Jak Google vidí rok 2018

Marketing Eliška Špačková

Novinky, plány, zhodnocení a jak to bude dál očima Google, tohle všechno se teď dozvíte. O trendech a budoucnosti ve světě internetu se mluvilo v rámci celého Google Agency Day. Pokud bych ho měla shrnout čtyřmi slovy, bylo by to: mobil, automatizace, export, video. Tyto oblasti Google vyhodnocuje jako hybné síly on-line světa, a proto se kolem nich neslo celé odpoledne.  

Mobily, mobily, mobily

Skloňujeme je už delší dobu všichni. Za loňský rok tvořil podíl mobilů ve vyhledávání v České republice 42 %, a to jsme lehce pozadu oproti sousedním zemím. Meziroční růst je stále markantní a pohybuje se kolem 30 %. Google ČR letos očekává prolomení hranice 50 % mobilního trafficu. 

I přesto 60 % českých webů stále ještě není na návštěvnost z mobilů připraveno. Důležitost mobilům Google navíc přiklepl i ohlášenou změnou indexace webů, během letošního roku konečně přistoupí ke strategii tzv. mobile-first indexing, o které už se mluví delší dobu. Pro placené i neplacené vyhledávání se tak mobilní stránky stanou hlavním vyhodnocovacím faktorem pro zobrazování.

Je tedy nejvyšší čas začít brát přípravu mobile-friendly webů opravdu vážně. Nástroje jako PageSpeed Insight a Lighthouse, které pomáhají s optimalizací webů pro mobily, byste tedy v letošním roce rozhodně neměli vynechat, také vzhledem k tomu, že Google pro ně chystá další rozšíření. Těšit se můžeme např. na srovnání mezi zeměmi nebo na kalkulačku, která spočítá, o kolik vám rychlejší web může zvednout tržby. Pokud si s optimalizací vašeho webu nevíte rady, neváhejte se obrátit na nás.

Automatizace

Umělá inteligence a automatizace jsou stále častěji zapojovány do reklamního prostředí a tento trend následuje i Google. Je vidět, že jim postupně začínají věřit agentury i samotní klienti – oproti předchozímu roku Google zaznamenal nárůst automatizace kampaní o 80 %. V prostředí AdWords ji mimo jiné pozorujeme na nových funkcích automatického bidování. Smart Bidding zdokonaluje algoritmus a přináší novinky v cílení díky lepšímu zpracování signálů od zákazníků – upravuje například cílení podle lokality, kam se teprve chystáte. 

Google klade velký důraz na atribuci jednotlivých kanálů. V tomto roce vyjde nový nástroj Google Attribution, který právě v této oblasti přinese novinky a další automatizované vychytávky. Nástroj už běží v betě a my se nemůžeme dočkat, až ho vyzkoušíme.

Mezinárodní kampaně

Klienti a agentury mají jednu zásadní věc společnou a tou je potřeba neustálého růstu. A pokud chcete svůj byznys nakopnout co nejrychleji, export, tedy zahraniční kampaně, je pro vás jasnou volbou – když na něj jdete s rozumem. Dle průzkumů Googlu i zkušeností klientů přináší export růst až 50 %, a to nejen klientům, ale i agenturám. Zájem je tedy na obou stranách. I v této oblasti Google aktivně pomáhá svým partnerům a klientům růst, nabízí nástroje jako např. Market Finder, rozšiřuje svůj support tým pro nový byznys a uvidíme, jestli brzy nepřijde s dalšími novinkami.

Video kills the radio star

V dnešním digitálním světě nás video provází na každém rohu a přijímáme ho tak přirozeně, že si ani nestihneme všimnout, jak rychle internet zaplavilo a kdo ho konzumuje. Doby, kdy video na internetu bylo hlavně pro mladé, jsou dávno minulostí a jeho oblíbenost závratně stoupla také s rozšířením datových tarifů. V České republice měsíčně zhlédne video na internetu 83 % populace (pro porovnání na sociálních sítích je 72 % obyvatel). Před Vánoci u nás byla prolomena magická hranice 2 miliard zhlédnutých videí za měsíc. Potenciál je nejsilnější na mobilních zařízeních a smart TV, kde meziročně roste o 40 %. Google se také podíval na to, jaká je měsíční sledovanost dle vybraných kategorií (data v milionech zhlédnutých videí za měsíc v ČR).

Není divu, že i pro oblast videa Google chystá mnoho novinek, kdy se zaměří na lepší propojování signálů od diváků, umožní nové způsoby cílení i měření kampaní. Můžeme se těšit na nové nástroje např. na Brand planner, který by se měl kromě zásahu vyrovnat také s překryvy digitálních reklam, a tím poskytnout přesnější data o dopadu kampaní. Na konec ještě připojím číslo 90 – tolik procent Google očekává, že bude tvořit video na celkovém on-line trafficu v roce 2020.

Digitál pro lidi

Technologických novinek se chystá dost; na závěr chci ovšem ocitovat náčelnici českého a slovenského Google Taniu le Moigne. Ta na letošním Google Agency Day připomněla, že ani v dnešní uspěchané době automatizace, robotů a umělé inteligence nesmíme zapomínat na lidský faktor. Jak důležitá je tzv. managing complexity, kdy svoji roli hraje diverzita, pohled na věc z více úhlů a budování vztahů. Může to znít jako učebnicové klišé, ale celý velký digitální svět je stále o lidech, respektive pro lidi, kteří jsou různí a mají různé potřeby. A z tohoto pohledu je třeba k němu přistupovat. Být kreativní, kritický, zároveň nezapomínat na vzájemnou komunikaci, spolupráci a především vášeň. A tu my teda máme!

Potřebujete poradit?

Co si dále přečíst

Cognití novinkobraníCognití novinkobraní
Cognití novinkobraní

Jsme tu s další náloží novinek od nás z Cognita. Tentokrát se dozvíte, jak udělat z vašeho města lepší místo pro život, pozveme vás do našeho krea...

Newslettery

Cognito.cz, s.r.o.
Znáte své zákazníky?Znáte své zákazníky?
Znáte své zákazníky?

Že ne? Pokud nevíte, kdo jsou vaši klienti, jak chcete uspokojit jejich potřeby? Úspěch vašeho byznysu závisí především na vaší schopnosti plnit p...

Marketing

Cognito.cz, s.r.o.