Výtvory AI a autorské právo: Co by měl vědět každý markeťák

Marketing Martina Jelínková

Kdo tvrdí, že si nikdy nevypomohl AI, podle nás lže. Všechny tyhle IN aplikace, které jsou chytřejší než celý marketingový tým dohromady, se dají skvěle využít. Jenom je potřeba vědět, kde jsou hranice, které byste neměli překročit.

Kdo nevyužívá AI ve své kampani, jako by nebyl. No a co, že to nemá nápad, má to „ejáj“, bude to cool, zboříme internety, naše kreativita nemá hranice! Akorát že trochu má. Minimálně ty právní. Jak na to, abyste se při „obchodování“ s AI výtvory drželi v legálních mezích? A můžete brát vygenerované obrázky z Midjourney za své duševní vlastnictví? A kde začíná kreativita ChatuGPT a končí ta moje? Mrkneme na to.

Prompt je můj, jsem tedy autorem?

Jo, my víme, že jste si hlavu s tím zadáním pro AI lámali fakt dlouho. Ale štětec, pastel, ani tužku nad grafickým tabletem jste v ruce nedrželi, takže svoji signaturu si tam fakt nedávejte. I když jde o váš nápad, tvůrcem je AI. Tedy software. A toho autorský zákon nechrání. Aspoň prozatím.

Kdy tedy můžu pokládat věc za své dílo?

Používáte AI jako zdroj? Ať už inspirační nebo jako podklad pro další kouzla ve Photoshopu, pak můžete výsledné dílo označit za své. Pomáhá mi ChatGPT s rešeršemi, radí mi se synonymy, opravuje po mně překlepy? Pak je text, který jsem napsala, samozřejmě mým autorským dílem. AI zde totiž slouží jen jako jeden z nástrojů. Vzala jsem obrázek z AI, přetvořila jej v photoshopu a dala mu „něco navíc“? Pak je to taky moje. Jakmile je věc výsledkem mé kreativní činnosti a tvorby, jsem autorem. Když jsem byla kreativní akorát u vymýšlení promptu, smůla.

A zase ta práva na fotky

Šéf jako postavička z Disneyho a Maruš z HR jako superhrdinka? Jaj. Tak tady můžete narazit. Do AI byste neměli dávat fotky, které nejsou vaše. A u kterých nemáte souhlas foceného. Naštěstí u nás v Cognito tohle moc dobře víme a nic podobného by se u nás nikdy nestalo. Tady si lidské důstojnosti vážíme, své kolegy respektujeme a osobnostních práv dbáme.

Vlastní jména, interní info… Radši být paranoidní

ChatuGPT nikdy nesvěřujte citlivé údaje (a už vůbec ne ty klientovy), vlastní jména, důležitá čísla… Každý prompt a každá informace se do nástroje ukládá (jo, jde to vypnout v nastavení, ale stejně nikdy nevíte…) a AI se učí za pochodu. Může se tak stát, že to, co jste do ní vložili v promptu, se objeví jako součást výstupu někomu cizímu. Nebudeme tu operovat s procentíky pravděpodobnosti, opatrnosti prostě nikdy není dost. Prostě mějte na paměti, že nepracujete s interním softwarem. To stejné platí, pokud byste chtěli AI nástroj učit z vlastních dat. Myslete na podepsané NDA a GDPR…

S AI můžu být Picasso i Tolkien

Necháte AI se při tvorbě inspirovat cizím dílem. Jo, tak tady nastává problém. Jde o nekalou soutěž, a i když je hůře postihnutelná, minimálně děláte pěkně neetickou věc. Na danou fotku, obraz, prostě cokoliv nemáte právo. A největší průšvih by byl, pokud byste AI výtvory nechali „se inspirovat“ žijícími a aktivně tvořícími autory. 

Proti ChatuGPT už se začali bouřit někteří spisovatelé, scenáristé i jiní autoři. Jsou to právě oni, na jejichž dílech se nástroje AI učily, a třeba takový George R. R. Martin, autor Hry o trůny, si připadá vykraden. Kdokoliv si totiž teď může vygenerovat vlastní pokračování nebo alternativní děj jeho knih. A to i bez toho, aniž by ty knihy četl… A AI své naučené schopnosti čerpá mimo jiné i z jeho děl.

Autorské právo je věc sporná a AI softwary se k tomuto budou muset postavit čelem a nějak to vymyslet. Zatím si ještě stále můžete vygenerovat na zeď vlastního Warhola (třeba sebe ve verzi barevné Marilyn, juuu!) nebo nějaký pěkný „vlastní“ francouzský impresionismus. Jak dlouho to ještě půjde? Uvidíme.

Už žádná krev ve Hře o trůny! Víc happy endů, prosím!

O tom, kde končí inspirace a začíná vykrádání, se vedou vášnivé diskuze. A teď, když do toho vstoupil ještě ChatGPT, budou mít advokáti o zábavu postaráno…

Kreativita AI by tu nebyla bez kreativity lidské. Těží z ní, to je prostě fakt. A je otázka, jak se s tím svět do budoucna vypořádá. Nejen, co se autorského práva týče.

Tak schválně. U koho jsme se inspirovali?

Musí klient vědět, že tvořím pomocí AI?

Jop. Bezpodmínečně. Musí vědět, co mu prodáváte. Nesmí žít v dojmu, že jste ten obrázek šestiprsté paní šmudlili sami v Illustratoru. Pokud je ale AI pouze součástí vašeho pracovního postupu, jeden ze zdrojů, ze kterého vycházíte při tvorbě textů nebo grafiky, a finální výtvor, který klientovi dodáte, je skutečně váš, celé know-how, jak postupujete, mu sdělovat nemusíte.

Tedy – pokud jeho e-shop zásobujete vygenerovanými texty a vygenerovanými fotkami, musíte o tom klienta informovat, a to ještě předtím, než se pustíte do díla. Musí vědět, co si kupuje. A nejlíp písemně. Přímo ve smlouvě.

Já nic, to AI

AI sama nerozezná, jestli něco porušuje. Třeba se tak časem stane, ale teď tomu ještě tak není. Za použití výsledku kreativity softwaru umělé inteligence nesete odpovědnost vy. (Pro)dali jste klientovi něco, co si koleduje o průšvih? Jde to za vámi…

Výhradní licence? Nikdy. Tu totiž s AI nezaručíte

Ještě na jednu věc si dejte pozor. Využívat výtvory AI pro komerční účely můžete (pokud samozřejmě využíváte placenou verzi softwaru způsobem, který je v souladu s jeho podmínkami), nikdy mu však nemůžete slíbit VÝHRADNÍ LICENCI. To mu totiž nezaručíte, ani kdybyste se rozkrájeli.

Co se v softwaru umělé inteligence vygeneruje, se tam ukládá. AI tak může „vaše“ dílo použít někde i sama.

Taky může tu stejnou věc, kterou vygeneruje vám, vygenerovat i někomu dalšímu. I když je ta pravděpodobnost opravdu malá, ta hrozba tu pořád je. Je to trošku jako s fotkami z fotobanky. Nikdy nevíte, kdy stejnou fotku použije vaše konkurence, nebo někdo jiný za úplně, ale úplně jiným účelem…

Szeretünk téged, Hide the Pain Harold!

András István Arató, memelegenda naší generace, by mohl vyprávět.
Zdroj: Nedohledatelný, kradeno z internetu

A na tu modelku, co nevěděla, že se stala přesvědčenou komunistkou, si pamatujete?

Zdroj: Facebook KSČM. Poté, co se autor fotografie i zvěčněná modelka proti využití v kampani ohradili, strana grafiku stáhla.

Mno. Být komoušem už moc IN není. Používat AI ale IN je, tak myslete na výše vypsané rady. Online svět sice často na autorská práva kašle, vy to ale prosím nedělejte, tím spíš, pokud něco tvoříte za komerčním účelem. Stokrát to projde, ale po sto první… Znáte to. A i když nebudete muset vyloženě cálovat, poškození reputace může ve výsledku bolet víc.

Přijde vám AI cool a přejete si vytvořit kreativní koncept za použití kombinace cognití a umělé inteligence? Ozvěte se na marketing@cognito.cz a nějak to spolu vymyslíme!

Co si dále přečíst