Do marketingového klubu Cognito přestoupili dva hvězdní hráči – Martin Veselský a Simona Matúšková. Žluto-modrý dres oblékají od konce srpna a ryc...
Obrázek za tisíc slov. Využití Pinterestu v online marketingu
Nástěnka? A ještě k tomu rudá? V dnešním článku nebudeme vzpomínat na doby dávno minulé (či už se sentimentem nebo nadáváním). Naopak si řekneme o tom, jak využít sociální síť Pinterest k účelům prudce kapitalistickým - a sice ke zvýšení návštěvnosti nebo objednávek na webu.
Pinterest v České republice
Přesný počet uživatelů Pinterestu v České republice není zatím veřejně známý, většina zdrojů odhaduje několik desítek tisíc aktivních uživatelů. Proč se tedy vyplatí používat sociální síť, která má takovou malou cílovou skupinu? Možná proto, že obliba Pinterestu prudce roste a v roce 2014 se mu podařilo za 6 měsíců zdvojnásobit svůj obsah. Zajímavý je i fakt, že 75 % jeho provozu pochází z mobilních aplikací. Není se co divit, Pinterest je ideální aplikace při čekání na nejbližší autobusový spoj, v obchodech nebo u lékaře.
Proč do toho jít
Mnohem důležitější však je, že v zahraničí již Pinterest přivádí na weby určitého typu (lifestyle, DYI) více návštěvníků než giganti Facebook a Twitter. Navíc návštěvnost zvyšuje dlouhodobě, v čem má oproti oběma sociálním sítím výhodu. Piny v nástěnkách totiž nezapadnou s časem tak, jako příspěvek v newsfeedu, kde se návštěvníci věnují většinou jen několika aktuálním postům. Pokud si tedy návštěvník vyhledá na Pinterestu kupříkladu „ratanový nábytek“ a dostane se na konkrétní nástěnku, není pro něj důležité, kdy byl jaký pin přidán a kliká i na ty, které jsou v nástěnce třeba dva roky.
(Graf byl sestaven na základě dat z cca 300 000 stránek (zdroj: https://blog.shareaholic.com/social-media-traffic-trends-07-2014/
Analýza prodejce e-shopů Shopify z roku 2012 dále poukazuje na to, že návštěvníci z Pinterestu nakoupí v e-shopu o 10 % pravděpodobněji, než návštěvníci z jiných sociálních sítí a jejich objednávky bývají dva krát tak vysoké, než průměrné objednávky od návštěvníků z Facebooku. Pinterest tedy může fungovat jako výborný zdroj zákazníků. Aktuální analýza z roku 2014 už sice není k Pinterestu tak optimistická, vyšší průměrné hodnoty objednávky než u Facebooku však platí:
(zdroj: http://www.shopify.com/blog/12731545-which-social-media-platforms-drive-the-most-sales-infographic
Pinterest pro firmy
V roce 2012 Pinterest zprovoznil i firemní účty, které jsou bezplatné stejně jako osobní profily. Firemní účet si mohou uživatelé buď vytvořit samostatně, nebo konverzí osobního profilu.
Rozdíly mezi firemním a osobním účtem jsou následující:
Měření komunikace s Pinterest Analytics
V nástroji uvidíte, jak lidé přidávají piny z webu pomocí tlačítka Pin it, jak pracují s piny na různých zařízeních a které piny mají největší úspěch. Pro zobrazení webové aktivity však musí správci firemního profilu nejprve ověřit, že stránky patří právě k tomuto Pinterestovému účtu. To je možné nahráním ověřovacího souboru na web, nebo vložením značky metadat do souboru index.html.
Chytré značky využívají tzv. rich pins
"Rich pins" jsou piny obohaceny o další informace. Momentálně je k dispozici 5 typů:
- Place pins - zahrnují mapu, adresu a telefonní číslo určitého místa, piny jsou propojeny s geolokační službou Foursquare,
- Article pins - zahrnují titulek, autora a perex pinovaného článku,
- Product Pins - obsahují cenu, dostupnost a odkaz na místo, kde se dá produkt koupit. V případě, že si zájemce o produkt připne tento pin na svou nástěnku, dostane i upozornění na snížení ceny produktu,
- Recipe pins - obsahují ingredience a čas přípravy určitého jídla,
- Movie pins - zahrnují hodnocení filmu, jména členů štábu a věkové omezení.
Větší dosah si koupíte s promovanými piny
Promovné piny patří mezi nové formy reklamy, které Pinterest zatím povolil pouze vybraným firmám v USA, další se mohou o službu přihlásit po vyplnění krátkého dotazníku. Fungují na principu CPC (cost-per-click), zadavatel reklamy tedy platí pouze v případě, že se uživatel proklikne přes jeho pin na webové stránky. Pomocí promovaných pinů může zadavatel upozornit své fanoušky na určité akce, nebo oslovit novou skupinu lidí, kteří ho ještě nesledují.
Zadavatel vybere několik klíčových slov, na které chce, aby se jeho promovaný pin zobrazoval (hledanost slov je vhodné zkontrolovat v Plánovači klíčových slov Google AdWords, ale i přímo na Pinterestu). Cílové publikum je pak možné vybrat podle pohlaví, místa pobytu, jazyku (momentálně pouze angličtina) a použitého zařízení. I na promované piny se vztahují zvláštní pravidla.
Jak používat Pinterest
Může být aktivita na Pinterestu prospěšná právě pro vaši firmu? Nejdůležitější je samozřejmě schopnost nabídnout zákazníkům zajímavý vizuální obsah přímo související s předmětem podnikání. V zahraničí se osvědčují vzhledem k genderovému rozložení uživatelské základny hlavně odvětví zaměřené na ženy. Firemní účet tak má význam hlavně pro: prodejce bytových doplňků, kosmetiky, módy a šperků, stránky s recepty a foodblogy, kadeřnická a kosmetická studia, cestovní kanceláře, svatební salony, stránky s tipy na péči o domácnost a návody na hobby tvorbu, ale například i pro stránky zaměřené na šíření virálního obsahu (Buzzfeed)…
Několik tipů, jak vést úspěšný firemní účet na Pinterestu:
- Pinujte obrázky v portrétním formátu (na výšku).
- Vytvářejte koláže obrázků a seznamy typu "10 nej ...".
- Používejte jednotný grafický styl s výrazným písmem, které je čitelné již v náhledu obrázku.
- Dodávejte dostatek originálního obsahu z webu, ne pouze z Pinterestu.
- Do popisku pinu vložte call-to-action výzvu k prokliku na vaše stránky.
- Uspořádejte soutěž.
- Na zajímavé nástěnky nebo soutěže upozorněte i na svém webu a dalších sociálních sítích.
- Postujte pravidelně a vytvářejte si velké nástěnky s jediným tématem (např. pokud propagujete stránky o vaření, jedna nástěnka bude věnována grilovanému masu).
- Vložte výzvu na sledování vašeho profilu na Pinterestu přímo na své stránky a tvořte obsah na svých stránkách tak, aby jej bylo možné jednoduše pinovat.
- Sledujte zákazníky, komentujte a repinujte jejich obsah.
- Všude, kde je to možné používejte klíčová slova specifické pro vaše produkty či služby. Nezapomínejte ani na hashtag.
- Tutoriály, návody, DIY a recepty mají o 42% vyšší proklikovost než jiné tipy pinů
- Vytvářejte nástěnky podle reálného chování svých zákazníků. Pokud vlastníte hotel v Praze a víte, že k vám nejčastěji chodí rodiny s dětmi, vytvořte nástěnku "Tipy na výlety s dětmi v Praze".
- Největší úspěch mají fotky s dominantními teplými barvami, bez lidských tváří.
- Ideální čas na pinování je mezi 14. a 16. hodinou odpoledne a po 8. hodině večer.
Co si dále přečíst
Vyřešit problém s bezhotovostními platbami spropitného v hotelových provozech se rozhodl pražský startup Smart Tips. Pro realizaci technického řeš...
Agentura Cognito zvítězila ve výběrovém řízení na tvorbu marketingové a komunikační strategie pro destinaci Česká Kanada. Tento projekt si klade z...