Universal Analytics v červnu končí: Co je potřeba udělat pro přechod na Google Analytics 4?

Technologie Jan Špičák

S koncem června 2023 končí služba Google Analytics ve verzi Universal Analytics, tedy v podobě, v jaké jste ji převážně znali doteď. A pokud chcete i nadále měřit výkon a návštěvnost webu nejrozšířenějším nástrojem, bez přechodu na verzi novou to nepůjde. Google Analytics 4 nabídnou pokročilé pohledy na webovou analytiku, měření událostí na webu nebo v aplikacích. A ať už novinky vítáte, nebo jste mezi těmi, kterým se do změn moc nechce, je potřeba se do toho pustit co nejdřív. My v Cognito jsme vám sepsali to hlavní, co všechno je potřeba udělat, abyste mohli novou verzi naplno využívat a co při implementaci nezanedbat.




Proč vůbec používat Google Analytics 4?

Něco končí, něco nového začíná. Google se rozhodl pokračovat s vývojem nové platformy pro webovou analytiku a starou platformu ukončit. I když se nám to nemusí líbit, nic s tím nenaděláme, na změnu se ale můžeme připravit s dostatečným předstihem, aby s koncem června všechno proběhlo hladce.

Google Analytics 4 nabízejí pohled na online data z trochu jiné perspektivy, kdy jsou do popředí postaveny události na webu nebo v aplikaci. Vše, co uživatel na webu udělá, je zaznamenáno jako událost, kterou lze dále analyzovat a dávat do dalších souvislostí.

V nové verzi Google Analytics jsou také rozšířené možnosti toho, jak tvořit vlastní reporty, vylepšené měření konverzí a e-commerce nebo automatické měření základních událostí bez nutnosti složité konfigurace.

A k otázce z nadpisu. Musíte nové Google Analytics 4 používat? Nemusíte. Existuje spoustu dalších nástrojů pro webovou analytiku, v rámci Google ekosystému je ale řešení GA4 nejjednodušší. Je to nejkomfortnější nástroj pro malé weby a e-shopy, a zároveň dostatečně univerzální a všestranná platforma pro velké e-commerce projekty či aplikace.

Co tedy mám udělat?

S největší pravděpodobností se vám vedle klasických Universal Analytics základní verze nové služby Google Analytics 4 už vytvořila a sbírá svá první data. Výchozí nastavení za vás nejspíš Google provedl sám, pokud ale chcete měřit pokročileji, máte větší projekt nebo e-shop a potřebujete sbírat detailnější data, čeká vás kus práce. Stejně tak, pokud využíváte propojení s dalšími službami Google nebo pokud chcete GA4 propojit s nástroji třetích stran.

Jak nepřijít o dosavadní data?

Co se ale určitě nepřevede samo, jsou data. Vzhledem k odlišné logice měření jsou hodnoty z Universal Analytics nekompatibilní. Jakmile provedete potřebná nastavení, hodnoty z webu se začnou odesílat do nových Google Analytics 4 (případně i do starých, pokud je ještě chvíli budete potřebovat nechat běžet současně), zpětně už ale své statistiky neuvidíte. Porovnání například s předchozím rokem budete muset provést v jiném nástroji, v Cognito doporučujeme třeba Looker Studio, kde si můžete metriky z obou platforem sloučit.

S čím začít a jak postupovat?

Komplexnost nastavení závisí na vašem konkrétním projektu. V případě, že využíváte některou z e-shopových platforem (např. Shoptet), nastavení Google Analytics bude jednodušší, než u rozsáhlé webové aplikace na míru. Je potřeba pohlídat vše od nastavení služby jako takové a základního nastavení e-commerce, pokročilé nastavení a propojení s dalšími službami, konfigurace na straně webu nebo v Google Tag Manager, až po otestování funkčnosti celého měření.

Základní nastavení GA4 lze rozdělit na několik částí, zde jednoduchý checklist:

  1. Analýza projektu, co vlastně měříme a proč
  2. Založení GA4 účtu (pokud jej ještě nemáte)
  3. Nasazení měřícího kódu na webu (v administraci, přímo do kódu nebo pomocí služby Google Tag Manager)
  4. Zapněte signály Google pro pokročilý remarketing
  5. Nastavte retenci dat na 14 měsíců
  6. Nastavte konverze (za použití např. Google Tag Manageru)
  7. Přidejte uživatele, kteří mohou do služby přistupovat
  8. Pokud inzerujete a spravujete PPC kampaně, propojte službu s Google Ads a importujte konverze
  9. Migrujte publika, která lze využít, případně vytvořte publika nová
  10. Vyloučete interní provoz
  11. Ověřte si své konverze a měření jako celek, udělejte si testovací objednávky, podívejte se na svůj web např. z mobilu a podívejte se, zda se vše měří

Nevím, co přesně mám nastavit. Pomůžete mi?

Samozřejmě. V prvé řadě je třeba se podívat na to, jaká data využijete. Jaké máte preference? Potřebujete reportovat data o výkonu e-shopu nadřízenému? Potřebujete na základě dat dělat byznysová rozhodnutí? Ještě než se do něčeho pustíte, dejte si dohromady, co je pro vás prioritou a z jakých dat potřebujete při své práci vycházet.

Nová Google Analytics 4 jsou rozdílná v tom, že umožňují sbírat různorodé informace podle potřeb vašeho projektu. Google samozřejmě nabízí doporučení pro nejčastější události (nákup, zobrazení produktu, návštěvnost jednotlivých stránek apod.), ale je na vás, jaké další události o chování zákazníků budete ze svého webu do měřícího nástroje odesílat.

Potřebujete pomoci s nastavením, zkonzultovat aktuální nastavení nebo celé pomoci nastavit? Napište nám na ga4@cognito.cz.

Tip za Cognito: Nezapomeňte spolu s novými Google Analytics mít správně nastavenou tzv. cookie lištu vč. funkčního Consent Mode, který řídí sběr dat s ohledem na soukromí uživatelů.

Co si dále přečíst