Agentura Cognito zvítězila ve výběrovém řízení na tvorbu marketingové a komunikační strategie pro destinaci Česká Kanada. Tento projekt si klade z...
Reklamní kampaně na YouTube.com
Můžeme-li o něčem bez uzardění mluvit jako o hitu roku 2011, pak je to bezesporu reklama na portálu YouTube ve všech jejich podobách. Google dokázal tento video portál velmi rychle proměnit nejen v zajímavý reklamní prostor, ale i ve významný zdroj svých zisků.
Aktuální informace o reklamách na Youtube najdete v tomto článku.
Důvod rostoucí popularity reklamy na YouTube je prostý. Spočívá v kombinaci vysoké návštěvnosti nejpopulárnějšího videoportálu na světě, obsahu, který poutá pozornost, a možnostech cílení reklamního sdělení.
Čert aby se v těch formátech reklam vyznal
YouTube, respektive jeho majitel Google, nabízí inzerentům široké spektrum formátů, ve kterých se není zcela snadné zorientovat. Patří mezi ně textové, obrázkové, flashové reklamy, audio a samozřejmě také videoreklamy. Formáty se dále liší podle umístění, způsobu správy i platby za ně. Tedy mnoho možností a ještě více kombinací.
Obr. č. 1: Přehled umístění reklamy na YouTube.com
Reklamy na stránce přehrávání videa
Nejčastěji se můžeme setkat s reklamou na stránce přehrávání videa. V dolní části videa se zobrazují klasické textové reklamy, jak se známe z AdWords, nebo flashový banner o rozměru 480x70 px, který je možné rozšířit o doprovodný banner vedle videa vpravo. Jsou to vlastně dvě reklamy v jednom. Dobré na na tom je, že za ně platíte jako za jednu.
Obr. č. 2: Flashový banner ve videu s doprovodným bannerem vedle videa. Online ukázka.
Reklamy na stránce přehrávání videa se zobrazují jen u videí na partnerských kanálech a uživatelských videí, která obsahují autorsky chráněný obsah (typicky hudební video klipy). U běžných uživatelských videí reklamu zatím umístit nelze, respektive je tam Google prozatím nepustí.
Videoreklamy na YouTube.com
Reklamy ve formátu videa můžeme umístit na stránku výsledků vyhledávání či nechat přehrávat před videi, které si uživatelé pouští. Můžete si zvolit mezi krátkou video reklamou do 15 sekund, kterou uživatel nemůže přeskočit, nebo delší videoreklamou, kterou může uživatel po 5 sekundách přehrávání přeskočit. V první případě platíte za každé přehrátí video reklamy. U dlouhých video reklam, které jdou přeskočit, platí inzerent jen při přehrání více než poloviny délky videa.
Obr. č. 3: Videoreklama přehrávaná před videem. Online ukázka.
Reklamy na domovské stránce YouTube
Nejprestižnější místo pro reklamu na YouTube je domovská stránka YouTube.com. Reklamy mají podobu velkých bannerů, které mohou při kliknutí svou plochu i dvojnásobně zvětšit na rozměr 970x500 px. Tento prostor je obvykle využíván pro velké brandové kampaně.
Obr. č. 4: Banner na domovské stránce YouTube.com
Jak dostat reklamu na YouTube?
Pro formáty na stránce přehrávání videa můžeme použít rozhraní PPC systému GoogleAdWords. Sponzorovaná videa spustíte přes účet na YouTube. Bannery na domovské stránce YouTube vyřídíme přes kontaktování toho správného člověka ze společnosti Google, který má reklamy na YouTube na starost. Nebo kontaktujme někoho, kdo to umí zařídit všechno.
YouTube se kamarádí s AdWords
Když chcete spustit reklamy na YouTube prostřednictvím Google AdWords, postupujte následovně. Svůj účet na Googlu rozširte o registraci na YouTube. Po přihlášení se na YouTube budete mít k dispozici Nástroj pro cílení na video. Pomocí tohoto nástroje si vyberete videa, kanály či témata, na která v kampani chcete cílit.
V prvním kroku si vyberete formát a zemi, kde se budou reklamy zobrazovat.
Obr. č. 5: Výběr formátu reklamy a země zobrazení
Nyní přichází na řadu výběr, kde chceme nechat naši reklamu zobrazovat. YouTube nabízí cílení podle klíčových slov (tématu videa) a publika (pohlaví, věk, zájmy), kategorie a kanálu. U každého výběru cílení jsou k dispozici statistiky s průměrných počet sledovanosti a samozřejmě i ceny za tisíc zobrazení vaší reklamy.
Obr. č. 6: Výběr umístění reklamy
Na řadu přichází AdWords
Jakmile si zvolíte umístění, můžeme provést export do svého účtu Adwords.
Obr. č. 7: Export mediálního plánu umístění reklam do Adwords
V tuto chvíli přejděte do Google Adwords, kde již v záložce Sítě naleznete nahraná cílení reklam. Pro úplné nastavení kampaně nyní zbývá nahrát banner či video reklamu do příslušné kampaně v Google AdWords.
Jak uspíšit schvalování reklam
I reklamy pro YouTube prochází schvalováním, jako je tomu u textových reklam. U bannerů a video rekam počítejte s delším časem pro schválení než u textových reklam. Rychlejšího schválení se dočkáte, když v jazykovém cílení kampaně nastavíte jen jeden jazyk. Reklamu tak bude schvalovat jen jeden člověk. Čím více jazyků budete mít nastaveno, tím více lidí a tedy schvalovacích kol reklamu čeká. Až bude reklama schválená, můžete si klidně nastavit jazykové cílení, jaké potřebujete.
Kolik celá ta sranda může stát
Pokud spouštíte reklamy přes AdWords, používá se model platby za tisíc zobrazení a cena se odvíjí od aukce. Ceny reklam na YouTube přes AdWords se pohybují v podobných hladinách, jako je tomu při kampani v obsahové síti.
U větších reklamních formátů na domovské stránce YouTube se platí za exkluzivní zobrazování po určitou dobu. Cena umístění velkého banneru na 24 hodin se pohybuje okolo stovek tisíců korun.
YouTube vs. český mediální rybníček
Srovnáváme-li cenu reklamy ve formátu video reklamy na YouTube a na českých video serverech Stream.cz, Idnes.cz a Super.cz, vychází lépe YouTube.
Cena by však neměla být rozhodující, při plánování kampaně. Chceme-li vytvořit kampaň s vysokou návratností investic, musíme se při výběru místa zobrazení reklamy zaměřit především na cílovou skupinu uživatelů, kteří konkrétní video server navštěvují. Důchodové připojištění spíše prodáte střední generaci na Idnes.cz. Naopak permanentky do posilovny budou mít větší úspěch na YouTube kanálu jedné známé Češky horečně cvičící pro celý svět.
Obr. č. 8: Video reklama ČSOB před reportáží o kremrolích na Idnes.cz
Kampaně s video reklamami na českých serverech jsou většinou realizovány podobně jako kobercové nálety. Pustíte si deset videí a uvidíme desetkrát stejnou reklamu. Reklamy jsou pouštěny všem a tematické cílení a podobné vymoženosti YouTube a AdWords zde nečekejte. Reklamní kampaňe na českých serverech jsou dobře viditelné, ale někdy otravují svou monotematičností.
Bude se za YouTube platit?
Na jaře roku 2011 jsme mohli video reklamy na YouTube spočítat na prstech jedné ruky. Na podzim roku 2011, půl roku po publikování tohoto článku, se s video reklamami na YouTube roztrhl pytel. Na fórech se probírá, jak reklamy blokovat, na Facebooku vznikají protestní fanouškovské stránky a ceny za zobrazení reklam letí nahoru.
Běžní uživatelé jsou naštvaní a chtějí zpátky YouTube bez reklam. Zadělává si Google, majitel YouTube, na problém? Nikoliv. Nejspíše využíje příležitosti a nabídne uživatelům YouTube bez reklam za nějaký rozumný poplatek. Kdo chce sledovat videa na YouTube zadarmo, bude se muset stejně jako u televize smířit s reklamami. Kdo nechce reklamy, zaplatí si.
Co si dále přečíst
Cognito posiluje svou vývojářskou divizi o dva nové členy – backenďáka Michaela a frontenďáka Erika, kteří do týmu přinášejí své bohaté zkušenosti...
Je tady léto, prázdniny, dovolená a taky okurková sezóna všech markeťáků. Důvod je nasnadě – každý se raději válí u vody, než aby čučel do počítač...