Vyřešit problém s bezhotovostními platbami spropitného v hotelových provozech se rozhodl pražský startup Smart Tips. Pro realizaci technického řeš...
Universal Analytics v červnu končí: Co je potřeba udělat pro přechod na Google Analytics 4?
S koncem června 2023 končí služba Google Analytics ve verzi Universal Analytics, tedy v podobě, v jaké jste ji převážně znali doteď. A pokud chcete i nadále měřit výkon a návštěvnost webu nejrozšířenějším nástrojem, bez přechodu na verzi novou to nepůjde. Google Analytics 4 nabídnou pokročilé pohledy na webovou analytiku, měření událostí na webu nebo v aplikacích. A ať už novinky vítáte, nebo jste mezi těmi, kterým se do změn moc nechce, je potřeba se do toho pustit co nejdřív. My v Cognito jsme vám sepsali to hlavní, co všechno je potřeba udělat, abyste mohli novou verzi naplno využívat a co při implementaci nezanedbat.
Proč vůbec používat Google Analytics 4?
Něco končí, něco nového začíná. Google se rozhodl pokračovat s vývojem nové platformy pro webovou analytiku a starou platformu ukončit. I když se nám to nemusí líbit, nic s tím nenaděláme, na změnu se ale můžeme připravit s dostatečným předstihem, aby s koncem června všechno proběhlo hladce.
Google Analytics 4 nabízejí pohled na online data z trochu jiné perspektivy, kdy jsou do popředí postaveny události na webu nebo v aplikaci. Vše, co uživatel na webu udělá, je zaznamenáno jako událost, kterou lze dále analyzovat a dávat do dalších souvislostí.
V nové verzi Google Analytics jsou také rozšířené možnosti toho, jak tvořit vlastní reporty, vylepšené měření konverzí a e-commerce nebo automatické měření základních událostí bez nutnosti složité konfigurace.
A k otázce z nadpisu. Musíte nové Google Analytics 4 používat? Nemusíte. Existuje spoustu dalších nástrojů pro webovou analytiku, v rámci Google ekosystému je ale řešení GA4 nejjednodušší. Je to nejkomfortnější nástroj pro malé weby a e-shopy, a zároveň dostatečně univerzální a všestranná platforma pro velké e-commerce projekty či aplikace.
Co tedy mám udělat?
S největší pravděpodobností se vám vedle klasických Universal Analytics základní verze nové služby Google Analytics 4 už vytvořila a sbírá svá první data. Výchozí nastavení za vás nejspíš Google provedl sám, pokud ale chcete měřit pokročileji, máte větší projekt nebo e-shop a potřebujete sbírat detailnější data, čeká vás kus práce. Stejně tak, pokud využíváte propojení s dalšími službami Google nebo pokud chcete GA4 propojit s nástroji třetích stran.
Jak nepřijít o dosavadní data?
Co se ale určitě nepřevede samo, jsou data. Vzhledem k odlišné logice měření jsou hodnoty z Universal Analytics nekompatibilní. Jakmile provedete potřebná nastavení, hodnoty z webu se začnou odesílat do nových Google Analytics 4 (případně i do starých, pokud je ještě chvíli budete potřebovat nechat běžet současně), zpětně už ale své statistiky neuvidíte. Porovnání například s předchozím rokem budete muset provést v jiném nástroji, v Cognito doporučujeme třeba Looker Studio, kde si můžete metriky z obou platforem sloučit.
S čím začít a jak postupovat?
Komplexnost nastavení závisí na vašem konkrétním projektu. V případě, že využíváte některou z e-shopových platforem (např. Shoptet), nastavení Google Analytics bude jednodušší, než u rozsáhlé webové aplikace na míru. Je potřeba pohlídat vše od nastavení služby jako takové a základního nastavení e-commerce, pokročilé nastavení a propojení s dalšími službami, konfigurace na straně webu nebo v Google Tag Manager, až po otestování funkčnosti celého měření.
Základní nastavení GA4 lze rozdělit na několik částí, zde jednoduchý checklist:
- Analýza projektu, co vlastně měříme a proč
- Založení GA4 účtu (pokud jej ještě nemáte)
- Nasazení měřícího kódu na webu (v administraci, přímo do kódu nebo pomocí služby Google Tag Manager)
- Zapněte signály Google pro pokročilý remarketing
- Nastavte retenci dat na 14 měsíců
- Nastavte konverze (za použití např. Google Tag Manageru)
- Přidejte uživatele, kteří mohou do služby přistupovat
- Pokud inzerujete a spravujete PPC kampaně, propojte službu s Google Ads a importujte konverze
- Migrujte publika, která lze využít, případně vytvořte publika nová
- Vyloučete interní provoz
- Ověřte si své konverze a měření jako celek, udělejte si testovací objednávky, podívejte se na svůj web např. z mobilu a podívejte se, zda se vše měří
Nevím, co přesně mám nastavit. Pomůžete mi?
Samozřejmě. V prvé řadě je třeba se podívat na to, jaká data využijete. Jaké máte preference? Potřebujete reportovat data o výkonu e-shopu nadřízenému? Potřebujete na základě dat dělat byznysová rozhodnutí? Ještě než se do něčeho pustíte, dejte si dohromady, co je pro vás prioritou a z jakých dat potřebujete při své práci vycházet.
Nová Google Analytics 4 jsou rozdílná v tom, že umožňují sbírat různorodé informace podle potřeb vašeho projektu. Google samozřejmě nabízí doporučení pro nejčastější události (nákup, zobrazení produktu, návštěvnost jednotlivých stránek apod.), ale je na vás, jaké další události o chování zákazníků budete ze svého webu do měřícího nástroje odesílat.
Potřebujete pomoci s nastavením, zkonzultovat aktuální nastavení nebo celé pomoci nastavit? Napište nám na ga4@cognito.cz.
Tip za Cognito: Nezapomeňte spolu s novými Google Analytics mít správně nastavenou tzv. cookie lištu vč. funkčního Consent Mode, který řídí sběr dat s ohledem na soukromí uživatelů.
Co si dále přečíst
Agentura Cognito zvítězila ve výběrovém řízení na tvorbu marketingové a komunikační strategie pro destinaci Česká Kanada. Tento projekt si klade z...
Cognito posiluje svou vývojářskou divizi o dva nové členy – backenďáka Michaela a frontenďáka Erika, kteří do týmu přinášejí své bohaté zkušenosti...