Trendy v digitálním marketingu pro rok 2022

Marketing Martina Jelínková

Digitální markeťáci se musí mít neustále na pozoru. Internet je prostředí, kde se věci vyvíjejí a proměňují neuvěřitelným tempem. Jaké fenomény ovládnou svět digitálu v roce 2022? Čeká nás nejen zápas se sušenkami, ale i boj o zákazníkovu pozornost.



Lidé chtějí mít z nákupu zážitek a brouzdání nekonečnými stránkami e‑shopů je pro ně už nuda. Je potřeba jim utrácení penízků okořenit. Roste tak obliba konfigurátorů a vizualizací, které umí zprostředkovat realistický zážitek i skrze monitor. A vychytat bude potřeba i obrázky. Lidi totiž nakupují hlavně očima!

1. Alternativy ke cookies třetích stran

Sušenky dají e‑shopům v příštím roce pořádně zabrat. Hřešit na lenost lidí, kteří odklepnou cokoliv, jen aby už ta hnusná lišta byla fuč, už nepůjde. 

Soukromí lidí na internetu je palčivé téma. A reagují už na to i české zákony. Novela účinná od ledna 2022 v návaznosti na evropský kodex elektronických komunikací však bude nutit e-shopy vyžadovat ze strany uživatelů aktivní souhlas k ukládání jejich internetové stopy.

Jenže sledování nákupních aktivit svých zákazníků nebo návštěvníků webu je pro většinu e‑shopů při tvorbě veškerých marketingových aktivit výchozí point. Digitální inzerenti tak hledají nové způsoby sběru dat a musejí změnit svoji taktiku. 

A nejspíš na to půjdou postaru – marketingovými výzkumy. Budou čerpat z informací, které jim dobrovolně a aktivně poskytnou sami uživatelé při vyplňování anket, dotazníků a gamifikací, tedy zábavné formy získávání dat, kdy zákazník sbírá body, soutěží o ceny, slevové kupony nebo dostává dárky.

Firmy také budou nuceny zaměřit se na své interní zákaznické databáze a CRM systémy, ty se s největší pravděpodobností po legislativní změně ukládání cookies stanou jejich hlavními východisky při směřování svých marketingových aktivit.

Rada tedy zní – shromážděte co nejvíc e‑mailů. Segmentujte. Ptejte se. Už při přihlašování k odběru newsletterů nebo zakládání zákaznického účtu na e‑shopu se doptávejte. Jaká témata vás zajímají? O jaké nabídky byste měli zájem? Chcete být pravidelně informován o slevových akcích?

2. Hledání pomocí obrázků

Miluji hnědé vysoké kozačky, ale ty, které nosím, už mám ošoupané… Chci nové, ale co nejvíc podobné těm starým!

A teď přichází na řadu Google Lens neboli vyhledávání pomocí obrázků.

Jak na to, aby byly snadno dohledatelné právě fotky produktů vašeho e‑shopu a aby po zadání klíčových slov odkazoval Google právě na vaše obrázky, a tím pádem na vaše produkty? Nezapomínejte své obrázky popisovat, přidávejte „alt tagy“, tedy alternativní texty k obrázku. Alt tag říká vyhledávači (a také nevidomým uživatelům!), co na našem obrázku je.

Tento popisek se zobrazí i v momentě, kdy se obrázek na webu nenačte. 

Alt tagy ale nekopírujte, pokud bude mít každý obrázek popisek unikátní, zlepší to SEO. S alt tagy si vyhrajte samozřejmě jen u produktových obrázků, maximálně u fotek ke článkům.

3. Interaktivní obsah

Nákup by měl být pro zákazníka zážitek. Interaktivita je jednou z největších předností digitálních médií.

Co přitáhne zákazníkovu pozornost a oživí nákup?

  • Konfigurátory, které zákazníkovi umožní zrealizovat představu o finální podobě jeho vysněného výrobku
  • Kalkulačky, které ihned vypočítají celkovou sumu produktu v konkrétní variantě
  • TagPicker – Znáte ten pocit, kdy vidíte skvěle zařízený byt a rádi byste si některé doplňky koupili i k sobě do obýváku? Tagpickers tohle umožňují – na lifestylové fotce označíte konkrétní produkty, které se zobrazí při najetí myší. Když kliknete, odkáže vás fotka rovnou na e-shop a možnost přidání do košíku
  • Hodnocení, recenze a názory reálných uživatelů přímo u výrobku

Nezapomínejte, že důležitá je i zpětná vazba. A to nejen pro vás, abyste vy byli v obraze, co zákazníkům vadí a co naopak při nákupu oceňují, ale hlavně pro zákazníka samotného. Pocit, že mu někdo naslouchá a má zájem znát jeho názor a vyslechnout ho v případě nespokojenosti, pružně vyřešit drobnou nesrovnalost nebo reagovat na dotazy ohledně výrobků, je jednou z nejdůležitějších složek customer care, tedy péče o zákazníka.

4. Prvně mobil, pak počítač

Kde nejčastěji sjíždíte facebook a instáč? A kde si nejčastěji prohlížíte hadry ve slevě?

Procento těch, kteří na internetu brouzdají ne přes počítač, ale přes smartphone, se zvyšuje. Pro rok 2022 se předpokládá, že trend bude ještě stoupat. A už delší dobu se tomu začínají přizpůsobovat i weboví tvůrci a stránky designují pro malé obrazovky.

Co to znamená v praxi?

  • Zjednodušená navigace
  • Rychlejší načítání, web je méně náročný na chod
  • Design webu se uzpůsobuje pro pohyby prstem a dotykové klikání
  • Texty jsou méně „nahuštěné“, jsou uspořádané do odrážek a psané spíše heslovitě než v celých větách
  • Web je propojený s mobilními funkcemi a aplikacemi (fotoaparát, vytáčení telefonních čísel a podobně)

Tip Cognita: Podívejte se do statistik, z jakých zařízení si uživatelé nejčastěji prohlížejí váš web. Pramení většina návštěv z telefonů a vy nemáte responzivní web a jeho mobilní verzi? Chyba!

5. Vizualizace

Lidi nakupují očima. Nákupy online se sice dají provozovat ve dne v noci, z domova, z práce i autobusu, ale mají jednu nevýhodu. Vybraný produkt si neosaháte, nevyzkoušíte, nepřeměříte. A proto lidi milují vizualizace. Představivost je sice fajn, ale čím víc zvládnete zákazníkovi přiblížit reálnou podobu (a využití) produktu, tím líp pro něj i pro vás.

Vizualizace usnadní rozhodování a urychlí celý nákupní proces. Jak by vypadalo toto křeslo, kdyby bylo místo z dubového dřeva v odstínu třešně a místo béžového podsedáku se zeleným potahem?

Jsou i konfigurátory, které zákazníkovi umožnínahrát vlastní fotografii. Může si pak vyzkoušet, jak by křeslo ladilo s nábytkem v jeho obýváku, nebo si nahraje selfíčko a uvidí, jak by mu slušela sportovní čepice nebo třeba hnědé sluneční brýle…

Konfigurátory nabízejí personalizovaný zážitek, umocňují potěšení z nákupu a pomáhají budovat brand.

6. Rank Brain aneb Google už nahuštěnými klíčovými slovy neoblafnete

Rank Brain je součástí základního algoritmu Google. Zpracovává vyhledávací dotazy k určení nejrelevantnějšího výsledku pomocí pokročilého strojového učení.

Google bude projíždět text a hledat, jestli skutečně poskytuje odpověď na danou otázku a nejde jen o nicneříkající článek plný klíčových slov, která mají splnit pouze jeden účel – zvýšit návštěvnost a dostat uživatele na web.

Společnost Google se snaží pomáhat lidem najít co nejpřesnější informace. Pryč jsou ty doby, kdy jste si v SEO Checkerech přepočítávali procentuální obsah keywords v textu. Google dbá na to, aby měl článek vypovídající hodnotu a byly relevantní, Rank Brain se dokonce zabývá i tím, kolik času uživatel stráví na stránce (weby, které rozklikne, zjistí, že tam nic zajímavého není, a odejde, jsou tedy upozaďovány) a zohledňuje i množství konverzí, které návštěvníci na webu udělají. Tvůrci kvalitních článků tedy slaví, konečně je jejich práce oceněna nejen čtenáři, ale i algoritmy!

7. Personalizovaný obsah

Ahoj, Karle, vítej zpět! Naskladnili jsme nové běžecké boty a hodit by se ti mohla i lahev na ionťák, co ty na to?

Zní to mnohem líp než „Vítejte na našem e-shopu, máme slevy v kategorii běh“, že?

Personalizovat už nemusíte jen newslettery. Osobněji mohou k vašim stálým zákazníkům promlouvat i webovky. A to nejenom textem, ale i nabídkou témat, novinek a hlavně produktů zvolených podle vkusu zákazníka. Personalizace připadá v úvahu u stálých zákazníků, kteří mají na webu vytvořený vlastní účet, nebo se na stránkách vyskytují často (a mají povolené všechny cookies podle novinek pro rok 2022…).

8. „Nultý“ výsledek na Googlu

Pokud máte otázku, kterou zadáte do Googlu, vyhledávač vám odpoví, ještě než vůbec otevřete nějaký odkaz. Google vyhodnotí, který z článků je nejrelevantnější, tedy který vám poskytne nejlepší a co nejpřesnější odpověď, a úryvek textu zobrazí v horní části stránky před všemi výsledky nalezených odkazů. Při troše štěstí máte informaci, kterou jste potřebovali, a nemusíte rozklikávat žádný odkaz.

Google tím chce urychlit proces hledání odpovědí a taky udržet lidi na svých stránkách. Snem každého psavce je svidět zobrazený svůj článek na první příčce. Ukazuje to, že obsah na vašich stránkách je hodnotný. Pro majitele webu ale může být frustrující, že lidem poskytnou informace, aniž by je dostali na své stránky…

Jak tedy na to, aby se naše články skvěly na hlavní pozici, ale přitom jsme donutili čtenáře kliknout a číst dál? Zobrazený úryvek by měl dát čtenáři motivaci dozvědět se víc. Nebojte se psát obsáhleji (samozřejmě jen do té míry, aby to bylo komfortní čtenáři a neutekl z vaší stránky naštvaný, že čte už pátý odstavec a stále se nedozvěděl nic nového…), Google má totiž na text omezený prostor, pokud tedy bude velká část informací stále „skryta“ pod odkazem, uživatel bude donucen jít číst na web.

10. Google podpoří lokální SEO

Firmám, které působí místně, jako například instalatérství, kadeřnictví, květinářství a tak dále, nabídne největší světový vyhledávač podporu v jejich lokalitě.

Vyhledávač podpoří funkci „v mém okolí“.

Pokud tedy zadáte do vyhledávání samostatné klíčové slovo „autodílna“, Google by vám nabídne jako první výsledky autodílen, které jsou vzdušnou čarou nejblíž.

Tip Cognita: Jestli si spravujete svůj firemní účet sami, nezapomeňte jej verifikovat v Google My Business. Ověřené firmy Google upřednostňuje, ověřené podniky automaticky považuje za důvěryhodnější. A ještě připomenutí, které platí neustále: Nezapomínejte aktualizovat informace, zejména otevírací dobu (o svátcích, o víkendech…). Máloco naštve zákazníka víc, než když mu mobil hlásí, že máte otevřeno, on se k vám vydá a uvidí zatažené rolety a zámek na dveřích.

11. Hlasové vyhledávání, přelom v klíčových slovech

Virtuální asistenti zažívají boom. Organizují nám úklid i nákupy. Někteří z nás už mluví se Siri nebo Alexou víc, než s ostatními členy své domácnosti… Popularita hlasového vyhledávání stále stoupá, víc a víc lidí tak vyhledává i v mobilních telefonech.

Pro marketéry (a pro copywritery obzvlášť) to bude znamenat přemýšlet o používání klíčových slov ještě trochu jinak než doposud. Když mluvíme, ptáme se vyhledávače odlišně než v psané formě. Když píšeme, většinou zadáváme samotná klíčová slova – tedy „květinářství Líšeň“, hlasově ale mluvíme s Googlem spíš jako s člověkem. „Kde je nejbližší květinářství v Líšni?“

Čím dřív si tohle uvědomíte při psaní textů na váš web, tím líp pro vaše podnikání.

Co si dále přečíst