Vánoční šílenství je zpátky v plné síle a s ním každoroční nálož vánočních reklam. Někteří to nenávidí, jiní milují. Jak jsme na tom my v Cognito ...
Nespamujte! Jak by měl vypadat newsletter, abyste neskončili v koši?
Newslettery jsou jedním z oblíbených a většinou efektivních marketingových nástrojů. Jak ale vyniknout, i když e-mailová schránka zákazníka praská ve švech a podobný nápad má kromě nás i desítka dalších společností? Jaké chyby při tvorbě newsletterů děláme a čím zákazníka spolehlivě odradíme?
Velkou část firem a markeťáků trápí, že jejich newsletter, se kterým se dělali několik hodin, prošumí e-mailovými schránkami bez povšimnutí a ten pečlivě cizelovaný obsah si přečte jen mizivé procento zákazníků. A ani to mizivé procento nepřiměje newsletter ke konverzi…
Jestli i vy patříte k nešťastným e-mailotvůrcům, jejichž sdělení zákazníci úspěšně ignorují, připravili jsme si pro vás přehled nejčastějších chyb, kterých se i zkušenější marketingoví specialisté občas dopouštějí.
Nejdete po tom podstatném
Většina lidí nezkoumá newslettery do detailu, máte tedy jen okamžik na to, abyste je zaujali. Hned v úvodu sdělte tu podstatnou informaci, proč newsletter vlastně posíláte - máte cenovou akci, nový sortiment na e-shopu nebo jste napsali super článek a chcete přimět lidi k jeho přečtení? Tak nechoďte kolem horké kaše.
Stěžejní je předmět e-mailu a nadpis. Je to to první, co adresát uvidí a přečte a když ho nezaujmete už v tomto místě, druhou šanci nedostanete. Zlevnili jste produkty o pětinu? Máte po celý měsíc poštovné zdarma? Řekněte to ihned v předmětu, tedy ještě předtím, než adresát e-mail otevře.
Nedáte adresátovi důvod navštívit váš web
Nevypalte všechny zbraně hned v e-mailu. Proč by pak člověk chodil na web, když už veškeré informace, které by mohl chtít, dostal? Newsletter by spíš než informační e-mail měl sloužit jako lákadlo na váš web nebo e-shop. Tak na to při psaní myslete.
Nedůvěryhodné jméno odesílatele
Ujistěte se, že neodesíláte newsletter z adres typu „no-reply“ nebo „neodpovídat“. Odesílatel by měl být okamžitě jasný, stačí jednoduše vaše značka, dobře však fungují i konkrétní jména ve spojení se společností, což na příjemce hromadného e-mailu působí osobněji (např. Ema z Cognita).
Příliš mnoho tlačítek, zákazníkova smrt
..a ve snaze vytřískat z jednoho odeslaného e-mailu maximum zákazníka zahltí. Ten neví, kam má klikat dřív, a tak radši neklikne nikam a šílenou e-mailovou koláž raději zavře. A taky: Nekřičte na zákazníka! OPATRNĚ S TÍM CAPSLOCKEM! Šetřte s vykřičníky!!! A všechna ta super, top, jedinečná, unikátní, neopakovatelná a bomba slova užívejte s citem.
Schováváte možnost odhlášení reklamního sdělení
Nedělejte z příjemce štvanou zvěř reklamního honu. Dejte mu dobře viditelnou možnost si e-maily kdykoliv odhlásit. Věřte, že pokud budou newslettery dobře napsané a s přidanou hodnotou, odběr odhlásí jen mizivé procento lidí. Jo, a taky džídýpíár, že jo.
Nesegmentujete
Pokud máte databázi velkou a údaje o zákaznících a jejich preference dostatečné, nebojte se je využít (ne zneužít…). Zákazníkovi tak přijdou do schránky pouze témata, o které má skutečně zájem a která bude mít chuť si přečíst. Neumoříte ho tedy záplavou sdělení, která ho absolutně nezajímají.
Řešení prospěšné pro obě strany je možnost výběru témat už při přihlašování k odběru newsletteru. Tedy, ještě než zákazník zadá svoji e-mailovou adresu, zvolí si, o čem by rád dostával informace, o jaká témata má zájem a jaké slevové akce vyhledává.
Nesledujete odezvu. Nebo se z ní nepoučíte
Statistiky nejsou jen od toho, aby se do nich nahlíželo, ale především, aby se z nich poučilo. Vaše e-maily otevírá poměrně dost lidí, ale konverze z nich nepadají žádné? Otevřou zprávu ale neklikají? Nebo si příjem e-mailů hromadně odhlašují? Někde je chyba, je potřeba na to jít jinak.
Nepoužíváte A/B test
Zbytečně se ochuzujete o možnost lepšího cílení. Ať už jde „pouze“ o předmět (který má mimochodem největší vliv na otevření newsletteru) nebo rovnou testování celého e-mailového obsahu, A/B test je účinnou možností, jak zjistit, na co lidi slyší. A tomu pak uzpůsobit tvorbu dalších sdělení.
Jak funguje A/B test?
Vytvoříte dvě různé varianty e-mailu (nebo jeho části) a ty se odešlou vybranému vzorku zákazníků. Ta varianta, která zaznamená vyšší míru otevření nebo prokliků, bude odeslána zbytku kontaktů.
Platí na vaši cílovou skupinu informace o slevové akci hned v titulku zprávy? Zaujme je přehled produktů nebo raději nejprve čtou o tématu a novinkách z oboru? To nezjistíte, dokud to nevyzkoušíte.
Vzhled e-mailu si kontrolujete jen na počítači
Rozhlédněte se kolem sebe, až pojedete tramvají. Vidíte, kolik lidí má právě mobil v ruce? A víte, kolik z nich právě projíždí přijaté e-maily a může otevřít právě tu vaši? A proto nezapomínejte kontrolovat podobu svého newsletteru na monitoru notebooku, počítače, tabletu i telefonu. Stejně tak myslete na to, že každý má jiného e-mailového klienta, někdo používá starý dobrý Seznam, někdo Gmail a někdo Outlook nebo Apple Mail. A i to může výsledný vzhled e-mailu změnit.
Dejte si pozor, aby se vám nejen všechny obrázky zobrazovaly správně, ale aby byla dobře vidět i všechna CTA tlačítka - nejdůležitější část newsletteru.
A na závěr: Emotikony v newsletteru – ano nebo ne?
Emotikony jsou trendem posledních let a sama čeština nemá ustanovená jednotná pravidla, jak je používat. Smajlík místo znaménka na konci, smajlík až za tečkou nebo smajlík na konci věty a až za ním znaménko?
Názory na jejich používání v reklamních komunikacích se různí, pro některé je používání emotikon záležitostí soukromé konverzace mezi blízkými, maximálně statusů na sociálních sítích, jiní na jejich používání v reklamě nedají dopustit. Pravdou ale je, že emotikony umístěné v textu rozbíjejí změť písmenek. Zkrátka - emotikony jsou piktogramy, malinké obrázky, a ty průkazně přitahují pozornost víc než text... 1
Smajlíky můžou pomoci dát důraz na vyznění sdělení. Oblíbené je používání emotikon v předmětu e-mailu. Je potřeba si promyslet, jestli se emotikony hodí ke komunikačnímu tónu vaší firmy. Vlastníte-li pizzerii, emotikony podrhnout veselý tón newsletteru, k e-mailu rozesílaném klientům advokátní kanceláře se hodí ale o něco míň.
Pokud si nejste jistí, nezjistíte to jinak, než když si účinnost newsletterů otestujete. Postupně přijdete na to, na co vaši zákazníci slyší a o kterých tématech chtějí číst. A rada na konec? Sledujte, zkoumejte, inovujte, naslouchejte a hlavně nenuďte. Jak řekl nejslavnější reklamotvůrce David Ogilvy - jestliže to neprodává, není to kreativní.
Co si dále přečíst
Minule jsme porovnávali klasické SQL a NewSQL databáze z hlediska výkonu a škálovatelnosti. Co když ale potřebujeme něco víc než jen tradiční data...
S rostoucí popularitou projektu se pojí narůstající návštěvnost, do hry začínají vstupovat různé analytické nástroje, sám Google navštěvuje web ča...