Surrealistické osmdesátky ve 3D? 9 prvků, které ovládnou svět (web)designu v roce 2023

Design Martina Jelínková

Design prochází různými fázemi a posuny nejen v důsledku měnících se společenských nálad, ale i nových technologických možností. I dnes, kdy designéři mají k ruce softwary na vysoké úrovni, se však nebojí pro inspiraci obrátit do historie a oživovat trendy dob minulých. Podívejte se, co pohne světem designu v následujících měsících. Čerpejte inspiraci, bavte se, tvořte.


Utilitarismus

Tento pojem budete znát spíš z oblasti filozofie než designu, ale vězte, že i tam má tento směr své místo. Utilitaristé hodnotí jevy z hlediska užitečnosti, toho, jak pomáhají dosáhnout konkrétního cíle. A stejnou myšlenku má i utilitaristický design. Užitek, přímé sdělení myšlenky, žádné okolky.

Sdělení, že máte jít volit, ve vizuálu MCBS Studia asi nepřehlédnete…

Cílem je tedy, aby web nebo banner byl jednoduše čitelný, uživatel se snadno zorientoval, reklama aby byla jasná a stručná. Často jde o vizuál založený na čisté formě kombinace brandové barvy a písma různého fontu, důraz je kladen na sdělení.

DixonBaxi zachycuje ducha a jejich vizuál pro fanoušky FC Everton

Merch newyorské filharmonie. Design pochází z dílny Ogilvy.

„Dominovat bude funkční a efektivní design s menším prostorem pro představivost. Silná, sebevědomá typografie,“ říká Ellen Munro z BrandOpus. Kromě důrazu na typografii dostanou podle Munro v designu prostor i fotky.

Gradienty

Už posledního půl roku roku 2022 byly gradienty oblíbeným a hojně používaným trendem, a tak předpokládáme, že barevné přechody budou hrát velkou roli v designu i v roce 2023.



Obálka knížky z dílny londýnského studia HRM Creative.



Produktový design v podání Five Star Branding Agency.

Pozvolný přechod z jedné barvy do druhé, vytváření nových odstínů a kombinací barev. Stírají se hranice mezi odstíny. Práce se světly a stínem. Gradienty pomůžou zdůraznit i textové sdělení, čtenář je barvami intuitivně naváděn od světlejších odstínů k tamvším.


Banner pro Pinky Protein z dílny Cognito.

A bannery z dílny Cognito pro Rádio Z.

Punk is not dead. Ani v designu

Na konci roku 2022 přišel svět módy i punku o svou legendu. V 81 letech nás opustila návrhářka a aktivistka Vivienne Westwood, která se kromě image pro kapelu Sex Pistols proslavila unisex módou. (Ač jsou dnes módní kousky, které můžou nosit muži i ženy, běžnou součástí našich šatníků, v 70. letech šlo o velmi odvážný krok.)

Punk ale svět módy ani designu neopouští. Rebelství, odmítnutí přepychu, uhlazenosti, zkrátka design bez servítek, design, který křičí. Důrazná typografie, útržky novin, výřezy, nepasující fonty a chaotické koláže. Designéři se nebojí neuspořádaného aranžmá, důležitý je vizuálně energický náboj.
 



Návrh Evandra Vincente



Plakát pochází z dílny studia Binatang.

3D elementy

Software pro 3D tvorbu ušel v posledních letech dlouhou cestu. Nástroje jako Cinema 4D a nejnovější verze Adobe vám umožní ponořit se do světa 3D designu, a že umělci za poslední léta hranici toho, co je s trojrozměrným designem možné, posunuli opravdu fenomenálně!

Návrh z dílny Petera Tarky.

3D design se využívá ve tvorbě webů, produktovém designu, architektuře a spoustu dalších odvětví. O 3D animaci filmů a videí nemluvě.

Brandové ilustrace

Kresby signifikantní pro určitou značku se stávají čím dál tím populárnější. Začaly s tím značky jako Google nebo MailChimp, a trend začínají přebírat i menší brandy.

Všimli jste si, že vás domovská stránka Googlu uvítá ve svátky a mezinárodní dny pokaždé originální ilustrací?

Autorkou této ilustrace je Angelica McKinley.

Jednou ze značek, která se ráda prezentuje vlastními ilustracemi, je i ubytovací platforma AirBnB.

 

Text v pohybu

Pohyblivý text už není jen doménou storieček a sociálních sítí. Proniká už i do webdesignu. Některé brandy na pohyblivém textu, kterým může být ne pouze název značky, ale třeba hlavní claim. A díky tomu, že statické bannery nebo billboardy ve městech střídají obrazovky, dostává se trend pohyblivého textu i do offlinu.

Infografika

Podnětů na nás působí každou minutu tolik, že udržet u něčeho pozornost pro nás představuje větší a větší problém. Informace potřebujeme co nejjasněji, nejstručněji a nejlépe vizuálně zpracované. Onlinu (a nejspíš i offlinu) bude v příštích měsících dominovat infografika.

Surrealismus

Psychedelické obrazce, bláznivé ilustrace a snová virtuální realita. Některá surrealistická díla mohou působit až znepokojujícím dojmem. Jejich užití v marketingové komunikaci by mělo být proto předem promyšlené a účelové. Ne každá značka tohle snese. Pokud se však sejde brilantní nápad, propracované provedení a ta správná cílovka, můžou se i v reklamě dít snové zázraky!


Surrealismus v podání Chrise Pluta

80´s se vracejí

Sedmdesátá a osmdesátá léta (bohužel) zažívají comeback ve vícero rovinách. V módě se vrací zvonáče, kožené bundy s nášivkami´, dlouhé propínací sukně nebo mrkváče. A podobné barvy, kterými hýřila móda generace našich rodičů, teď frčí i ve designu.

Prvky hrají na strunu nostalgie, retro se cyklicky opakuje napříč historií (někdo tvrdí že po 30, někdo že po 50 letech…). Designéři často s retrem pracují tak, že jednotlivý prvek (nebo prvky) implantují do moderního návrhu jako nepatrný odkaz na dávno prošlou éru.

Jako jedna z prvních s tímto vizuálem přišla Coca-Cola, produktový obal jejich limitky Dreamworld (téměř) upustil od jejich typické červené a z regálů (bohužel zatím ne našich) září jemnou blankytnou.


Co si dále přečíst