Do marketingového klubu Cognito přestoupili dva hvězdní hráči – Martin Veselský a Simona Matúšková. Žluto-modrý dres oblékají od konce srpna a ryc...
Rat race českých SEO nástrojů
Začátek roku 2019 byl pro českou marketingovou komunitu ve znamení sledování souboje Marketing Mineru a Semoru. Oba totiž přišly s téměř identickým nástrojem, který nám už dlouho chyběl. Já jsem do jejich soupeření přibral ještě třetího, Collabim. Všechny tři nástroje jsem prošel, otestoval, a když jsem potřeboval informaci navíc, ptal jsem se přímo u zdroje.
Onen nový nástroj představuje databázi výsledků vyhledávání (SERP) pro přibližně 2 miliony dotazů (přesnější číslo níže) do hloubky 100. pozice. Na příkladu by to znamenalo, že pro výraz „auto praha“ by v databázi bylo až 100 domén, na které vedou odkazy z výsledků vyhledávání. Včetně konkrétních URL vstupních stránek. Včetně hledanosti. Semor i Marketing Miner svůj nástroj vydaly téměř současně a stále na něm pracují, nové funkcionality přibývají každý den. Přesto prvenství musíme přisoudit Collabimu, který něco podobného odhalil už na SEO Restartu v roce 2016, a to pod názvem Serpo. Serpo (nyní transformované ve Svatý grál) vychází ovšem z databáze dotazů, které hledají a sledují jejich klienti, v databázi má ovšem i data s nulovou hledaností, na druhou stranu ale i výsledky Seznamu. Ano, tušíte správně, Marketing Miner i Semor zatím fungují pouze pro Google.
Než se dostaneme ke srovnání všech tří nástrojů, pojďme si povědět, co všechno umí.
Marketing miner profiler
Profiler najdete hned na úvodní stránce po přihlášení (nechoďte pro něj do reportů, hledali byste zbytečně). Zadáte doménu, o které chcete zjistit informace, a po chvilce jste přesměrováni na URL, kterou můžete klidně sdílet. Na výstupu se dozvíte odhadovanou návštěvnost webu (založeno na Alexa ranku, takže údaje berte s rezervou), stejně tak je z Alexy převzatý medián doby načtení. Dále uvidíte průměrnou dobu návštěvníků na webu, bounce rate a počet stránek na návštěvu. Další sekce představí organickou návštěvnost z Google (tentokrát odhadnuta z klíčových slov, jejich hledanosti a pravděpodobně co nejaktuálnějšího CTR grafu). Počet organických dotazů do 100. pozice a odhad placené návštěvnosti + počet placených odkazů. Užitečná je možnost filtrovat přímo nad daty, například i podle rozšíření SERPu (a to všechno zdarma).
Následuje dle mého asi nejzajímavější část, a to tabulka konkrétních klíčových slov, na které se daný web zobrazuje. Data jsou k nahlédnutí zdarma, komu by se jimi chtělo proklikávat postupně, má možnost, ke stažení jsou k dispozici za kredity (srovnání cen níže). V exportu každý řádek obsahuje SERP rozšíření, odhadovanou návštěvnost, pozici, hledanost, vstupní stránku a počet výsledků vyhledávání. Data se vztahují vždy k současnému nebo předchozímu měsíci, záleží, kdy se na export díváte. Podobně jsou k dispozici i výsledky z placené návštěvnosti (subjektivně mi ale přijdou docela chudé a neobsahují texty ani title inzerátů). Následuje počet odkazujících domén (z Ahrefs) a počet odkazů. Ani jednu z metrik si ale nemůžete stáhnout v detailním exportu. Alespoň jsou rozpadlé do dvou hezkých koláčových grafů.
V další sekci se dozvíte o technologické stránce webu, jaké má nasazené Google Analytics nebo Hotjar, jaké javascriptové frameworky web používá a podobně. Následuje info o vlastníkovi webu, případně jeho další weby (tato sekce je ale povětšinou prázdná). Místo domény můžete vyhledávat i konkrétní klíčové slovo a k němu statistiky jako rankující domény, či návrhy dalších klíčových slov. Poslední částí jsou odkazy na podobné weby, které fungují podle segmentu – někde lépe, někde hůře.
Semor SERP Digger
Obsahuje aktuálně osm částí. V první se dozvíte info o doméně – odhadovanou návštěvnost, počet klíčových frází, počet zpětných odkazů (tentokrát z moz.com) a počet frází pro PPCc. Oceňuju, že už na tomto přehledu je uvedeno přibližné datum aktualizace informací, takže vím, jestli náhodou nemám zkreslené informace z důvodu sezonnosti. Pod charakteristikami domény najdete návrh konkurence a rozložení pozic hledané domény. Následuje nejzajímavější část – export dat, hledanost, SERP features, pozice, landing page a počet výsledků vyhledávání. Ve druhé části (pozice pro doménu) si můžete rozložení pozic stáhnout již předfiltrované Využitelné asi zejména, pokud nechcete platit za celý export a zajímají vás jen nejhledanější, nebo naopak nejméně hledané fráze.
V další části PPC pro doménu na vás čeká obdobný export pro PPC, tentokrát i s titulkem a textem inzerátu. Položka menu Domena vs. Domena umožňuje srovnat až 4 domény, klíčová slova, jejich pozice v grafu a opět si data můžete exportovat.
Záložka v Semoru s názvem Content Gap mi vyvolává přímo motýlky v břiše, protože to je přesně ten důvod, proč jsem se na podobný nástroj na českém trhu nezřízeně těšil. Content gap analýza konečně začne dávat smysl i ekonomicky. Samozřejmě, bylo možné ji udělat i bez nástrojů, ale tak draze, že koupit konkurenci by většinou vyšlo levněji. Na výstupu dostanete srovnání, na jaká slova se rankujete vy a na jaká konkurence. Samozřejmě to samo o sobě nestačí, ale je to pro content gap analýzu skvělý základ.
Content gap analýza jde provést dozajista i v Marketing Mineru a Collabimu. Jen to nebude na jeden klik – nicméně data tam jsou. Záložka Top stránky seřadí nejnavštěvovanější stránky (odhadem) vašeho webu a odhadne nejlepší klíčové slovo.
Collabim Svatý grál
V Collabimu najdete sekci Svatý grál pod analýzami. Stejně jako výše zmíněné dva nástroje je náhled zdarma. Na výstupu dostanete klíčové slovo, pozici a hledanost pro konkrétní vyhledávač, teoretickou návštěvnost, odhadovanou návštěvnost v případě posunu na první pozici a URL vstupní stránky. Chybí souhrnné statistiky webu (třeba Moz nebo Alexa), nástroj je jednoúčelový, těžko říct, zda je to výhoda, nebo nevýhoda. Pro PPC reklamy pak můžeme exportovat klíčové slovo, titulek i text reklamy, PPC jsou navíc rozděleny pro čistě vaši doménu a pro všechny domény celkem, včetně vaší, což se hodí pro odhad PPC share.
Srovnáváme
A teď možná to, co vás zajímá nejvíc. Měření pindíků a na kolik to vyjde! Kdo má víc?
Zeptal jsem se na velikost databází všech tří nástrojů a tady jsou výsledky: Velikost databáze (pro zjednodušení zaměřeno pouze na český trh, ale všichni umí i slovenský a někteří i další jazyky):
- Marketing Miner: cca 2 100 000 klíčových frází s nenulovou hledaností a k nim výsledky do 100. pozice
- Semor: cca 1 660 000 klíčových frází s nenulovou hledaností a k nim výsledky do 100. pozice
- Collabim: neveřejně 4 400 000 klíčových frází a k nim výsledky do 60. pozice. Podíl frází s hledaností a bez hledanosti bohužel není znám. Z mé zkušenosti z tvorby klíčovek to bývá 10–20 %, tady očekávám víc z důvodů relevantnějších frází, možná až 40 %). Nutno podotknout, že Collabim nabízí z této databáze zatím jen zlomek, na zpřístupnění zbytku pracuje (můj odhad je kolem 500 000 veřejných klíčových frází s hledaností).
Testujeme
Všechny tři služby jsme otestovali na mnoha různých projektech. Výsledky se dost lišily podle toho, zda to byl (pravděpodobně) klient Collabimu, či nikoli. Jako neutrální vzorek jsme vybrali Heureku, která se často používá jako etalon srovnávacích testů marketingu.
Heureka
- Marketing Miner: 454 903 frází s hledaností > 0
- Semor: 431 426 frází s hledaností > 0
- Collabim: 2 986 frází včetně nulové hledanosti
*Nicméně dle informací Dalibora Jaroš z Collabimu mají frází také kolem půl milionu, jen je zatím neumí v rozumné době uživateli nabídnout.
Pro další srovnání uvádíme jeden z menších webů, který měříme v Collabimu.
- Marketing Miner: 793 klíčových slov s hledaností větší než 0.
- Semor: 768 klíčových slov s hledaností větší než 0.
- Collabim: 346 klíčových slov, včetně nulové hledanosti.
Fajn, takže Collabim velký špatný?
Ještě neházejte flintu do žita. Pokud děláte PPC, Collabim vám naopak často nabídne dat víc. Co se týče PPC, nabízel Collabim u menších webů až o řád více výsledků. U malých webů nabízí více výsledků, u velkých méně. Protože stejně jako u organického vyhledávání má technický problém s databází.
A co cena?
Pokud nástroj neumožňuje přímý nákup, odráželi jsme se od zlaté střední cesty (středního tarifu). U Collabimu jsme zvolili export pro organické vyhledávání, který je asi nejblíže typickému exportu ostatních dvou nástrojů.
- Semor – 200 řádků exportu za korunu
- Marketing Miner – 142 řádků exportu za korunu
- Collabim – 106 řádků exportu za korunu
Všechny tři nástroje mi potvrdily, že náhledová data jsou a budou zdarma, platit se bude až za samotný export.
Pojďme si to shrnout:
Marketing miner
+ Hezký, přehledný, super design i UX
+ Prozatím největší databáze organiku
+ Jistota těžké profesionality a vychytaných bugů
- Pro export je nutné si platit nějaký tarif
- Má výsledky jen pro Google
Semor
+ Prozatím nejširší spektrum nabízených funkcí
+ Nejnižší cena za řádek exportu
- Kvůli kapacitě vývoje občas něco nefunguje, nebo se objevují drobné chybky
- Má výsledky jen pro Google
Collabim
+ Databáze vychází z dat klientů (uvádím i v minusech, záleží hodně na oboru a použití dat)
+ V některých případech nejvíce dat k PPC
+ Má výsledky i pro Seznam
- Databáze vychází z dat klientů (uvádím i v plusech, záleží hodně na oboru a použití dat)
- Aktuálně nejmenší použitelná organická databáze
- Cena
A koho si vybrat?
Mám pro vás jedinou radu – běžte a všechny si vyzkoušejte. Platí se až za exporty, k náhledům máte přístup zdarma, takže si zkrátka vyberte ten nástroj, který se vám bude hodit. Počet řádků exportů vidíte vždy ještě před platbou, takže nekupujete zajíce v pytli.
Každopádně ať už zvolíte Marketing Miner, Semor, nebo Collabim, chybu neuděláte, všechno jsou to skvělé SEO nástroje na profesionální úrovni.
A teď zapomeňte všechno, co jste četli
Tento článek vznikal tři dny (měření jsou z 23. ledna) a za tu krátkou dobu se objevily v některých nástrojích úplně nové funkce: Collabim se chystá výrazně zlevnit exporty Svatého Grálu a rozšířit dostupnost dat, Marketing Miner plánuje více dat pro PPC, Semor připravuje první data pro Seznam… Zkrátka závod nekončí a myslím, že bude ještě hodně zajímavý.
Závěrem díky Filipovi, Víťovi i Daliborovi za podrobné vysvětlení některých nejasností, desítky mailů a ochotné telefonické hovory. Děláte to dobře!
Co si dále přečíst
Vyřešit problém s bezhotovostními platbami spropitného v hotelových provozech se rozhodl pražský startup Smart Tips. Pro realizaci technického řeš...
Agentura Cognito zvítězila ve výběrovém řízení na tvorbu marketingové a komunikační strategie pro destinaci Česká Kanada. Tento projekt si klade z...