Brněnská agentura Cognito na jaře uspěla ve dvou výběrových řízení - pro Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a pro TIC Brno.

Znáte seriál Hospoda? Neznáte? Nevadí! Představte si, že jste hospodský, v našem případě pan Dušek – chodí k vám různá klientela, od kotelníků, přes podnikatele až po primáře a advokáty. Každý je jiný, ale všichni si u vás dají aspoň jedno pivo (nebo fefrmincku).
A vy si je jako správný hospodský časem začnete škatulkovat:
A co teď s tím? No přece udělat si v tom pořádek jako v účtu při kasírce. A přesně k tomu slouží RFM analýza – systém, kterým si každého hosta (ehm, zákazníka) ohodnotíte podle toho:
Jako správný hospodský víte, o čem se u stolu nejčastěji mluví. Fotbal (hlavně když Sparta prohraje), politika (volby jsou za rohem) a v poslední době i o tom, jak nám všem umělá inteligence vezme práci. To jen Babula je v klidu a po osmém pivečku hlásí, že za něj žádná inteligence do kotle nepřiloží.
Proč to teda ráno, když ještě žádný štamgast nedorazil a v práci je jen kuchař Kachna, nezkusit?
Poctivě jste si každého hosta, co přišel, označili unikátním identifikačním číslem (ID) – Babula = 1, Novák = 2, Prášek = 3...
Napsali jste si datum pokaždé, když si dal aspoň to jedno malé pivo nebo malinovku, a na konci každého večera jste si poznačili jeho celkovou útratu.
Protože máte všechno napsané na pivních lístcích, ve kterých by se nevyznal ani pan advokát Zatloukal po dvou fernetech, bude potřeba to nejdřív převést do nějaké přehledné tabulky. Ideálně do Excelu nebo Google Sheets. Žádná věda – ID každého hosta, kdy nakoupil a kolik u vás za ten nákup nechal.
A teď přichází magie – z vaší tabulky uděláte RFM analýzu. Nebojte, nemusíte si zvát ajťáka z města, co by vám vysvětloval pivotky, protože jediná , o které jste kdy slyšeli, byl nový recept od Kachny, který zkoušel uvařit gothaj v pivu.
Normálně tu tabulku nahrajte do ChatuGPT a napíšte něco jako:
„Ahoj, chci udělat RFM analýzu svých zákazníků. Mám tabulku, kde je: ID zákazníka, datum nákupu a částka útraty. Pomoz mi spočítat:
Potom je rozděl do segmentů – od nejlepších zákazníků po ty, co už se dlouho neukázali. Klidně i s názvy jako „štamgast“, „loajální“, „průměrný“, „ztracený poklad“ atd.“
… a pak to uvidíte na vlastní oči. On to fakt udělal! Ke každému zákazníkovi vám přidal segment jako z partesu:
Držme se hospodské terminologie a pojďme si ukázat příklady, co můžete hostům nabídnout, aby u vás utráceli i nadále, nebo aby utráceli víc než předtím:
S novými hosty je to jako s novým sudem – když se dobře načne, vydrží dlouho a udělá radost.
Možná si teď říkáte: „Hele, tohle je pěkný, ale já přece nemám hospodu. Já mám e‑shop, salon, nebo třeba síť autoservisů. Co s tím?“
U nás v Cognito to sice nevypadá jako v Hospodě – místo píp máme notebooky a místo utopenců řešíme útraty zákazníků, ale víme přesně, jak vám s RFM analýzou pomoci:
Takže ať už máte „štamgasty“ nebo „ztracené poklady“, nechte je u vás cítit se jako doma.
My vám k tomu rádi dodáme ten správný plán, aby se rádi a často vraceli.
Brněnská agentura Cognito na jaře uspěla ve dvou výběrových řízení - pro Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a pro TIC Brno.
Brněnský Mergado Fest máme doslova za rohem. O to víc nás těší, že letos nabídl tolik prakticky zaměřených přednášek – od brandingu až po AI analy...
Pozn. Tento článek vznikl ještě předtím, než Figma na Configu oznámila příchod Figma Sites (můžete si přečíst v našem dalším článku). Stále si mys...