Jak dát do kupy Google Nákupy

Marketing Ondřej Jonáš

Zbožový vyhledávač Google Nákupy je jistě krásná věc, má však jedno zásadní ALE – v Google Analytics jsou informace o návštěvnosti z něj ukryty snad ještě lépe než střádací prasátko Dr. Ratha pod podlahou. Ale protože na každého jednou dojde, tak jsme i my nakonec objevili způsob, jak si na traffic z Nákupů posvítit.

Jedna z posledních ratolestí strýčka Googla – Google Nákupy – zapustila kořeny v českých internetových luzích a hájích již před více než tři čtvrtě rokem a byť za tu dobu získala „pouze“ pětiprocentní podíl z celkové návštěvnosti na českých e-shopech, je záhodno s ní počítat. Důvodem je plánované zařazení nabízeného zboží do SERP, což pro nyní až partyzánsky zakopané Nákupy (v horní liště skryty pod drop-down menu Další, v levé liště umístěny na poslední pozici před Více) znamená kariérní postup hodný Vasila Biľaka.

„Nebyl čas ptát se, kdo je kdo.“

Přestože podíl na návštěvnosti českých e-shopů není v případě Google Nákupů zrovna dech beroucí, jistě jste nejednou zatoužili je i tak podrobit bližšímu zkoumání ve vašich Google Analytics. Jaké však je překvapení SEO/SEM konzulantovo, když zjistí, že návštěvnost přicházející z Nákupů rovnou putuje do jednoho pytle s nálepkou „organic“.

Celá věc je o to pikantnější, uvědomíme-li si, že Analytics a Nákupy jsou dvě dítka téhož rodiče, která se spolu ovšem jaksi nebaví. Naštěstí SEO/SEM konzultant je tvor zvídavý a po té, co podobně jako smutný hrdina následujícího videa přestane nad přístupem Google Analytics kroutit hlavou, zamyslí se a začne bádat, jak milé Analytics přelstít. A zakrátko nazná, že řešení se nabízí hned několik, slovy dvě.

Již brzy na vašich pokladnách?

1. Úprava cílové URL

Toto je ta méně elegantní varianta, nicméně funguje. Vezměte XML feed, který používáte pro import zboží, a upravte měřicí parametry v cílové URL produktu tak, aby parametr „utm_campaign“ obsahoval tag jednoznačně specifikující, odkud vítr vane (např. „utm_campaign=google-shopping“, příp. jakkoli jinak, hlavně funkčně). „Odhalenou“ návštěvnost z Google Nákupů potom naleznete v přehledu Kampaní (Zdroje návštěvnosti => Zdroje => Kampaně) po kliknutí na dimenzi Kampaně. V našem případě jsme zvolili označení „utm_campaign=názevobchodu-google-merchant“.

Obrázek č. 1: Zobrazování údajů o návštěvnosti z Google Nákupů po úpravě měřicího parametru utm_campaign v cílové URL

Zobrazování údajů o návštěvnosti po úpravě měřicího parametru utm_campaign

Dalším způsobem úpravy cílové URL je použití měřicích parametrů „utm_source=google“ a „utm_medium=shopping“. Při zobrazení dimenze Zdroj / Médium máte poté Nákupy jako na dlani.

Obrázek č. 2: Zobrazování údajů o návštěvnosti z Google Nákupů po úpravě měřicích parametrů utm_source a utm_medium v cílové URL

Zobrazování údajů o návštěvnosti po úpravě měřicího parametru utm_campaign

Vytvoření filtru

Alternativou, která vám nedá tuze moc práce, je vytvoření filtru na úrovni účtu, který po Kocourkovsku odkloní návštěvnost přicházející z Google Nákupů do vlastní škatulky zdrojů. Otázka tedy zní: Jak jednoznačně poznám, že uživatel přišel na můj web právě odtud?

Pátrání po odpovědi na tuto jednoduše znějící otázku bude nejlepší zahájit zamyšlením se nad tím, jakými cestami se český uživatel internetu může dobrat výpisu inzerovaného zboží v rámci služby Google Nákupy. Po krátkém přemítání/klikání zjišťujeme, že existují tři způsoby se třemi odlišnými URL adresami:

Tab. 1: Způsoby, jakými se uživatel dostane k výsledkům vyhledávacího dotazu na Google Nákupy

AkceCílové URL
Uživatel klikne na záložku Nákupy v horní liště a zadá vyhledávací dotaz.https://www.google.cz/search?hl=cs&tbm=shop...
Uživatel zadá vyhledávací dotaz a klikne na záložku Nákupy v horní liště.https://www.google.cz/#hl=cs&q=ko%C5%A5%C...
Uživatel zadá vyhledávací dotaz a klikne na záložku Nákupy v postranní liště.https://www.google.cz/#q=ko%C5%A5%C3%A1t...

(Pozn.: Zanedlouho přibude ještě čtvrtý způsob, a to zadání vyhledávacího dotazu a následně kliknutí na něco jako „Nákupy pro dotaz XY“ – podle toho, jak český Google v úvodu zmiňované umístění zboží do SERP pojmenuje).

Nyní stačí, když identifikovaná URL dáme do průniku a kouzelná formulka (respektive parametr) je na světě. Podívejme se tedy na tabulku ještě jednou a vidíme, že:

Tab. 2: Průnik URL adres

AkceCílové URL
Uživatel klikne na záložku Nákupy v horní liště a zadá vyhledávací dotaz.https://www.google.cz/search?hl=cs&tbm=shop...
Uživatel zadá vyhledávací dotaz a klikne na záložku Nákupy v horní liště.https://www.google.cz/...F-8&tbo=u&tbm=shop...
Uživatel zadá vyhledávací dotaz a klikne na záložku Nákupy v postranní liště.https://www.google.cz/#q=ko...lnms&tbm=shop...

Ano, náš recept na štěstí má jméno tbm=shop, resp. (\?|&)tbm=shop při použití regulárního výrazu.

A nyní, když máme vše, co potřebujeme, hurá do Analytics a nastavit filtr, tedy Správce => Profily => Filtry => Založit nový filtr, všechno další naleznete v obrázku, který řekne víc než tisíc slov.

Obrázek č. 3: Nastavení filtru v Google Analytics

Nastavení filtru v Google Analytics

Po uložení filtru začnou při zobrazení dimenze Zdroj / Médium Analytics automaticky označovat návštěvnost přicházející z Google nákupů jako google shopping / organic.

Obrázek č. 4: Zobrazení návštěvnosti z Google Nákupy po nasazení filtru

Nastavení filtru v Google Analytics

Zdá se vám to podezřele jednoduché? Vaše pochyby jsou na místě. Takto vytvořený filtr bohužel nezachytí návštěvnost, pokud je vyhledávané zboží nabízeno pouze jedním e-shopem. Proč? Po tom nepátrej. Neživíš, tak nepřepínej. Budiž nám částečnou útěchou, že takových zboží mnoho není.

Co říci závěrem.

Ať už se vydáte cestou úpravy URL, což je varianta poněkud upocenější a ne zrovna líbivá, či upřednostníte filtraci trafficu, jisté je jedno. Počet zboží chtivých uživatelů, jejichž kroky zabrousí na Google Nákupy, poroste, a s nimi i podíl tohoto zbožového vyhledávače na obratech českých e-shopů.

Nelze sice s určitostí tvrdit, zda to bude ze současných 5% na oněch 40%, kterými se všichni ohání, a je to koneckonců celkem jedno, důležité však je mít způsob, díky němuž budeme moci návštěvnost sledovat, vyhodnocovat a následně vylepšovat.

Použíté zdroje:

 

  1. Sjors Peerdeman, Tracking Google Shopping Traffic with Google Analytics: http://www.seomoz.org/ugc/tracking-google-shopping-traffic-with-google-analytics-14244#new-comment
  2. Rendy Sugiarto, How To Track Google Shopping Traffic Reliably: http://blog.firstdigital.co.nz/how-to-track-google-shopping-traffic-reliably/

Co si dále přečíst