Znáte své zákazníky?

Marketing Zdenka Ševčíková

Že ne? Pokud nevíte, kdo jsou vaši klienti, jak chcete uspokojit jejich potřeby? Úspěch vašeho byznysu závisí především na vaší schopnosti plnit požadavky a přání zákazníků, proto musíte vědět, kdo jsou, jak žijí a co chtějí. A to nezjistíte bez určení cílové skupiny.

Cílová skupina jsou potenciální zákazníci, které by mohl zajímat váš produkt nebo služba. Cílovou skupinu spojují některé společné vlastnosti, např. demografie nebo životní styl. Důležité je uvědomit si, že vaše cílovka nejsou „skoro všichni“ (pokud ovšem nejste Google). Samozřejmě, že prodávat můžete všem, ale cílením na konkrétní skupinu se zaměříte na zákazníky, u kterých je pravděpodobnější, že koupí váš produkt. Jedná se o efektivní způsob investování zdrojů a oslovení potenciálních klientů.

Cílových skupin můžete mít několik, pro každou je ale potřeba navrhnout specifickou marketingovou kampaň. Nemá smysl vytvářet obecnou kampaň, která ve výsledku nebude účinná u žádné skupiny. Zjednodušeně – reklamu na tampony nejspíš nebudete inzerovat v časopise Myslivost, stejně jako je zbytečné cílit kampaň na psí žrádlo na někoho, kdo psa nemá.

Jak určíte svou cílovou skupinu

Údaje, které potřebujete k určení cílové skupiny znát, závisí na vámi nabízeném produktu. Zamyslete se, jaké problémy pomůže zákazníkovi váš produkt nebo služba vyřešit a jak zlepší jeho život.

Při určování cílovky se zaměřte na:

  • Věk a pohlaví potenciálních klientů
  • Kde žijí
  • Rodinný stav
  • Stupeň vzdělání
  • Zaměstnání
  • Ekonomickou situaci, příjmy a výdaje
  • Životní styl a zájmy
  • Životní hodnoty a postoje
  • Styl vyjadřování
  • Co je jejich největší přání, jaké mají obavy a problémy
  • Odkud získávají informace, komu důvěřují
  • Jaké benefity budou mít z vašeho produktu nebo služby
  • V B2B sektoru zahrňte i velikost firmy a to, kdo o nákupu rozhoduje

 

Čím více informací získáte, tím lépe se vám povede zasáhnout vaši cílovou skupinu.

Kde získate informace o své cílovce

Možná teď přemýšlíte, kde všechny tyto informace získáte. Začněte u vaší současné zákaznické základny, pokud už nějakou máte. Kdo jsou vaši stávající zákazníci a proč nakupují u vás? Hledejte jejich společné vlastnosti a zájmy. Je velmi pravděpodobné, že i další jim podobní lidé budou mít zájem o váš produkt. Využijte data z Google Analytics a ze sociálních sítí, požádejte své stávající zákazníky o zpětnou vazbu.

Nezapomeňte se podívat také na svou konkurenci. Na koho jsou vaši konkurenti zaměřeni? Kdo jsou jejich klienti? Co můžete zákazníkům nabídnout navíc?

Navštěvujte místa, akce, blogy, diskuzní fóra a facebookové skupiny, ve kterých by se mohli vaši potenciální klienti pohybovat, a staňte se součástí jejich komunity. Ptejte se rodiny a přátel. Zjistěte, jaké produkty používají a jestli by měli zájem o ten váš, případně jestli ví o někom, kdo by ho využil. Projděte si různé průzkumy trhu. To vše vám poskytne cenné údaje k určení vaší cílovky.

Definování cílové skupiny je tak trochu věda. Jakmile ale budete vědět na koho cílit, bude mnohem snazší získat nové zákazníky a udržet si ty stávající. A nezapomeňte, že když už cílovkou jednou máte, je důležité s ní i dále pracovat, upravovat strategii, využívat zpětnou vazbu. Naslouchejte vašim zákazníkům a dejte jim najevo, že vám na nich a jejich potřebách záleží.

Co si dále přečíst

Z deníčku UX/UI designeraZ deníčku UX/UI designera
Z deníčku UX/UI designera

Když jste UX/UI designérem, váš mozek se musí stát nástrojem k ovládání široké škály schopností – od psychologie uživatelů, přes technickou preciz...

Design

Cognito.cz, s.r.o.