Virální marketing na internetu I.

Marketing Jan Janča

Virální marketing je nástrojem pro masivní a samovolné rozšíření informací nesoucích určité reklamní sdělení, které jsou předávány řetězově a nekontrolovatelně mezi lidmi. Své uplatnění nachází jak při prohlubování povědomí o značce, tak i v produktových kampaních.

I když dnes k šíření informací využíváme televizi a internet, princip virálního marketingu je stejný jako v dobách, kdy se mezi lidmi od úst k ústům předávala zpráva o vítězné bitvě. Tak jako stál běžec Diomedón přiběhnuvší z Marathónského bojiště na počátku šíření sdělení , které se díky předávání informací mezi lidmi přeneslo až do naší doby, může být dnes dobře připravené marketingové sdělení počátkem velkého obchodního úspěchu. Místo běhu a výkřiku na náměstí však využíváme ke komunikaci sofistikovanější a rychlejší prostředky, například e-mailové zprávy. Pokud obsah zprávy motivuje adresáty k jejímu dalšímu rozesílání, vznikne lavinový efekt a sdělení zaplaví svět podobně, jako virus zachvátí populaci v době epidemie. Ovládnutí takovéhoto nástroje je snem každého marketingového managera.

Virální marketing na internetu má k dispozici široké spektrum nástrojů, počínaje textovými sděleními zasílanými e-mailem až po multimediální klipy nebo hry šířené s pomocí sociálních sítí. Pravidlem však je, že reklamní sdělení musí být zabaleno tak, aby motivovalo adresáta k jeho dalšímu šíření a nejlépe tak, aby jako reklama vůbec nevypadalo. Investice do vytvoření takového balení však představuje jediné náklady na celou kampaň, neboť jeho distribuci zajistí sami adresáti.

Na druhou stranu je šíření a reakce, které sdělení vyvolá u jeho adresátů velmi špatně kontrolovatelné, jakmile je jednou vypuštěno do světa. Tato nevyzpytatelnost a velké nároky na kreativní myšlení při procesu vytváření sdělení zajímavého pro adresáty jsou důvodem proč není virální marketing v obecném povědomí nejen marketingových specialistů. Virální marketing nemůže nahradit všechny ostatní formy propagace, je však jedinečný tím, že jeho působení je dlouhodobé a stopa po dobré kampani je mnohdy patrná i za mnoho let. Nutnosti nakoupit reklamní plochy na billboardech, v novinách i internetových serverech a vysílací čas v televizi nebo radiu a jako kolovrátek opakovat reklamu o neopakovatelných cenách se však ani s využitím virtuálního marketingu nezbavíme.

Co si dále přečíst

Cognití novinkobraníCognití novinkobraní
Cognití novinkobraní

Jsme tu s další náloží novinek od nás z Cognita. Tentokrát se dozvíte, jak udělat z vašeho města lepší místo pro život, pozveme vás do našeho krea...

Newslettery

Cognito.cz, s.r.o.
Znáte své zákazníky?Znáte své zákazníky?
Znáte své zákazníky?

Že ne? Pokud nevíte, kdo jsou vaši klienti, jak chcete uspokojit jejich potřeby? Úspěch vašeho byznysu závisí především na vaší schopnosti plnit p...

Marketing

Cognito.cz, s.r.o.