupracuje a v minulosti spolupracoval. Nechcete do vašich kampaní využívat tvář někoho, kdo je spojený třeba s konkurencí nebo se značkou, která jde úplně mimo vaše hodnoty.
AI UGC tvůrce? Může být
Pár měsíců zpátky HeyGen představil novou funkci URL to UGC a vy si za pár minut můžete vygenerovat UGC video na jakýkoliv produkt z vaší nabídky. Má to mouchy? Má. Pokud si s tím ale vyhrajete a dáte HeyGenu kvalitní podklady, tak jsou videa fakt obstojná. Dokonce si můžete nahrát i vlastního avatara a nemusíte si vybírat jen z jejich banky. Tohle jsem vytvořila za pár minut jen s poklady, které mělo CeraVe na webu.
Takové video vás u HeyGen vyjde asi na 100 Kč. Pokud tomu věnujete více času, nahrajete vlastního avatara, produktová videa a fotky, výsledek bude o dost lepší a použitelnější. A je třeba brát v potaz, že je to teprve v začátcích.
Jak jsem postupovala:
- Vložila jsem link na produkt, který má být ve videu. Heygen si z toho vytáhne informace o produktu, které využije následně pro tvorbu scénáře.
- Nahrála jsem podklady - videa, fotky.
- Určila jsem cílovou skupinu a vybrala jazyk videa. Cílovku vám to automaticky doporučí už na základě podkladů, které od vás má.
- Vybrala jsem z navrhovaných scénářů a lehce jsme text upravila, aby tam nebyly faktické chyby.
- Zvolila jsem avatara, šablonu videa a podkladovou hudbu.
- Vypila jsem si své odpolední affogato a počkala jsem pár sekund než se video vygeneruje.
Video samozřejmě obsahuje nějaké chyby a člověk na první pohled pozná, že jde o AI. Automaticky si tam můžete vložit i titulky, ale zatím to moc nezvládá gramatiku a nemůžete si vybrat vlastní font a písmo. To by šlo vyřešit tak, že si video otitulkujete sami např. s použitím AI toolu Captions.
HeyGen toho umí daleko víc. Nově jsou některé jeho funkce implementované i do Canvy.Tady se můžete podívat, co jsme s ním dokázali vytvořit pro Frekvenci 1. Reklamní vsuvka: Chcete zefektivnit vaše investice využíváním AI v marketingu, ale nevíte jak na to? Ozvěte se nám.
Co si z toho odnést
Pokud to tedy shrneme, UGC je skvělé řešení pro značky, které nemají na tvorbu obsahu kapacitu čas a neumí to. V tomto případě se nabízí delegovat kreativní část na UGC tvůrce, který sociálním sítí rozumí a dokáže vám poměrně levně doručit kvalitní obsah, který lze navíc využít do reklam. Tenhle typ obsahu ale využívají i velké značky – právě kvůli jeho autenticitě, po které všichni prahnou. Je to nová forma digitálního marketingu, která rychle roste na popularitě (stejně jako před pár lety Influenceři), a tak se hodí o tom minimálně vědět.
Plavete v marketingu a potřebujete někoho, kdo tomu bude udávat jasný směr? Napište nám na marketing@cognito.cz a společně se na to podíváme.
Přečtete si i předchozí díly naší TikTok série:
- Jak ovlivňují trendy na TikToku nákupní chování (nejen) Gen Z
- TikTok reklama: vše, co o ní potřebujete vědět a kdy se vyplatí do ní investovat
Zdroje:
https://www.statista.com/topics/1716/user-generated-content/#topicOverview
https://www.statista.com/forecasts/997048/most-common-social-media-activities-in-the-us
https://sproutsocial.com/insights/index/#download
https://www.tintup.com/blog/user-generated-content-stats-study/
Co si dále přečíst
Cognito posiluje svou vývojářskou divizi o dva nové členy – backenďáka Michaela a frontenďáka Erika, kteří do týmu přinášejí své bohaté zkušenosti...
Je tady léto, prázdniny, dovolená a taky okurková sezóna všech markeťáků. Důvod je nasnadě – každý se raději válí u vody, než aby čučel do počítač...