Mergado Fest 2025: Pár postřehů, které mají praktický přesah

Marketing Martin Veselský

Brněnský Mergado Fest máme doslova za rohem. O to víc nás těší, že letos nabídl tolik prakticky zaměřených přednášek – od brandingu až po AI analytiku. Řešilo se, co reálně funguje a co přináší výsledky. Sepsali jsme vám náš pohled a postřehy, které si odnášíme do každodenní praxe.

Hned na úvod jsme si poslechli přednášku Tomáše Davida z Datanimals. Rozebral otázku, kdy a jak má smysl začít u značky s brandingem. U menších značek doporučuje nejdříve řešit výkon, a teprve až je funkční akvizice a produkt se osvědčí, má smysl začít pracovat na podpoře brandu.

Připomněl nám, že na sociálních sítích často nejlépe fungují ty nejobyčejnější každodenní věci. Takové úryvky z recenzí nebo autentické fotky lidí zevnitř značky jsou často mnohem uvěřitelnější než umělé slogany. A navíc zvyšují engagement. Ten  později využijete i v prodejních kampaních. Jestli máte v šuplíku fotku z provozu nebo zákaznický e-mail, zkuste to. Možná budou fungovat lépe než cokoliv od copywritera nebo grafika.

Po první přednášce, která byla hlavně o brandingu a kreativách na sociálních sítích, jsme skočili rovnou do světa AI a tvrdých dat.

Štěpán Růža a Ondřej Švec z Business Factory nám ukázali, jak si v BigQuery propojit data z GA4 a Google Merchant Center a jak sledovat ušlé tržby při výpadku skladových zásob. Přidali i praktický postup na analýzu nejčastějších kombinací produktů a jak si v BigQuery natrénovat vlastní model pro predikce. Za nás jednoznačně nejzajímavější přednáška celého dne.

Téma skladových zásob a komplementarity produktů je skvělou ukázkou, jak se mohou potkat světy marketérů, analytiků, nákupčích a správců e-shopu. Každý má svou roli, ale až dohromady dokážou ovlivnit, co a jak se bude prodávat. Každý má svá data, ale jejich propojením vzniká přehled, který se dá přetavit do konkrétní akce. Když marketing ví, co bude komunikovat, nákup zná produkty, které dobře fungují v kampaních, a analytika vyhodnotí dopad, nepřichází firma zbytečně o tržby. Naopak je dokáže lépe predikovat a využít.

Kluci z MAIRA zůstali u dat, jenom trochu změnili perspektivu – přidali externí faktory, které ovlivňují výkonnost kampaní. Tipů, jak s nimi pracovat, bylo požehnaně. Okolo dvaceti určitě, ale u dvanáctého jsme přestali počítat… Počasí, skladové zásoby, vývoj cen… Všechno, co se děje mimo grafy v kampaních, ale přitom do nich promlouvá víc, než by se mohlo zdát. Některé z těchto principů určitě otestujeme. Dává nám smysl přemýšlet o kampaních v širších souvislostech, ne jen podle rozpočtové tabulky. Využít se k tomu dají třeba Allegro Analytics pro sledování vývoje cen produktů u konkurence nebo Bidding Fox Elements pro práci s aktuálním počasím.

Přednáška Daniela Kvíčaly nás nasměrovala k otázce remarketingu a retence. Nejsou tyto strategie ve výkonových kampaních přeceňované? A jaký mají reálný dopad? Daniel otevřel téma, které je v marketingu často brané jako samozřejmost. Retence je klíčem k dlouhodobému růstu. Tečka. Jenže co když se tenhle princip v prostředí PPC kampaní zkrátka nevyplácí?

Daniel ukázal, jak testoval retenční a akviziční kampaně proti sobě napříč deseti odvětvími – akvizice měla ve všech případech lepší ROAS než retence. Kdyby si měl vybrat, kam v kampaních investovat, volil by akvizici. Retence má své místo, ale spíš v jiných kanálech než v PPC.

Petr Bureš a Michal Kempa z Goldea se věnovali zase jinému úhlu pohledu – jak vypadá fungující spolupráce agentury a klienta. Vrátili se ke svým začátkům. Za covidu začínali prodejem textilu na šití roušek, a ukázali nám, jak se stali silným hráčem na poli bytového textilu nejen v Česku, ale i v dalších evropských zemích.

Bylo zajímavé sledovat, jak se díky společné vizi a důvěře daří značku dlouhodobě budovat. Bez přepálených očekávání a tlaků na okamžitý výkon. Goldea našla svůj hlas, definovala si produktový směr i tón komunikace, a postupně se z ní stal projekt, který má ambici expandovat napříč Evropou.

Zajímavé bylo i to, že značka prakticky nepracuje se slevami a přesto si dokáže najít své místo na trhu. Díky důrazu na kvalitu, zákaznické zkušenosti a faktu, že většinu produktů skutečně šije v Česku. Důležitou součástí strategie je tvorba vlastních vzorů, které reflektují aktuální trendy a umožňují značce se odlišit. Jejich atraktivitu pro zákazníky testují přímo v kampaních.

V rámci přednášky zazněly konkrétní principy spolupráce, které vedly ke stabilnímu růstu značky – otevřenost, pravidelná výměna dat a důvěra v dlouhodobý plán.

Letošní Mergado Fest pro nás byl zajímavým mixem inspirace a praktických tipů. Potkali jsme známé tváře, vyměnili si zkušenosti a odnesli si nové nápady, které chceme vyzkoušet. Tak zase za rok.

Co si dále přečíst