Univerzální principy v UX aneb perly z naší knihovny

Design Dubra

Už dávno si nestačí přečíst knihu Web ostrý jako břitva a mít dojem, že teď o designu webu víte všechno. Pokud člověk (čtěte designér) chce držet prst na tepu doby, musí prostě hodně číst. Výzvou je najít to správné čtení.

Knih (nejen) o designu je na trhu spousty, půlka z nich je tak trochu trash a hledat mezi nimi tu přínosnou je jak hledat jehlu v kupce sena. Zároveň musí disponovat skillem anglickým, protože do češtiny se překládají málokdy, a když už, tak jsou tak trochu za zenitem. Konec negativismu. Tento článek je o tom, že se nám podařilo najít želízko v ohni. Pro designéry, kteří teda vládnou jazykem Billa Shakespeara, vyšlo docela nedávno jedno takové želízko. Díky bohu za digitální éru, protože jsme si ho mohli pořídit a listovat v něm už ten samý den, kdy ho za oceánem vydali (listovat je asi silné slovo, mohli jsme si knihu v klidu popotahovat prstem na displeji elektronické čtečky). Může se zdát, že autorka Irene Pereyra byla placená od slova, název knihy totiž zní Universal Principles of UX: 100 Timeless Strategies to Create Positive Interactions between People and Technology. Jenže Irene nešetří nejen na délce názvu knihy, podobně bohatý je i obsah knihy. Než se ale k obsahu dostaneme, musíme si říct něco o tom, kdo ji napsal.

Irene and Anton, Anton and Irene

Autorka knihy Irene Pereyra a její kolega Anton Repponen jsou známí designéři s fantastickou minulostí z Fantasy Interactive. Pracovali pro ty největší značky, jako je Adobe, Wacom, Sony, Google nebo Apple. To jim očividně nestačilo, tak si založili své studio Anton and Irene. Irene s Antonem jsou totiž nerozlučná dvojka. Irene má v projektech na starost UX a interakci, Anton zas grafický design a krásno. Na světě je málo designérů, kteří mohli pracovat pro tak hvězdné zákazníky a zároveň se nebojí vystupovat na veřejnosti. Je tedy dobře, že oba jezdí po světě na designové konference a dělí se o to, jak designovat pro fakt vyvoněné klienty. Dokonce i českoslovenští zájemci mohli hltat jejich zkušenosti v roce 2014 v Bratislavě nebo 2017 v Praze na Webexpu.

Ve svých spanilých jízdách pokračují dodnes. Jen Irene se přestěhovala do Barcelony a Anton zůstal v Brooklynu. Takže už předávají svá moudra víceméně samostatně a Irene stihla napsat výše jmenovanou knihu, kterou si můžete sami přečíst kdykoli a kdekoli. A nebo nemusíte, protože jsme to udělali za vás.

Irene Pereyra vyhlíží zářnou budoucnost digitálního designu.

Irene Pereyra vyhlíží zářnou budoucnost digitálního designu.

Obálka prozradí všechno

Když se zadíváte na obálku knihy, tak ta vám všech sto strategií rovnou prozradí. Celý seznam je na ní vypsaný, jenže to vám pravděpodobně nebude stačit, protože uvnitř  je celý seznam podrobně rozepsaný a doplněný o nákresy a vizuály. Rozjezd knihy je celkem pomalý. Pereyra nejdříve rozebírá, co to znamená být UX designérem, kde se tento termín vzal (první zmínka pravděpodobně proběhla v roce 1993 v Apple), kdo je user a jak by na něj mělo být nahlíženo.Zamýšlí se nad tím, že se dnes denně díváme do obrazovek více času, než kolik věnujeme spánku a přestat si prohlížet twitter (X.com chcete-li) nebo kontrolovat e-maily je dnes pro lidi těžší než odolat chuti na lahvinku a cigárko po obědě.

Universal Principles of UX: 100 Timeless Strategies to Create Positive Interactions between People and Technology

Obálka knihy

Tento text pochopíte pomaleji než kdyby tady byl obrázek

Autorka neváhá zopakovat i univerzální pravdy v designu, že například dobré copy zlepšuje konverze, UI a UX může pomoci, ale také všechno zkazit. Je dobré si ty pravdy připomenout, i když všechno víte a znáte. Protože co funguje na tom nejmenším projektu, obdobně může fungovat i na to velkém a drahém. A naopak. Co se ví míň je, že lidský mozek zpracovává obrazy 60000 krát rychleji než texty. Že nechápete? Nevadí, zkusíme vám to příště namalovat…

Jinými příklady strategií už nechává nahlédnout do svého designového flow. Podle Irene se dobrý UX designér pozná tak, že i je i dobrým detektivem. Musí sledovat každý uživatelův pohyb v produktu. Díky takové sledovačce pak může odstranit všechny překážky a zamete zákazníkovi cestičku k vytouženému cíli. Je tam i dost věcí k zamyšlení. Přemýšleli jste třeba o tom, že děti nejsou zmenšeniny dospělých? Děti mohou aplikaci používat úplně jinak už jen proto, že neumí číst. Něco podobného platí pro seniory, kteří jsou digitální imigranti ve vaší aplikaci. To, že umí poslat sms vnoučeti, neznamená, že mají platební kartu na online platby. Při návrhu je potřeba na to myslet, pokud se to týká vaší cílovky.

Co jsme si odnesli

V knize je podobných příkladů nespočet. Každá z kapitol vás nutí více a více přemýšlet. My jsme vybrali alespoň čtyři příklady, které v nás nejvíc rezonují.

Understand the sales funnel

Pochopení nákupního procesu produktu z pohledu UX. Všechny kroky by měly vést k jasnému cíli. Nejde jen o zmapování informační architektury, ale i o zvýšení užitné hodnoty, která společně s vysokou úrovní vizuálního stylu a brandingu vede ke splnění zákaznických cílů, jako je třeba nákup.

Make the choice easy

Myslet na to, že uživatelům musíme usnadnit jejich rozhodování a že jim máme předkládat jen rozhodnutí, která mají smysl. Čím méně, tím lépe. Attractive products are more usableV roce 1995 vědci zkoumali vztah mezi použitelností a estetikou v počítačových interakcích. Dělali výzkum u 252 účastníků, aby vyzkoušeli 26 bankomatů a popsali uživatelský a estetický zážitek. Výsledek studie potvrdil, že uživatelé nehodnotí použitelnost na základě toho, jak se s bankomatem pracovalo, ale hodnotili použitelnost na základě estetiky. Věřili, že krásné produkty pracují lépe než ty škaredé, i když to nebyla pravda.

Underpromise and overdeliver

Pochopení byznysové perspektivy je ta lehčí část designového procesu, ale vědět, co lidé opravdu chtějí a co má být zahrnuté v první verzi webu, je už podstatně těžší. Dobře kladené otázky vám pomohou definovat priority projektu. Nestačí se ptát uživatele, co chce nebo nechce, ale zda-li ho nějaká funkce překvapila nebo naopak naštvala. Vždy je dobré moc neslibovat, ale zároveň nabídnout nějakou funkcí navíc u hotového produktu.

Trošku jsme vám lhali

Pamatujete, jak jsme psali, že už nemusíte číst tuto knihu, protože my to udělali za vás? Tak jsme lhali. Určitě si ji přečtěte, protože my ji hodnotíme pěti pastelkami z pěti. Kniha nemá slabá místa, snad až na ten pomalejší rozjezd. Čte se dobře a je napsána jednoduchou angličtinou. Neplácá se v obecných pojmech a teoriích a jde přímo k problému, většinou uvozeného nějakým příkladem z praxe brooklynského ux designéra.

Co si dále přečíst