Mikulášská nadílka vánočních kampaní

Marketing Michaela Luňáčková

Marketingová předpověď na dnešní dny hlásí - vánoční šílenství v plné síle, nejvyšší denní rozpočty v celém roce a zbytečně nervózní a agresivní zákazníci na drátě. Toto období je bezpochyby nejhektičtější v celém roce. Na jednu stranu ho nesnášíte, na druhou stranu ho milujete, protože všude kolem vás lítá vánoční spirit, a co především - vánoční kampaně! A o ty tu dnes běží. V Cognito je zbožňujeme, vzájemně se spamujeme a kritickým pohledem hodnotíme. A tak jsme si řekli, že v tom šílenství pro vás připravíme přehled za nás těch nejlepších zahraničních kampaní tohoto roku. Samozřejmě vás neochudíme o pekelně upřímné hodnocení. Ano, víme, v marketingu bychom neměli subjektivně hodnotit líbí/nelíbí, ale tak když jsou ty Vánoce, že…
 

Proč jsou vánoční kampaně tak populární?

Než si vezmeme kampaně na paškál, pojďme si říct, proč je vánoční sezóna tak oblíbená a důležitá. Z krátkodobého hlediska se jedná o nejlepší příležitost k nadprůměrnému růstu prodejů. Skvěle zpracovaná vánoční reklama má dopad, který přesahuje sváteční sezónu - přináší dlouhodobý pozitivní vliv na růst značky. A jak průzkumy a naše zkušenosti ukazují, kampaně zaměřené primárně na výkon málokdy mají vliv na dlouhodobé budování značky. Oproti tomu kvalitní brandová kampaň se vždy pozitivně odrazí na krátkodobých výsledcích. Tak proč rovnou vánoční kampaně netvořit s cílem dlouhodobého efektu? Teď už je sice pozdě, ale až budete příští rok, ideálně na jaře, plánovat další vánoční kampaň vemte si těchto pár bodů k srdci:

  • Zapojte emoce a je jedno, jestli se vydáte na cestu srdceryvného příběhu se šťastným koncem, nebo zvolíte humorný příběh.
  • Neměňte koncept a zůstaňte konzistentní. Propojte diváky s hlavními hrdiny vašich kampaní. Bude to mít pozitivní dopad na získání nových zákazníků a zvýšení vašeho market share.
  • Využijte sílu nostalgie a tradic. Lidé v období Vánoc nejčastěji tíhnou k hodnocení roku, vzpomínání a plánování roku následujícího. Dodejte jim, co potřebují, všichni chceme mít při sledování kampaní husí kůži. V ten moment totiž víte, že emoce nezůstaly jen ve scénáři, ale byly úspěšně doručeny zákazníkovi. 
  • Hledejte vyšší smysl. Nesoustřeďte se na konkrétní produkt nebo službu. Zaměřte se na poslání vaší značky. 
  • Předejte zákazníkům Vánoce. Všichni chceme slyšet vánoční písničky, vidět stromeček, světýlka, sníh, šťastné děti, rodiny, zvířata, happyendy… kdo ne, nechť si pustí Grinche a na Vánoce nám nesahá, ju?

Pekelné hodnocení kampaní

Tato vánoční kolekce vás zaujme a budete si ji chtít vychutnat do poslední sekundy. Hodnocení se v Cognito zúčastnili:

  • Michaela Luňáčková
  • Petra Kašparová
  • Dubra aka Grinch
  • Lenka Kenjová
  • Veronika Zedníčková
  • Štěpán Kökény
  • Jan Špičák
  • Gabriela Bušinová aka Gabec

Kentucky Fried Turkey | KFC

  • Míša: Miluju! Konečně kontroverzní vánoční kampaň, kde všude přítomné vánoční dojáky vystřídal humor KFC. Ne nadarmo má KFC svůj fanklub žejo.
  • Peťa: Skvělej a trefnej humor, pobavilo. Navíc to skvěle vyniká v hromadě nostalgicky a emočně laděných vánočních reklam.
  • Verča: Tohle mě fakt od srdce rozesmálo. A ještě víc miluju OOH z této kampaně.
  • Léňa: Tahle vánočně nevánoční reklama mě pobavila. KFC prostě stojí za svými kuřaty, tak už přestaňte otravovat s nějakým vánočním krocanem.
  • Grinch: Docela nuda, postavit kampaň na zaměnitelné drubeži asi nepotřebovalo moc invence, když je to KFC. Větší paráda by byla, kdyby opravdu na vánoce udělali krocaní stripsy, ale to by byl asi logisticky oříšek.
  • Štěpán: Slow motion + jídlo = instantní chuť si trochu zaprasit. Na tohle jsem neměl koukat před obědem. 
  • Honza: Už se těším na českou lokalizaci s kaprem a hranolkama. Food-slow-mo tomu dodává dobrou epičnost namísto vánoční nostalgie.
  • Gabec: Víc takových nepřeslazených reklam. Plotwist hodný Oscara. Bravo KFT!

Fuzzy Feelings | Apple Holiday Film

  • Míša: Připomíná mi to Vzhůru do oblak, ale podle Apple. 3 krásný minuty, ve kterých produkty hrají vedlejší roli a tu hlavní příběh s hlavou, patou a šťastným koncem.
  • Peťa: Tohle je sice dlouhá reklama, ale můj letošní favorit. Super příběh inspirovaný Vánoční koledou o “zlém” šéfovi, hravé využití animace, proložení vysněného světa s tím reálným. Skvělá hudba. Happy end. Už budou Vánoce?
  • Verča: Neotřelý nápad a skvělá dějová linka. Dokonce jsem ty 4 minuty dokoukala bez přetáčení. Tohle se Applu fakt povedlo. Žádné překvapení.
  • Léňa: Apple natočil celovečerní vánoční trhák ve 4 minutách. Má to všechno, co to má mít - dějovou linku, se kterou se mnozí dokáží ztotožnit, skvěle použitou hudbu, radikální obrat v ději a nakonec se dočkáme i toho happy endu.
  • Grinch: Perfektní ukázka, že i otravní šéfové mají mít hezké vánoce a že jich je v Applu hodně. Taková malá domů. Technické zpracování super, nenásilné propojení s produktem taky paráda a plusové body za Londýn.
  • Štěpán: Za mě letošní vítěz. Apple to prostě umí po všech směrech a v reklamě rozhodně nezaostává. Jde o speciální vánoční spot, ale zároveň to zapadá do kontinuální komunikační linky ve stylu “Computers are like a bicycle for our minds”. Příběh je plný pozitivních emocí a dokáže v lidech vyvolat jejich přívětivější stránku - především empatii, pochopení a sounáležitost. Přihoďte k tomu bítlsáka a o ukápnutí slzy je postaráno. 
  • Honza: Pěkné, milé, dlouhé, ale vánoční/zimní atmosféru skrz obrazovku přenese.
  • Gabec: Anna Mantzaris je zkrátka PANÍ animátora. Do toho výborný sound design, který chytne za nejedno srdéčko. Reklama navíc nejen vypráví příběh o laskavosti, ale také podtrhuje, jak kreativita může přispět k vytvoření světa, který je méně rozdělující. Doják.

M&S Christmas Food 

  • Míša: Ráda bych konečně řekla něco negativního, ale jde to, když jsou v hlavní roli cute sobí rukavice, které namlouvá Ryan Reynolds? Taky si myslím. Nejde. 
  • Peťa: Vizuální zpracování je super, důraz na vánoční hostinu taky, ale obsahově mě to nezaujalo. Možná by mě to bavilo víc bez tolika mluvení, promiň Ryane. Do we really need another backstory?
  • Verča: Produkčně je to dobře zpracované, ale od druhé poloviny se začínám trošku nudit. Šlo by z toho vytřískat ještě trošičku víc. 
  • Léňa: Jako máma se v téhle reklamě dokážu soustředit jenom na to, že bych chtěla taky takovouhle kouzelnou vílu, která za mě nachystá celé Vánoce. Takže zásah do cílovky dobrý. Produkčně mě to sice zas až tak neoslovilo, příští rok už si na Ryanovi rukavičky ani nevzpomenu, ale cíl pro letošní rok splněn.
  • Grinch: Zaměnitelná vánoční reklama. Na nějaký jídlo, nevím, dál…
  • Štěpán: Right, Left a kouzelná víla se postarají o přichystání večeře a výzdobu domu. Škoda, že M&S neprodává je…
  • Honza: Už chybělo jen deadpoolovské roztrhání rukavic nebo jejich upálení a bylo by to i zábavnější.
  • Gabec: Chci ty rukavice. O čem byla ta reklama?

The World needs more Santas | Coca-Cola 

  • Míša: Tahle kampaň by měla stát příkladem a být vzorem pro všechny, kdo chtějí připravovat brandový spot. Produkt v prvních 6 sekundách, základní assety - barva, Santa, láhev, logo.. a přece jen to neruší tu hlavní myšlenku, která pasuje do dlouhodobé komunikace Coca-Cola. Jen si nejsem jistá, že si to budu pamatovat i příští rok. Zato… Vánoce jsou tady, Coca-Colu si vychutnej si budu pamatovat snad do smrti. 
  • Peťa: je to zábavný, miloučký, vykouzlilo mi to úsměv i při zhlédnutí před ranním kafem.
  • Verča: Tohle je moje nejoblíbenější letošní kampaň. Coca-Cola z toho přímo srší, ale přitom je tam tak elegantně zakomponovaná. Umění. Navíc mi písnička i claim "The World Needs More Santas" zní v hlavě od té doby, co jsem tu reklamu viděla poprvé. 
  • Léňa: Coca-Cola se drží svého každoročního poselství, že na sebe máme být milí, pomáhat si a být s rodinou. Funguje to pořád stejně dobře, tak proč to měnit. Povedený kousek. 
  • Grinch: Tohle je správná americká vánoční reklama. Jen mám pocit, že jsou to dvě reklamy v jedné. V první částí se dětem prozrazuje, že všichni dospělí jsou Santa Clausové a taky odkud Santa vzal svůj pověstný metabolický syndrom - popíjením ikonického nápoje. A v druhé už je vše jak má být - Afroamerická rodinka, umělohmotný sněhulák a náklaďáky v centru měst. Vidět to každou hodinu v televizi, tak asi začnu milovat vánoce.
  • Štěpán: Husina byla, ale na Apple to nemá, takže Coca-Cola za mě bere stříbro. Myšlenka je vlastně podobná jako u zlaťáka - prostě “Be Kind”. 
  • Honza: První záběr okamžitě evokoval reklamu na LG sušičku prádla, pak už dobrý, uff. Coca-Cola ten svůj vánoční feeling umí.
  • Gabec: Každý může být Santa. A Santa zvládá na bench větší váhy než já. Coca Cola má tohle zvládnuté.

Holiday Night Fever | Capital One

  • Míša: Cool! Jen větší flex by bylo, kdyby si to Travolta i sám nazpíval. Troška nostalgie ze zlaté doby Grease by neuškodila. 
  • Peťa: Nostalgie je sexy (?). Ale tak když můžeme navléct 81letého Harrisona Forda do oblečku Indyho, proč bychom nemohli navléct 69letého letého Travoltu do oblečku… Santy? 
  • Verča: Bee Gees a John Travolta? Vražedná kombinace, která prostě musí fungovat. 
  • Léňa: Miluju! Sice Travolta, Bee Gees ani Horečka sobotní noci nemají nic společného s Vánocemi, ale stejně vám tahle reklama utkví v paměti.
  • Grinch: Proč se nezadlužit s kreditkou v rytmu Bee Gees, když může i Travolta. Jsou vánoce!
  • Štěpán: John Travolta by měl mít zbrojní průkaz na taneční kreace, protože tohle mě oddělalo stejně jako v Pulp Fiction.
  • Honza: Netradiční spojení v reklamě na netradiční vánoční potřebu - utrácet. Netradiční, takže zaujme. 
  • Gabec: Tohle mě fakt baví. Zajímalo by mě, jakou kloubní výživu Travolta bere, že to i v jeho věku dokáže takhle rozjet.

Magical Christmas | Lidl

  • Míša: Kdyby tak UK Lidl věděl, jak moc se v Česku touto kampaní trefil do černýho, minimálně u posluchačů podcastu Chumelenice. Kdo poslouchá ví, kdo ne, tak by měl začít. Mýval na piku for the win!
  • Peťa: Roztomilá zvířátka jsou roztomilá, to zabere vždycky.
  • Štěpán: Jsou tam zvířátka, rodina u štědrovečerní tabule a pozitivní zpráva na závěr. Tohle prostě musí fungovat. 
  • Verča: To mě zahřálo u srdíčka. Dojemný a roztomilý. 
  • Léňa: Jedním slovem doják!
  • Grinch: Nic neudělá dítě šťastné tak jako plyšák z Lidlu, to ví každý malý brit. Ale děti pozor, mýval je nebezpečné zvíře a určitě by neměl být s vámi v obyváku. Možná jen ten digitální.
  • Honza: Roztomilá reklama s roztomilým zvířátkem, se kterým ale rozhodně na Vánoce nic řešit nechcete. V tomhle spojení to ale tak nějak funguje.
  • Gabec: Proč mi to ten Lidl dělá? Každá reklama se zvířetem mi otevře stavidla. Na mě to funguje, roztomilé.

Bunny Saves Christmas | Duracell

  • Míša: Duracell jede na výkon i v kampani. Krátkodobý efekt super, ale málo sobů a chybí tam emoce a Santa nevypadá jak nejostřejší tužka v penále.
  • Peťa: U svých vánočních reklam chci víc Vánoc a míň produktu. 
  • Štěpán: Lol, Santo. Ty nepoužíváš na svých sobech Duracell? Tak to je jasný, že ses vysekal. Vtipné, dobře odkomunikovaná hodnotová propozice a navíc krásná animace jako od Pixaru. 
  • Verča: Neurazí, nenadchne. Nápad skvělej, zpracování už trochu míň. Pravděpodobně si už za 5 minut nebudu pamatovat, že jsem tuhle reklamu viděla.
  • Léňa: Duracell si na nic nehraje a míří přímo na branku. Rodiče, nezapomeňte koupit baterie, ať vám pak děcka pod stromečkem nebrečí!
  • Grinch: Uff, už teď si nepamatuju o čem to bylo.
  • Honza: Baví mě, že Duracell ani v zimě králíka neoblíkne, aby držel brand. A tak nám králík zachrání v mínus 20 Santu a jeho soba a my si můžeme vzpomenout, jestli máme baterie do všech hraček a zařízení, který nadělíme.
  • Gabec: V pohodě Santo, já to taky dělám. Neurazí, nenadchne.

Kevin and the Christmas Factory | Aldi 

  • Míša: Jeee, Aldi pokračuje s mrkvičkama a vánoční pohádkou. Doslova pohádkou, protože na konci vás čeká ponaučení. A do toho vypravěč. Už budou prosím Vánoce 2024?
  • Peťa: Netušila jsem, že věta “I can see his plum crack.” mi navodí vánoční pocit, ale stalo se. Je to hravý, milý a zapamatovatelný. Za mě super. 
  • Štěpán: Bez Karlíka a továrny na čokoládu to nejsou Vánoce. Když ale nebudu stíhat, mrknu jen na reklamu od Aldi a feeling z toho budu mít podobný. Tak už jen aby dorazili taky k nám do Česka.
  • Verča: Dává mi to vibe Karlíka a továrny na čokoládu. Už chybí jen umpalumpové a Johny Depp. Skvělý příběh, který ve mně probouzí hned několik emocí. A ta přehazovačka z natě, kterou má na hlavě mrkev? LOL. LOL. LOL.
  • Léňa: Vše už bylo řečeno… Kevin a továrna na Vánoce od Aldi není úplně originální, ale stejně vás tak nějak chytí za srdíčko.
  • Grinch: Překombinované, ale veršované. 
  • Honza: Roztomilá vykradačka, která neurazí a děti budou aspoň pěkně papat zeleninku. 
  • Gabec: Ti, co viděli film Sausage party ať s se na tuhle reklamu radši nekoukají. Jinak je to hezké, pro děti. Na mě je toho ale moc.

John Lewis 

  • Míša: Vánoční twist na stromeček s masožravkou dobrý, ale já to nějak nefíluju. Asi jsem na to už stará a vyberu si vánoční stromek. Sorry not sorry.
  • Peťa: Sem tam se John Lewis snaží být tak originální a jinej, že se z toho vytrácí vánoční atmosféra a bittersweet emoce, díky kterým byly reklamy tak populární. 
  • Verča: Mně se to líbí. Vtipný, milý… a kdyby mi bylo 6 let, tak už se vidím, jak na dopis pro Ježíška píšu, že si přeju tu masožravku taky. Možná to tam napíšu i teď.
  • Grinch: Konečně originální vánoční reklama. Lehká inspirace Little Shop of Horrors. Masožravka může být tvůj kámoš, pokud pak neovládné svět. Ukázka, že vánoce můžou být i bez Santy, krocana a v konečným důsledku i bez toho stromku. Ideální pro jiné náboženství, kteří nechtějí oslavovat příchod spasitele.
  • Léňa: Líbí se mi ta hlavní myšlenka. Nebuďte ovce, vytvořte vlastní tradice, ale zpracování mohlo víc hrát na city.
  • Honza: Vzpomeňte si na svoje “kytky” i před vánoci, že je potřeba je zalít. Jinak se stane to, co v Den trifidů. 
  • Štěpán: Asi mám srdce z kamene, ale já mít doma takovou kytku, tak ji v jejím nejlepším případě dám na zahradu sousedovi. 
  • Gabec: Tohle mě opravdu bavilo. Myšlenka skvělá, zpracování taky. Poprvé si chci něco pustit znovu. Jo a chci tu kytku.

A Wish for the Holidays | Disney

  • Míša: Nejslabší kousek z našeho výběru, přitom Disney umí dělat krásný spoty. Tenhle je tak neutrální ve všem, až na něm není nic zajímavýho. Absolutně. Vůbec. Nic. 
  • Peťa: Já Disney tu lásku a touhu po světovým míru prostě nevěřím.
  • Verča: Ti lidi i ten zpěv na mě působí trochu… vygenerovaně. 
  • Grinch: Disney se nemusí snažit. Miliony dětí si stejně o svátcich zapnou ty jejich pohádky. Ale co je jasným sdělením - Disney je globální korporace, takže si vánoce užijete, i když jste budhista, hinduista a možná i když jste křesťan. Moc se to nepovedlo.
  • Léňa: Příliš vyumělkované a hrané, nikomu to štěstíčko ve videu nevěříte. Radši si pusťte nějakou disneyovku.
  • Štěpán: Příběh odvyprávěný ve stylu Disney - tedy s pěknou písničkou uvnitř. Na mě to nikdy moc nefungovalo a stejně je tomu v případě této reklamy. Ale záměr je samozřejmě bohulibý. 
  • Honza: Multikulti načančané, ale zůstal bych u toho, co Disney umí.
  • Gabec: Hmm…ne, ani jsem to nedokoukala.

Bonusové kampaně, které chytnou za… srdíčko

Bear and the Hare | John Lewis | 2013

  • Míša: Nejemotivnější kampaň, kterou jsem kdy viděla. Připravte si kapesníky. Bude to potřeba. 
  • Peťa: Přesně tohle je ten krásný lehce bittersweet pocit, nostalgie navozená stopmotion animací, zasněžená vánoční atmosféra a happy end, u kterého vždycky zamáčknu slzu.
  • Verča: Kultovní spot, který navodí na vánoční atmosféru a kouzlo Vánoc i toho největšího cynika a Grinche. O trochu raději mám ale ještě vánoční spot Johna Lewise z roku 2012.
  • Grinch: Pochopil jsem to správně? Zajíc se, nevím proč, kámoší s medvědem. Ten ho nechce, nevim proč, před zimním spánkem snist a radši jde spát hladový. Zajíc je sobec, protože když si liška může hrát s jezevcem, proč ne on s grizzlym. Dá mu dárek, kterým ho probudí, medvěd je spoko, že vidí nazdobený stromek v lese (what?). Reklama končí, medvěd umírá hlady a zimou, protože není zazimovaný.
  • Léňa: Já vám nevím… Pořád musím myslet na to, že ten medvěd má velkej problém, protože nespí. I když je pěkné vidět jeho nadšení z vánočního stromku. To ale nemohli bejt kámoši a udělat mu Vánoce na jaře?
  • Štěpán: “Give someone a Christmas they will never forget” je krásná věta vystihující skutečnou podstatu Vánoc. Do vykresleného zvířecího světa můžeme promítnout reálné situace z našeho lidského světa - láska rozdílnostem navzdory a společně strávené chvíle v jinak uspěchané době.
  • Honza: Boží soundtrack ve spojení s příjemnou animací navodí hodně emotivní pocit aka Disney, kde to vlastně ani nedává smysl, aby se daná zvířátka kamarádila. Ale jsou Vánoce, tak proč ne.
  • Gabec: Najděte si někoho, kdo se na vás bude koukat, jako se medvěd kouká na stromek. Jako co si bude, tohle mě vždycky dojme, ta hudba tam hraje obrovskou roli. Podejte mi někdo kapesník.

Christmas Premium gifting card | PornHub | 2015

  • Míša: LOL. Teď vážně. Ať hodí kamenem ten, kdo by nechtěl pracovat pro Pornhub. 
  • Peťa: Dokonalost.
  • Verča: To je fakt bizár. A právě proto mě to tak baví. 
  • Grinch: Když nestíháte kupovat dárky, můžete koupit ty digitální. Taky potěší, možná víc, než si myslíte.
  • Léňa: Jakým dárkem uděláte dědovi největší radost? Jedině předplatným PornHubu. Skvělé zpracování v klasickém stylu. Když to vidíte poprvé, tak čekáte, že si děda rozbalí něco úplně jiného, a ani na poněkolikáté vás to nepřestane bavit.
  • Štěpán: Konečně vánoční reklama s primárním důrazem na vtip, ale vůbec ne prvoplánově. Jen doufám, že to nějaký vnouček nevezme jako tip, jak trávit kvalitní čas se svým dědou.  
  • Honza: Pobavilo, ale dávat poukaz na něco, čeho je plný internet zdarma? To je asi jako dávat poukaz na kredity na uloz.to, ale tam by to do nedávna i dávalo větší smysl.
  • Gabec: Už vím, co dám bráchovi na Vánoce. Děkuju.

Pokud jste dočetli až sem, děkujeme vám. Pokud s našimi názory nesouhlasíte, tak nám to ai dávat a vědomí nemusíte. A pokud hledáte opravdu odborný rozbor vánočních kampaní tohoto roku, doporučujeme se podívat na velký vánoční report od System1.

Co si dále přečíst