Agentura Cognito zvítězila ve výběrovém řízení na tvorbu marketingové a komunikační strategie pro destinaci Česká Kanada. Tento projekt si klade z...
Kopíci, na pracák! Každý už píše jako Balzac aneb ChatGPT je tady
Je to tady, milí pisálkové. Jsme oficiálně zbyteční. Od listopadu minulého roku, kdy byl zdarma pro všechny spuštěn ChatGPT, který na základě poměrně krátkého zadání umí vyflusnout text na jakékoliv téma a v široké škále stylů, si můžeme z pracovních stolů sbalit hrnek, fotku psa a odkvetlou orchidej, a odtáhnout jako správní (ne)umělci na úřad práce ve městě svých rodičů.
Pokrok nezastavíš. A umělou inteligenci už tuplem ne. Se Siri a Alexou už jsme se sžili docela dobře, zvykli jsme si už i na to, že domoci se na většině zákaznických podpor člověka z masa a kostí je nadlidský úkol, ale na ChatGPT od společnosti OpenAI pořád zíráme jak slípka do kornoutu.
Proč je ChatGPT boží?
ChatGPT píše sám a rychle. ChatGPT netrpí autorskou slepotou, nemá tvůrčí bloky. ChatGPT si nikdy nebere sickday kvůli migréně. ChatGPT neprochází krizí identity, protože texty, které píše, ho dostatečně nenaplňují. ChatGPT se s vámi nebude rozcházet v tvůrčím pohledu na věc a prskat, když mu budete chtít text seškrtat nebo donutit ho napsat znovu. Za ChatGPT nemusíte platit zdravotní ani sociální. ChatGPT dokonce ani nevypije moc kafe. Všichni bychom chtěli být jako ChatGPT.
Jak ChatGPT funguje?
Za zkratkou GPT se ukrývá Generative Pre-trained Transformer (tedy chcete-li, generativní předtrénovaný transformátor…). ChatGPT je trénovaný na miliardách parametrů, učil se z miliard napsaných textů napříč internetem. Je schopný uzpůsobit konverzaci kontextu, text napsaný AI se příliš neliší od textu, který by napsal člověk s průměrnými (nebo nadprůměrnými?) tvůrčími schopnostmi.
Je to nástroj, který pomocí umělé inteligence dokáže zpracovat informace a přeformulovat je do textu . Tímto způsobem nejen píše texty na základě zadání, ale umí i vést dialog, na základě zpětné vazby svůj text zvládne opravovat a využívat různé styly a formy psaní.
Povaleči z kaváren do polí a továren!
Některá velká jména už teď proklamují, že AI sebere práci velké části copywriterů, markeťáků i novinářů. Mathias Döpfner, majitel největší evropské mediální skupiny Axel Springer SE, už své zaměstnance připravuje na velké čistky. Nebude to prý trvat dlouho, a nástroje jako ChatGPT bude v agregaci informací lepší než novinář z masa a kostí.
A to mluvíme o práci žurnalistické. Co teprve všichni ti reklamopisci a smoliči textů do vyskakovacích oken a spamů… „Copywriting je nejnižší forma práce s textem, je to vlastně smolení reklamních textů podle zadaných pravidel. Copywritery si AI namaže na chleba, protože dokáže udělat to samé co oni, ale mnohem líp a mnohem, mnohem rychleji,” píše Michal Rybka na Fonetechu.
Teď to ale zkusíme na vážnější notu. Měli bychom se všichni kopíci a markeťáci zmáslit a jít se bít o místa na rekvalifikační kurzy dřív, než tam dorazí celé zpravodajství ČT? Progres strojového učení je natolik intenzivní, že brzy ovlivní podstatnou část oborů, nejen textařinu. Ona povolání nezaniknou (jako taková, nemluvíme o konkrétních pozicích), jen se promění jejich povaha a práce s nástroji jako ChatGPT se stane denním chlebem a kdo jej neovládne, vlak jeho oboru kolem něj prosviští rychlostí světla.
A tady je kámen úrazu. ChatGPT je dobrý sluha, ale zlý pán. Tu a tam čerpá ze starých zdrojů (jeho znalosti zatím končí v roce 2021), z nerelevantních zdrojů, občas zkombinuje dvě informace do jedné, občas má problém při transformaci informací rozlišit podmět od předmětu (my víme, AI, čeština je zákeřnej jazyk!) a tak pokud se například článek zmiňuje o dvou různých lidech, ChatGPT přivlastní zásluhy jednoho druhému (to jméno se tam prostě objevilo, tak jakýpak copak) a naopak. Zpravodajský web Futurism uvádí, že více než polovina textů generovaných pomocí nástrojů AI musí být upravena kvůli chybám.
I přes to se ale z AI generátorů textů stanou nepostradatelní asistenti. Jak může ChatGPT a další umělá inteligence při textacích pomoci, jak s ní pracovat, jak urychlí markeťákům práci a jaké další nástroje můžou pomoct k vycizelování textů k dokonalosti?
Inspirace
Múza je děva přelétavá a nelíbá na počkání. AI při správném zadání může vychrlit dvacet nápadů, přičemž si vy vyberete jeden a od toho se odpíchnete, přetransformujete ho k obrazu svému (k obrazu svému, ne k obrazu od AI, rozumíme si?!). Tvůrčí lidé mají sice hlavu napěchovanou, ale rozhodně se jim tam nevejde tolik jako do těch internetů. Vždycky tam objevíte něco, co vás nenapadlo. Vždycky.
Mejly, mejly, mejly
Oslovení, zdvořilostní úvod, popřání pěkného víkendu… Součástí obrovské spousty profesí je pravidelná e-mailová komunikace se zákazníky, klienty nebo kolegy. A při větším množství už síly na „Ráda bych se připomněla s…” a „Předem děkuji za kladné vyřízení“ ubývají, a co hůř, často jimi plýtváme na vyčerpávající, ale nutné zlo, a pak nám nezbývá prostor vymýšlet to dobré. A toto břemeno může z našich zad sejmout právě AI.
Textace velkých objemů
Vymyslet originální popisky k produktům Pepř černý celý, Pepř černý mletý, Pepř zelený celý a Pepř čtyřbarevný občas bolí. A tady může i ty nejschopnější nakopnout AI, předložit jim korpus, který pak místo toho, aby se dvě hodiny hnětli s těstem, jen dozdobí fondánem a třešničkami. A u takového pepře černého mletého jde spíš o věcné info, zas takový umčo to není.
Zestručni to!
Dejte AI text a ona vám dá výcuc. Hodí se to, pokud nemáte čas pro čtení mnohastránkových zadání, návodů nebo rozborů. Paměť je ale v ChatGPT omezená, pokud překročíte 3000 slov, AI začne zapomínat.
Přepis textu
Máte info ke zboží v pdf.? Chodí vám od výrobce katalog a vy z něj potřebujete vysosat popisky na e-shop? Ručně jej přepisovat zabere staletí, schopný robot vám však může být k ruce. I tady však platí, že je lepší se na inteligenci umělé inteligence nespoléhat na 100 % a přepis raději ještě pročíst, případně doupravit. (A vzniklý transkript pak použít jako základ pro tvorbu popisku pomocí ChatGPT ;) )
Tonalita a brand
ChatGPT, ač nejznámější, zdaleka není jediným nástroj AI využívaným v textařině. takový Phrasee umí zoptimalizovat brandový jazyk a ve stejném tónu generovat posty na sociální sítě. Tak schválně, kdo z vás si kdy naposledy přečetl nějaký insta nebo FB post větu po větě? Na sítích nečteme, prolítáváme. A tak není nereálné, že do pár let už budou mraky a mraky postů bojující o kousek vaší pozornosti chrlit roboti. Optimalizaci textu podle tone of voice značky (včetně aplikace claimů, které jsou pro značku typické!) zvládá třeba i Acrolinx.
Není to moc suché? Zkus to napsat jinak, ať to zní, jako když mluvíš, umí poradit Acrolinx.
Ještě rychlejší než googlování aneb využijte vědomosti AI
ChatGPT vám umí odpovědět na různé otázky, navrhnout řešení. Ač jsou zatím některá z nich stupidní nebo chybná (pamatujte, AI to nevymýšlí, AI přejímá to, co už jednou někdo někam naládoval…), dá se předpokládat, že přesnost odpovědí se bude jedině zlepšovat. I u ChatuGPT platí to stejné, co u sociálních sítí nebo googlu, nevěřte slepě všemu, ověřujte. Časem se naučíme otázky AI pokládat kvalitně. Čím lépe totiž umělé inteligenci dotaz položíte, tím lepší odpověď dostanete.
Na jednu věc ale pozor. ChatGPT nelustruje obsah online, “negoogluje” si věci v reálném čase. Neumí otevřít odkaz a přečíst z něj text. (A to je jeden z důvodů, proč ChatGPT často podává nepřesné nebo staré informace). A názory, že je ChatGPT jen nástroj pro produkci dalšího, už jednou napsaného, a tudíž naprosto zbytného textu? A že jeho slepé používání laiky hodnotu psaného obsahu jako takového akorát devalvuje?
Skoro by se chtělo říct, že internet už tak je plný kvant zbytečných slov, že produkce dalších už mu neublíží. A že AI v konečném důsledku onen obsah může i zkvalitnit. Na rozdíl od velké části národa českého totiž przní náš rodný jazyk jenom trošku (dokonalá ještě není, to skloňování občas ulítne).
A teď se ukaž…
Berme to pozitivně, milí pisálci. Třeba nás umělá inteligence zbaví břemene produkovat balast. A my se tak budeme moc víc válet v kavárnách, číst Sartra, přemýšlet o smyslu života a psát básně. (Ty AI sice taky umí, ale určitě v tom nemá to srdíčko, ha!).
A pokud vás strach, že vám ChatGPT sebere práci, stále nepřešel, můžete se třást ze dvou důvodů. Buď jsou vaše texty na takové úrovni, že je strčí do kapsy i nedokonalý generátor, a pak bude třeba se poohlédnout na jobs.cz v trochu jiné kategorii. A nebo píšete pro takové zákazníky nebo zadavatele, kteří mezi vašimi texty a texty od AI nevidí rozdíl. A i tohle je důvod se na jobs.cz trochu porozhlédnout. (A možná rovnou zkuste i Atmoskop.cz, ať se situace neopakuje.)
Toť od nás vše. Minimálně prozatím. Co bude zítra, na to neumí odpovědět ani ChatGPT. Třeba tyto řádky zastarají rychleji než avokádo z Lidlu. Třeba za pár let už nebudeme číst nic jiného, než detektivky z pera AI a večer odpočívat u automaticky vygenerované soap opery. Teď nám dovolte to zakončit Döpfnerovou větou z dopisu svým zaměstnancům: Přežijí jen ti, kteří budou vytvářet nejlepší původní obsah.
A pokud jsme vás svým (zatím lidským!) písmoumem navnadili natolik, že chcete číst dál, o umělé inteligenci v oboru grafiky a designu se už před nějakou dobou rozepsala naše art directorka Péťa Kašparová.
Co si dále přečíst
Cognito posiluje svou vývojářskou divizi o dva nové členy – backenďáka Michaela a frontenďáka Erika, kteří do týmu přinášejí své bohaté zkušenosti...
Je tady léto, prázdniny, dovolená a taky okurková sezóna všech markeťáků. Důvod je nasnadě – každý se raději válí u vody, než aby čučel do počítač...