Agentura Cognito zvítězila ve výběrovém řízení na tvorbu marketingové a komunikační strategie pro destinaci Česká Kanada. Tento projekt si klade z...
Zpráva o stavu českého internetu na konci světa
V úterý 6. listopadu 2012 se konala konference Czech Internet Forum. Měla být poslední na tomto světě, tak jsme na oslavu apokalypsy českého internetu vyrazili také. Z nevinného vtipu s nedokončeným mayským kalendářem se však díky tématu části přednášek stala téměř seance při svíčkách o krizi v českých internetových médiích, konci marketingu, jak jsme ho znali a naštěstí i o možných cestách k nastolení nových a lepších pořádků.
Krize v médiích a krize v ekonomice
První tři přednášející, Ján Simkanič z Internet Info, Miroslav Motejlek z Motejlek.com a Jan Řehák z OMD Czech Republik si notovali na téma „česká internetová média jsou v krizi“. Příčin vidí hned několik. Klasická velká média produkují to samé co nemasová produkce jednotlivců, kteří píší blogy či tweetují. Přijít první s něčím novým již neznamená automaticky výhru, protože je těžké zůstat originální a lidé kopírují aplikace i informace.
Z druhé strany negativně působí malý až dokonce nulový růst ekonomiky. Dle Jana Řeháka se 1% propad HDP projeví v oblasti médií až propadem 5%. Ve chvíli, kdy konečný spotřebitel hledá úsporu, mění se i obsah jeho nákupního košíku. Výdej českých spotřebitelů na nákup bydlení a energií je nyní na úrovni Dánska, na útratu ostatních věcí nám zbývá méně prostředků. Mediální prostor tak ze strany inzerentů zůstává částečně nevyužití.
Dejte si tablety, bude vám lépe
Jednu z cest za světlem vidí tito a i další přednášející, např. František Peterka z Allegro Group, v přizpůsobení se změně chování uživatelů na internetu. Stále více uživatelů používá nejen pro surfování, ale především pro nákup, smartphony a tablety. Např. v zahraničí, konkrétně na serveru Ebay.com, udělají mobilní uživatelé až 10 % tržeb.
Uživatelé českého aukčního serveru Aukro.cz, právě ze skupiny Allegro Group, tento trend také potvrzují. Mobilní návštěvy tvoří již 3,5 – 4 % z jeho celkové návštěvnosti. Na obratu serveru mají podíl dokonce 5%. Návštěvnost českých e-shopů ze zbožového vyhledávače Heureka.cz je z 5 % také tvořena uživateli smartphonů a tabletů. Podstatné je, že tito uživatelé dosahují vyššího konverzního poměru. František Peterka si ho vysvětluje socio-demografickým profilem majitelů těchto zařízení. Mají více financí, jsou mladší a tak nakupování na internetu je pro ně přirozenější.
Nekupujte imprese a kliky, kupujte uživatele
Druhým velkým tématem několika přednášek byla změna v nakupování inzerce. Od nakupování prostoru, kde bude umístěná inzerce, či kliků, tedy návštěvnosti, se ustupuje a nyní jde o to koupit správnou skupinu uživatelů. Již nestačí mít milion impresí na prestižním serveru, kam předpokládáte, že chodí vaše cílovka. Efektivnější je koupit zobrazení těm správný uživatelům, ať si zrovna čtou článek na auto.cz nebo e-mimino.cz.
Jednou z cest k efektivnímu nakupování uživatelů, vysoce pravděpodobných zákazníků, je remarketing a ideálně jeho customizovaná podoba. Padla zde i trochu hříšná, ale určitě ne nereálná myšlenka, že by si e-shopy mohly kupovat remarketingové listy uživatelů navštěvující např. na Heuréce kategorii se sportovním vybavením. Není to ostatně tak rozdílné, jako koupit si databázi e-mailových adres.
Napříč všemi světy
Na téma nakupování uživatelů navázal Matěj Novák z Centrum Holdings se svou zajímavou přednáškou o RTB – real-time biding. RTB je zjednodušeně řečeno otevřený systém umožňující nákup displayové reklamy napříč obsahem a reklamními systémy. Inzerent má možnost svého vyhlédnutého uživatele oslovovat ve velmi široké síti internetového obsahu.
Další dávka informací, rad a kroucení hlavou
Na konferenci Czech Internet Forum se toho probralo ještě mnoho dalšího. Něco nestojí za řeč, protože přednášející si z publika možná dělal jen prdel, nebo se přednáška konala v druhém sále, kde jsme neměli své zvědy. Pořadatelé však slíbili, že ty nejlepší přednášky uveřejní.
Co si dále přečíst
Cognito posiluje svou vývojářskou divizi o dva nové členy – backenďáka Michaela a frontenďáka Erika, kteří do týmu přinášejí své bohaté zkušenosti...
Je tady léto, prázdniny, dovolená a taky okurková sezóna všech markeťáků. Důvod je nasnadě – každý se raději válí u vody, než aby čučel do počítač...