Utopická Česká unie vydavatelů: poklad ze šuplíku

Česká unie vydavatelů / 2023

Rebranding, který zůstal v cognitím šuplíku

Výběrová řízení jsou pro někoho sprosté slovo. My se do nich pouštíme v případě, že nás předmět výběrka baví – jde třeba o brněnský projekt, tudíž našemu srdci blízký – nebo v případě České unie vydavatelů nás nadchne samotný zadavatel. A čím nás zaujala ČUV? Stará se o to, aby ve vydavatelské činnosti měli všichni rovné příležitosti, a kope za svobodnou vydavatelskou činnost. Je to v zásadě ideální projekt na to, si vybudovat dobrou karmu. 

Takže když ČUV na konci léta 2023 vyhlásila výběrové řízení na redesign loga a webu, šli jsme do toho. Nikdy to není samozřejmě jen o „předělání“ loga; námi navrhované vizuální systémy jsou promyšlené od A do Z, není to jen o tom, jak to vypadá, ale zda se buduje funkční brand. Ač se ČUV dle jejích slov naše řešení líbilo, nakonec se rozhodli pro jinou cestu – a to nechat si původní motiv a zjednodušit ho do obrysových linek. Náš projekt jsme tedy zastrčili tam, kde žádný účastník VŘ nechce skončit – v šuplíku. 

Tím, že ČUV své nové logo na konci roku 2023 představila na svém webu, nám náš odložený projekt připomněla. Byla by škoda nechat ho doživotně v šuplíku, bavil nás, a tak jsme se rozhodli podělit se o něj alespoň u nás na webu.

Vstříc modernosti

ČUV byla založena v roce 1990. Od té doby si média prošla mnoha změnami, jako je přechod od tradičních novinářských modelů k online zpravodajství, nástup sociálních sítí a rozvoj mobilní technologie, globalizace médií nebo demokratizace produkce obsahu. Vizuální identita a webové stránky ČUV nijak neodráží tuto dlouholetou tradici a především adaptaci na moderní dobu. Veřejností a svými vlastními členy je vnímána jako zastaralá a příliš konzervativní.

Tak zněl brief. Nemodernost byla hlavním bodem, který bylo potřeba v nově navrženém vizuálním stylu vyřešit. 

Média tištěná i digitální

Námi navržené moderní a minimalistické logo v sobě spojuje vyobrazení digitálních a tištěných médií, čímž podtrhuje myšlenku multimediálnosti. Médium pro předávání informací se neustále vyvíjí; zahrnuje revoluční změny od doby knihtisku, přes éru psacích strojů a počítačů, až k modernímu pojetí jako je nahrávání podcastů. 

To vše je jednoduchou a snadno zapamatovatelnou zkratkou zobrazeno v symbolu loga. Svým geometrickým pojetím v sobě také nese náznak písmene “M” pro média. Je multifunkční, schopné existovat jak ve velkých rozměrech, tak v malých – například jako profilová fotka na sociálních sítích.

Modrá Fialová je dobrá

Základními kameny návrhu pro ČUV jsou kromě loga také barevnost, typografie a tvar obdélníku. Nebáli jsme se toho. Výrazná fialová v kontrastu s černobílou paletou dodává konzervativnímu pojetí ČUV moderní šmrnc. Zároveň je atributem, který ČUV odlišuje od konkurence a jasně definuje brand. Žijeme v době, kdy je průměrná pozornost reklamy na sociálních sítích pod 2 vteřiny; základem je zaujmout a zakódovat vzpomínky. V záplavě modrých odstínů, které se zpravidla pro tento druh institucí používá, se tak výrazná fialová barva jasně vymezí vůči konkurenci a bude vyčnívat.

Společně za nezávislost a prosperitu médií

Ano, i ČUV může (a měla by) burcovat a rozněcovat emoce. Koneckonců se jedná o ambiciózní uskupení, které stojí za svými morálními hodnotami a hájí zájmy svých členů. Zvolili jsme motto, které to vše vystihuje; je úderné, stručné a stejně ambiciózní. Je z něj hned jasné, že patří k ČUV a vystihuje její hodnoty, je tudíž unikátní a nezaměnitelné s jakoukoli jinou institucí. 


Má také multifunkční využití. Může sloužit dlouhodobě jako motto ČUV i v případě, že by se upustilo od “digital – print”, a současně bude velmi dobře fungovat v rámci dlouhodobé komunikační kampaně.

Poučení? Není, udělali bychom to stejně

Návrh jsme od prvního okamžiku tvořili tak, aby byl odvážný a poskytoval větší hodnotu, než bylo nutné v zadání. Nestačí nám jen překreslení loga, to může být součástí procesu, ale pouze komplexní vizuální identita poskytuje strategický přístup k reprezentaci značky. Tak přistupujeme ke každému projektu a snažíme se tento přístup šířit i mimo naše stále klienty, i kdyby návrhy měly čas od času skončit v šuplíku. 

Líbí se vám naše práce? Rádi mrkneme i na váš projekt.

Kontaktujte nás

Další reference