Vánoční šílenství je zpátky v plné síle a s ním každoroční nálož vánočních reklam. Někteří to nenávidí, jiní milují. Jak jsme na tom my v Cognito ...
Šest předsevzetí pro e-shopy do roku 2016
Češi v roce 2015 při nákupech na internetu utratili 81 miliard, což je o 21 % více než v roce 2014. Ukrojte si z tohoto velkého a pořádně tučného koláče i vy. Dejte si a hlavně splňte následující předsevzetí.
1. Buďte přívětiví i na mobilech
Rozhlédněte se kolem sebe v hromadné dopravě, doma na gauči či v restauraci. Uvidíte, že skoro každý má v ruce chytrý mobilní telefon a čile sjíždí vlny českých e-shopů. Teď se podívejte, jak vypadá váš e-shop na malé obrazovce chytrého telefonu. Pokud ještě nemáte e-shop optimalizovaný pro zobrazení na telefonech a tabletech, napravte to. I když si myslíte, že objednávky na telefonu nikdo z vašich zákazníků dělat nebude, musíte být přívětiví ve fázi, kdy teprve hledá a rozhoduje se, co a hlavně kde nakoupí.
TIP: E-shopy se složitějším filtrováním a objednávkou vyžadující pokročilou specifikaci by měli investovat do mobilní aplikace. Umožňuje více funkcí než e-shop ve webovém prohlížeči a díky push-notifikacím následnou propagaci.
2. Nebojte se srovnávačů
Třetina nakupujících na internetu uvádí, že hlavní důvod pro on-line nákup je možnost pohodlného srovnání. Buďte proto se svým e-shopem na nejdůležitějších zbožových srovnávačích. Pro rok 2016 pro vás budou klíčové Heureka.cz, Zboží.cz a nyní stále více používanější Google Nákupy. Pokud si myslíte, že platit za propagaci ve srovnávačích se vám nevyplatí, protože ceny zboží nepodstřelujete jako vaše konkurence, zapomeňte na tento předsudek. Nakupující se vedle ceny dívají také na zkušenosti ostatních zákazníků s e-shopem.
TIP: Nastavte si automaticky zasílané dotazníky srovnávačů zboží. Vaši zákazníci tak budou moci snadno ohodnotit nakoupené zboží a úroveň služeb e-shopu. Kladná hodnocení zvyšují důvěryhodnost vašeho e-shopu. Záporná berte jako příležitost zlepšit to, co nefunguje.
3. Pořiďte si dynamicky tvořené texty reklam
Klasické textové reklamy ve vyhledávačích Google.com a Seznam.cz jistě znáte a zřejmě je i využíváte. Když však chcete mít vysoce relevantní text reklamy a odpovídající cílové URL pro e-shop se stovkami či tisíci položek zboží, je pak správa takových PPC kampaní málo efektivní otročinou. Reklamní systému Google AdWords a nově i Seznam Sklik umožňují snadno vytvořit kampaň, kde cílení na klíčová slova, texty reklam a cílová URL jsou automaticky tvořená z XML feedu se zbožím v e-shopu. S takto postavenou kampaní nejlépe oslovíte uživatele v poslední fázi nákupu, kdy už ví, co bude kupovat a nyní jen hledá kde.
TIP: Aktualizujte XML feed se zboží co nejčastěji, aby stejně aktuální byla i kampaň. Platit za reklamu, která propaguje vyprodané zboží, nikdo nechce.
4. Oslovujte lidi, kteří vás již znají
Pokud mají lidé s něčím dobrou zkušenost, mají tendenci se k tomu samému vracet. Využijte toho i v online marketingu a zacilte vaši propagaci na uživatele, které se vám už jednou podařilo zaujmout. Jsou to ti, co si ve vašem e-shopu prohlíží konkrétní zboží, mají nebo měli rozpracovanou objednávku v košíku a určitě ti, co už někdy nakoupili. Spusťte si remarketingové kampaně v obsahové síti s dynamicky generovanými produktovými reklamami, které zobrazují konkrétní produkty po dobu několika dní uživatelům, které si je před tím v e-shopu prohlíželi. Nepřežeňte však frekvenci a délku zobrazování reklam. Každý segment zboží to má sice trochu jinak, ale zobrazovat plyšová srdíčka i po valentýnském svátku nebude mít následujících jedenáct měsíců příliš význam.
TIP: Nezapomeňte si z remarketingových kampaní zobrazující nedávno prohlížené zboží vyloučit ty uživatele, kteří objednávku už provedli.
5. Rozdělujte zákazníky podle důležitosti
Průměr ceny nebo počtu provedených objednávek je rychlý avšak zrádný pohled na vaše zákazníky. Rozdělte si zákazníky podle toho, jak jsou důležití pro váš byznys. Zjistěte si, kteří zákazníci u vás utrácí nejvíce a nejčastěji. Do těchto „dojných krav“ investujte a pečujte o ně. Na opačné skupiny zákazníků pak zkuste jinou taktiku nabídek. Jakmile si jednou provede RFM (Recency-Frequency-Monetary) analýzu a její výsledky aplikujete na obsah a frekvenci vašich newsletterů, budete příjemně překvapeni výsledky.
TIP: E-maily vašich zákazníků, které si rozdělíte pomocí RFM analýzy nemusíte využívat jen pro rozesílku newsletterů. Nahrajte je do reklamních systému Google AdWords a Facebook Ads, které umožňují reklamu cílit na uživatele pomocí e-mailů spárovaných s účtem na Google a Facebooku.
Co je to RFM analýza
6. Dívejte se na výkon propagace
Velkou výhodou podnikání a marketingu v online prostředí je obrovské množství dat. Dokážete tak snadno spojit náklady, obrat a čistý zisk. Každý segment zboží však potřebuje trochu jiný pohled na tyto kupecké počty. Zjistěte si, jakou důležitost má pořadí a typ marketingového kanálu na cestě k objednávce ve vašem e-shopu. Těm ve vyhodnocování výkonu propagace přiraďte největší váhu. U zboží, které je kupované impulsivně a spontánně, je důležitý poslední zdroj návštěvy. Pokud prodáváte luxusní zboží, kde zákazník e-shop navštíví minimálně desetkrát, bude mít velkou důležitost několik prvních kliků na reklamy a PR články, které upevní znalost značky. Dále se na výkon online propagace můžete dívat z pohledu okamžitého čistého zisku nebo dlouhodobého budování značky.
TIP: Pokud to má pro váš předmět prodeje smysl, zjistěte si, jaká je dlouhodobá hodnota jednou získaného zákazníka. Pak s ní pracujte při vyhodnocování výkonu kampaně místo jednorázového zisku z objednávky.
Co si dále přečíst
Minule jsme porovnávali klasické SQL a NewSQL databáze z hlediska výkonu a škálovatelnosti. Co když ale potřebujeme něco víc než jen tradiční data...
S rostoucí popularitou projektu se pojí narůstající návštěvnost, do hry začínají vstupovat různé analytické nástroje, sám Google navštěvuje web ča...