Mikrocopy má megasílu

Marketing Eliška Lukaščíková

Mikrocopy označuje soubor textů, do kterého patří chybové hlášky, navigace na stránce, text na tlačítkách, větička, že souhlasíte s mravenčím textem, který stejně nikdo nečte (ano, myslím obchodní podmínky) nebo upozornění typu „vaše heslo je příliš krátké, zvolte si jiné“. Hovoříme o doplňkovém textu, který rozhodně nestojí v přední linii. To ovšem neznamená, že není důležitý.

 

Podhoubí webovek

Na webové stránce nejspíš první uvidíte claim, poutavé a úderné věty popisující, proč by vás ta která stránka měla zajímat, proč je produkt nejlepší a jaké výhody získáte tím, že se pro něj rozhodnete. Mikrocopy se schovává pod hlavními texty, jedná se přitom o velice důležitý text, protože jinak byste nevěděli, jestli jste si ten tyrkysový svetr skutečně objednali, anebo ne, protože jste nedokončili registraci.

Detaily odlišují průměr od mistra

Řekněme si upřímně, na mikrocopy úspěch vašeho webu nestojí, tento text neláká, neprodává, a když ho odfláknete, nejspíš se nic moc nestane. Ale! Nebyla by to škoda? Investovali jste fůru času do vytuněných textů, koumali jste dlouhé hodiny, co kam přesně napíšete, tak teď už jen sfouknete „tu zbývající drobotinu“ a máte hotovo. To ne. Dejte si na té drobotině také záležet. Mikrocopy – tento zdánlivě nedůležitý soubor textů odlišuje průměrně dobře otextovaný web od toho královsky napsaného.

Netrapte své návštěvníky

Zdlouhavé, krkolomné a často nepochopitelné texty nechejte úředním formulářům a webovým stránkám státních podniků. Mají na to monopol, a navíc jsou v tom fakt nejlepší. Přátelské firmy, které nechtějí návštěvníky webu znechutit, volí jinou cestu. Zní to ze všech stran a profesionální textaři vám to potvrdí: Pište pro lidi. Lidsky. Bez zbytečného balastu a kudrlinek. Doby velkých románů minuly a Anna Karenina je bezpochyby báječný kus, nechte jej ale v 19. století, kam patří.

Prokázání doručení ohlášení a další hotentotština

Na e-shopu chcete hlavně bez potíží a dobře nakoupit, nikoli si číst nesrozumitelné elaboráty o chybně zadaných přístupových údajích. Další z nešvarů je „právničtina“, „ijťáčtina“, „bankovničtina“ či jiná nelidská řeč. Mluví jimi menšina, zbytek obyvatel libůstku v precizně vystaveném textu a nekonečné sérii přídavných jmen naštěstí nemá. Právní obraty si nechejte do smluvních podmínek, u mikrocopy používejte přínosné, krátké a jednoznačné věty.

Překročili jste maximální velikost přílohy se dá říci jednoduše Příloha je příliš velká.

Smlouva je modifikována bankou, změny nelze provádět v lidské řeči znamená Smlouvu právě zpracováváme, proto nelze provádět změny.

Šerednou větu s právním poselstvím Pokračováním v nákupu souhlasíte s použitím Vašich kontaktních údajů za účelem pomoci s dokončením e-shopové objednávky nahradíme Budete-li pokračovat v nákupu, souhlasíte s použitím kontaktních údajů. Využijeme je pouze k tomu, abychom vám pomohli dokončit vaši objednávku.

Vtipné zákony

Od mikrocopy nikdo nic velkého neočekává, tím spíše překvapíte, když si s texty pohrajete. Máte možnost svého zákazníka pobavit ve chvíli, kdy to nejméně čeká. Přitom taková blbo– drobnost. Hezké příklady vidíme například v souvislosti se zákonem o cookies. Google před časem v reakci na směrnice EU zavedl povinnost informovat uživatele o tom, že na svých stránkách máte zapnuty cookies a sbíráte data o chování uživatelů pro reklamní účely a analýzu dat. Bylo zajímavé sledovat, s jakou mírou kreativity se k textaci společnosti postavily.

Většina webmasterů suše použila variace hlášky: Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Kreativní menšina však zvolila vtipné a výstižné znění: Tato lišta slouží k tomu, aby se lidé v Evropské unii naučili bezmyšlenkovitě odklikávat cokoliv. Používáním tohoto webu souhlasíte, že využívá cookies pro reklamu.

Jak ano

  • ZOOT ví, co se sluší, a u stavu objednávky nepoužívá: zpracování/vyřízení/dokončení, ale není-li doma, je na cestě. U prázdného nákupního košíku pak zobrazuje větičku: Váš košík zeje prázdnotou.
  • O2 pak k nákupu ponouká hláškou Tenhle košík je teď úplně prázdný. Naplňte ho. Parádní. 
  • Knihkupectví Martinus pak vybízí k registraci: Ještě u nás nemáte vytvořené konto? Vytvořte si je za méně než minutu! První větu bych pouze mírně poupravila Ještě u nás nemáte konto? a dojem je perfektní. U přihlášení k newsletteru zase hezky v knižním duchu čtete: Přísaháme na třetí díl Harryho Pottera, že Vám budeme posílat jen důležité a zajímavé informace a že Vaše e-mailová adresa nebude poskytnuta žádné třetí straně. 

Některé velké firmy, zdá se, již pochopily nebo začínají pomalu chápat, že ani mikrocopy se nevyplatí odfláknout, protože jím posilujete brand a také dokazujete klientovi, že na druhé straně datového drátu sedí člověk, nikoli robot. Což vždycky potěší. 

Chcete mít webovky propracované do nejmenšího detailu, napište nám.

 

Co si dále přečíst