Trendy na sociálních sítích pro rok 2022: Live nákupy i všemocné brýle

Marketing Martina Jelínková

Pamatujete, jak svět socek ovládla Ice bucket challenge? Nebo jak jsme museli vypít na ex škopek piva, natočit se u toho a pak v postu označit pár dalších chudáků? Tak tyhle srandy už necháme mladším... My se spíš podíváme na to, co ovládne sociální sítě v roce 2022 z hlediska marketingu a prodeje.

  1. Inlfluencer marketing
  2. Facebook a Instagram
  3. Pinterest
  4. TikTok

Sociální sítě mají totiž i v oboru digireklamy největší potenciál. Jsou e‑shopy, kde většina prodejů pramení právě z reklam (a postů) ze sítí, nejčastěji z Facebooku a Instagramu.

Jenže markeťáci to mají na sítích těžší a těžší. Výzkumy tvrdí, že máte v průměru 8 sekund na to, abyste zaujali (a my v Cognitu jsme přesvědčeni, že je to ještě mnohem míň). Jak si tedy uzurpovat kousek uživatelovy pozornosti a vyniknout svým příspěvkem mezi obrázky ultrazvuků, fotkami z cest za exotikou a pártymomentek jeho přátel? Představujeme vám novinky ze světa sociálních sítí pro rok 2022.

Influencer marketing

Obliba influencer marketingu v posledních letech u nás i ve světě roste. Celebrity a vlivné osobnosti se do reklam využívaly vždycky (věděli jste, že i Santa Claus v reklamě na Coca Colu je influencer?), nyní se však tento trend přenesl do světa sociálních sítí a propagátoři značky nebo výrobku dostali pojmenování „influenceři“.

Zdroj: Cocacolajourney.co.nz

Exkluzivita

Značky se začínají vyhýbat influencerům, jejichž profil připomíná vysílání TV Barrandov – samá reklama a tu a tam něco, co připomíná obsah. Marketéři čím dál tím víc preferují exkluzivitu, nechtějí jednorázovou propagaci v podobě jednoho nepromyšleného postu, který upadne v zapomnění dřív, než řeknete hashtag, chtějí tvář značky, ambasadora pro dlouhodobou spolupráci.

Brandy se také spojují s influencery za účelem vytvoření vlastního unikátního produktu. Jeho propagace je pak pro fanoušky na sítích mnohem uvěřitelnější.

Obsah pouze po zaplacení

Instagram připravuje formu obsahu pouze pro předplatitele. Půjde o příspěvky v podobě fotek a videí na stories. Placené příběhy budou označeny jinou barvou (podobně, jako je tomu u storieček pro všechny a pro blízké přátele). Obsah influencera pak bude dostupný až po zaplacení a nepůjde jej uložit, přeposlat nebo vyscreenovat.

Podle serveru TechCrunch se už u vybraných influencerů tato funkce testuje, zatím však neveřejně. Ve hře jsou celé placené profily. Peníze z předplatného umožní influencerům publikovat kvalitní obsah bez toho, aniž by museli své jméno spojovat s nějakou značkou.

Influenceři, kterým to není jedno

Pěkné tvářičky (a pěkná těla, co si budem!) z kurzu nevyjdou nikdy, nicméně značky se ve vlastním zájmu poohlížejí spíš po lidech, kteří pravidelně publikují hodnotný a smysluplný obsah, mají vlastní názor a jsou společensky odpovědní. Spojit pak svůj brand s člověkem vyznávající stejné hodnoty jako značka sama (ať už se to týká ochrany životního prostředí, práv menšin nebo třeba odporu k testování na zvířatech), budí jednak větší důvěryhodnost a jednak obsah, který společně vytvoří, není jen pouhou propagací, ale něčím, co má pro sledující informační hodnotu.

Na tuto vlnu na svém insta profilu najel třeba Kovy (jehož vlogy o politice nebo parodická videa na YouTube jste nemohli nevídět!), lidé taky oceňují, jakým způsobem se spoluprací chopila Shopaholic Nikol. Nadšené čtenáře zase nemohly minout tipy Lucie Zelinkové, tedy Knížní influencerky.

Zdroj: instagram Shopaholic Nicol

Zdroj: instagram Knižní influencerka

A jestli se chcete pobavit nad těmi, kterým to influencerství příliš nejde, můžete se si dopřát pravidelnou dávku facepalmů na Světě influencerů.

Zdroj: instagram Svět influencerů

Facebook a Instagram

Mladá generace hledá značky spíš na sítích než ve vyhledávači

Mladí lidé nelistují e-shopy produkt po produktu. Nejdou po konkrétním produktu, nakupují spíše impulsivně. Tedy – zaujmou je lifestylové fotky, za produktem hledají přidanou hodnotu, značku si spojují s osobností, se životním stylem…

Podle Hootsuite2 jsou sociální sítě pro ně také primárním zdrojem, přes který objevují nové značky. „Sociální sítě bývaly jen extenzí brandu, doplňkem k celému marketingovému a komunikačnímu mixu,“ říká Étienne Mérineau, zakladatel kanadské agentury Heyday, „teď se však staly hlavním kanálem moderních značek.“


Zdroj: instagram Housedoctorcom

Víc a víc lidí si taky zvyklo využívat sociální sítě nejen jako zdroj všech informací o produktech a nákupní galerii, ale i jako nonstop zákaznickou podporu. Mám dotaz ohledně velikosti, chci zboží reklamovat, nebo nevím, kdy mi přijde balíček? Mladá generace už nepátrá po infolinkách a nepíše dotazy na e-mail. Prostě jen otevře Messenger, hodí zprávu značce a očekává okamžitou reakci…

„Facebook je mrtvý!“ hlásali mnozí ještě před pár lety. No, k jejich velkému překvapení si ale tato sociální síť udržuje stále své prvenství, čítá miliardy uživatelů a tvoří tak největší propojenou síť lidí, jaká kdy na světě byla. A tudíž je jedním z nejefektivnějších marketingových nástrojů. A v těsném závěsu je Instagram…


Počet uživatelů ( v miliardách) sítě Facebook v letech 2008–2021.

Zdroj: Statista


 

Počet uživatelů (v miliardách) jednotlivých sociálních sítí za říjen roku 2021.

Zdroj: Statista

Facebook a Instagram shopping

Velkým přelomem bylo ještě za dob pandemie vytvoření Facebook Shopu a blížící se spuštění Instagram Shopu. Facebook a Instagram Shop budou výlohou vašeho e-shopu, kde si zákazníci budou moci prohlížet produkty, aniž by zabrousili na vaše stránky.

V našich končinách zatím přímé nákupy přes sociální síť bez nutnosti návštěvy e-shopu nejsou možné, do budoucna se s tím však počítá. V roce 2022 od Facebooku a Insta očekáváme i zlepšení platebního procesu (ve hře je Facebook Pay pro celý svět i vlastní digitální měna).


Livestream nákupy

I gigant, jakým je Facebook, se snaží uživateli cestu k nákupu co nejvíce zpohodlnit a hlavně zkrátit. V roce 2022 proto plánuje ohromit svět takzvanými Live nákupy, tedy zobrazování odkazů na produkty v rámci živého videopřenosu.

Zdroj: Facebook.com

Prostě - nudím se cestou vlakem, zapínám FB nebo Insta, abych zkoukla, jestli moje oblíbená influencerka něco nepřidala… A hele, novej stream. Pěkný. Co to má za tenisky? A čím si natočila ty vlasy? Ještě než kratičké video stačím dokoukat, kliknu na boty, vyhodí mi to cenu a dostupné velikosti a přesměruje mě to na e-shop. A když se na displeji dotknu jejích vlasů, můžu si za pár kliknutí koupit tužidlo, které používá.

Kromě obrovského potenciálu a posílení vztahů značka & influencer to usnadní taky přerozdělování provizí z nákupů ambasadorům značky – bude velmi snadno doměřitelné, kolik kusů výrobku se prodalo na základě live streamu.

Točte vše, co vidíte. Na Ray Ban brýle

Facebook (nyní Meta) spojil síly s nejznámější značkou brýlí Ray Ban a vyvinul Smart glasses. Rozdíl mezi obyčejnými slunečními brýlemi a chytrými Ray Ban Stories byste nepoznali. V každém rohu stylových (a pro značku typických) obroučků brýlí se však ukrývá kamera.


Zdroj: ray-ban.com

„Brýle dokážou zachytit spontánní okamžiky života z jedinečné perspektivy první osoby,“ prohlašuje o chytrých brýlích sám Facebook. Pořízené snímky a videa můžete okamžitě sdílet na sociálních sítích (to jste nečekali, že?!), brýle totiž propojíte se svým smartphonem.

V obroučkách najdete i mikrofon a reproduktor, můžete tedy s jejich pomocí vést hovory (ano, volat brýlemi, čtete správně). Ray Ban Stories dostanete ve 20 různých barevných kombinacích.

Takže vy, kdo trpíte panickým strachem z toho, že se stane něco úžasného a vy to nebudete mít zachyceno na videu a tím pádem to nepostnete na Facebook, jste zachráněni!

Omezení možnosti personalizace reklam

Společnost Meta se rozhodla omezit možnosti personalizace reklamy, a to z jednoduchého důvodu – diskriminace. Nově se tak už nebude moci využívat (a hlavně zneužívat…) cílení podle orientace, náboženského vyznání nebo třeba politického přesvědčení.

„Je důležité si uvědomit, že tyto parametry algoritmus určuje podle interakce uživatele s obsahem na platformě, nejsou založeny na fyzickém aspektu člověka nebo jeho charakterových vlastnostech,“ vysvětluje Graham Mudd4 z Mety. „A právě cílení podle těchto aspektů může být zneužito,“ dodává.

Pinterest

Ze všech hlavních sociálních sítí, Pinterest na plné čáře vyhrál online nákupy za časů korony. Podle dostupných zdrojů vzrostly konverze na této síti o neuvěřitelných 70 %. Pro spoustu lidí se stal Pinterest náhradním nákupním centrem. 

Znáte to – jdete se podívat na nablýskané interiéry a důmyslně vystavené produkty, jdete se podívat, co je nového ve světě módy, co zrovna letí a jaké kolekce kde vyšly. Do nákupáku si jdete krátit nedělní deštivé odpoledne, když nechcete na nic myslet… A najednou zjišťujete, že vycházíte s taškami nacpanými k prasknutí, půlka výplaty pryč, a to jste původně nic kupovat nechtěli…

Zdroj: newsroom.pinterest.com

A přesně takto funguje Pinterest. Appku si otevřete, abyste načerpali inspiraci, omrkli, co je nového ve světě bytového designu a najednou vám u dveří zvoní PPLko s novým nočním stolkem, vázou, čajovým setem a samozavlažovacím květináčem pro pokojové rostliny.

Pinterest je výkladní skříň životního stylu, designu a krásy.

Ukaž, jak to umíš ty!

Pinterest se snaží udržovat pozornost uživatelů podobně jako ostatní sítě – videi, stories, a nově přichází s takzvaným „Take“. Volně přeloženo jako „převezmi“ nebo „reaguj“. Tedy – značka nebo běžný uživatel na svém profilu zveřejní video, na kterém například ukazuje, jak vyrobit adventní věnec, a na vás je ukázat, jak to umíte vy, zkrátka přispět svým vlastním nápadem, návodem…

Zdroj: newsroom.pinterest.com

Virtuální dekorování

Větší pozornosti se na Pinterestu dostane také videoobsahu a virtuální realitě. Už za nedlouho si tedy budete moci na svém telefonu prohlédnout, jak budou bytové dekorace z Pinterestu vypadat u vás v obýváku.

Live nákupy i na Pinterestu

Pinterest v současnosti nemá možnost streamovat online, do budoucna se to ale předpokládá. Avšak, proč by to Pinterest dělal, kdyby se skrze to nedalo nakupovat… Takže opět – uvidím live, prokliknu se, koupím. A je vymalováno.

Zjednodušení zákazníkovy cesty

Čím dřív se dostanu k „přidat do košíku“ tím líp pro obě strany. Vlastně pro všechny tři – pro mě, pro e-shop i pro Pinterest. Pokud mě na cestě k vyťukání čísla své karty do platební brány nezdrží spousta zbytečných kroků, u kterých bych mohla potenciálně ztratit nervy a nákup si rozmyslet, Pinterest dosáhl svého. Nově má Pinterest integraci se Shopify a podobnými platformami, jejichž spektrum hodlá no budoucna rozšiřovat.

Tik Tok

Velký hráč na trhu. Ďábelsky rostoucí síť3… Spoustu lidí ještě stále žije v omylu, že TikTok je fenoménem mladé generace a že nikdo starší 20 let se na této síti nevyskytuje. Pravda je však taková, že už v roce 2020 měl TikTok v Česku přes 1 milion uživatelů a jen pouhá pětina jich podle Médiáře má mezi 16 a 24 lety. Inzerovat skrze TikTok má tedy obrovský potenciál.

...live nákupy nesmí chybět

Nakupování in-stream se kromě Facebooku, Instagramu a Pinterestu nevyhne ani TikToku. A protože je tato síť založena převážně na streamování krátkých videí, mají live nákupy na TikToku potenciál dost možná ze všech sítí největší..

Prostě uvidíte, kliknete a nakoupíte!

Zdroj: tiktok.com

Nakupování prostřednictvím živého vysílání se v minulých letech stalo v Číně obrovským trendem a my jsme zvědaví, jakým způsobem to osloví spotřebitele, až tento fenomén dojde k nám do Evropy.

Trendjacking

Pochopení TikToku jako takového je pro marketingový úspěch na této platformě zásadní. Trendjacking znamená umění správně odhadnout nastupující trendy a především je maximálně vytěžit pro svoji značku.

Zdroj: tiktok.com

TikTok pro rok 2022 slibuje, že se to markeťákům pokusí zjednodušit. Začne aktualizací Creative Center a Top Ads, kde definuje sílící trendy a pomůže značkám „naskočit na správnou vlnu“. Platforma také nabídne partnerství s tvůrci.

A jak jste na tom s komunikací a reklamou na sociálních sítích vy? Kolik z nich pro svoji značku využíváte a ze které vám pramení nejvíce interakcí? Nebo si s reklamou na sítích nevíte rady? Napište nám na marketing@cognito.cz a my už se na to podíváme!

Co si dále přečíst