„Borci, ta AI je blbá jak troky. Jsem to zkoušel a nikdy mi z ní nevypadl použitelný kus kódu!“. Tento názor na použitelnost ChatGPT a dalších AI ...

Ovládnout Photoshop stojí čas a úsilí. A taky talent. A um. Jenže do situace, kdy je potřeba zvládnout nějakou tu základní grafiku, se častěji dostáváme i my, kteří designéry nejsme (a ani nemáme v plánu jimi být). Naštěstí i pro nás jedni moudří lidé z Austrálie vymysleli nástroje, se kterými se dají takové věci se ctí ustát.
Nečekejte návod, ve kterém vám ukážeme, jak se přes noc stát aspirantem na Cenu Jindřicha Chalupeckého. Půjde spíš o tipy, jak vše zvládnout tak, aby i když grafický designér odjede na dovolenou, vámi zpracované posty nervaly followerům oči.
Jelikož vzdělání je celoživotní proces a obzory člověka nebudou nikdy tak široké, aby nemohly být ještě širší, v Cognitu jsme vyrazili začátkem června do Prahy na CopyCamp. A ještě než nám v pravé poledne v kině Světozor začali vykládat, jak psát, mohli jsme absolvovat dopolední workshop zaměřený na konkrétní software. A jelikož jednu z lekcí vedl David Svoboda, jeden z deseti světových certifikovaných Canva expertů, byla volba jasná.
Ani v agentuře nemůžete totiž spoléhat na to, že budete mít vždy po ruce grafika. I u nás v Cognitu nastanou chvíle, kdy si copywriter při běžné exekutivě musí poradit sám, zvládat základní práci s fotkami, barvami, nastavením fontu… A podle nás v Cognitu je nejdůstojnější řešení, jak se s touto každodenní výzvou poprat, právě program Canva.
Canva, to je takový běžným smrtelníkům dostupný Photoshop. Vděčné motivy, na kterých není tolik co zkazit, možnost editace svých vlastních návrhů snadno a rychle. A hlavně intuitivně. Bez několikaměsíčního se učení softwaru… Navíc je to program poměrně blbuvzdorný.
My v Cognitu na Canvě oceňujeme následující:
Portfolio Canvy je široké. Asi není tajemstvím, že my, negrafici, tento program používáme i pro čistě vlastní účely. V Canvě můžete zdarma vytvořit návrh pozvánky na narozeninovou párty, rozlučku se svobodou, zasedací pořádek… Nebo navrhnout vlastní tričko.
Pokud se ale věnujete marketingovým komunikacím, zužitkujete hlavně tyto šablony:
(Ale pokud práci v oblasti marketingových komunikací teprve sháníte, v Canvě můžete dát dohromady třeba svůj životopis. A poslat nám ho, že.)
Můžete využít návrhy postů, měnit pouze texty, nebo si návrh uzpůsobit komplet obrazu svému.
Storiečko můžete v Canvě i rozanimovat.
Pokud si nejste jistí, jak rozložit text nebo jak nakládat s jednotlivými přednastavenými prvky v postu, zkuste Canva Design School, mají i stručný videokurz pro ty, kteří se ocitli v Canvě úplně poprvé. Poměrně rychle si zdarma a online projdete základy, a ty si hned vyzkoušíte.
Vedle práce s fonty, barvami a fotkami se naučíte vytvořit si třeba vlastní moodboard.
Neříkáme, že se bez toho nepohnete, jde to i intuitivně. V Cognitu si myslíme, že utříbit si základy nepoškodí nikdy.
Nahrávat si můžete své vlastní. Pokud ale nemáte, využít můžete fotobankové. Část z nich je k dispozici i ve free verzi.
A znáte to, když práci dokončíte, exportujete do pdf, ale za hoďku si rozmyslíte, že stranu 6 byste přeci jen napsali jinak? Takže šup zpátky do souboru, upravit, uložit… A když navečer exportujete nyní_uz_opravdu_finalni_verzi_3.pdf, pomalu vám docházejí nervy….
V Canvě připravujete prezentaci online a online ji můžete upravovat. Můžete si ji samozřejmě uložit, stačí ji ale odeslat posluchačům prostřednictvím odkazu (samozřejmě bez možnosti editace) nebo v den D online otevřít.
V této kapitole už budeme mluvit o benefitech verze placené, tedy Canva Pro.
V Canvě si můžete přednastavit i své brandové prvky. Jakoukoliv grafiku pak vyrobíte, jednoduše ji „přebarvíte“ do odstínů své značky, fonty se změní na ty vaše. Ručně to samozřejmě jde i ve free verzi. Pokud třeba u nás v Cognitu copywriter publikuje post na sítě, v šabloně už má přednastavený font a zbytek kódem obarví do brandové barvy ručně. A jestli to zabere deset sekund, tak moc.
Ti, pro které jsou sociální sítě živobytím (nebo velkým hobby), využijí v Canva Premium plánovač postů. (Canva kalendář vám sám připomene významné dny, což se hodí!).
A i když nemůžete očekávat, že po pár týdnech kouzlení v Canvě nebo Photopee z vás budou lézt díla hodná akademického designéra, pro běžnou copywriterskou exekutivu je tento program nepostradatelný. Nám v Cognitu tu a tam ušetří čas.
Drobná rada na závěr: Pokud pracujete v týmu, vyberte si jeden nástroj, který budete používat všichni. Ať v tom není zbytečně zmatek.
„Borci, ta AI je blbá jak troky. Jsem to zkoušel a nikdy mi z ní nevypadl použitelný kus kódu!“. Tento názor na použitelnost ChatGPT a dalších AI ...
Minulý týden jsme si odskočili na konferenci Adform Prague summit věnované digitální reklamě. Dopolednímu bloku přednášek dominovalo ožehavé téma ...
Čas od času mi zavolá nějaký kamarád, který ví, že jsem část mládí strávil na brněnské hvězdárně, s dotazem, zdali bude večer vidět Měsíc, Venuše ...