Brno bude: poklad ze šuplíku

Statutární město Brno / 2021

Příběh o tom, jak Brno chtělo dát tvář novému územnímu plánu

Příprava nového územního plánu (dál jen NÚP, kdo to má pořád vypisovat) v Brně je takový nekonečný příběh. V době, kdy vzniká tento text (září 2023) stále není finálně schválený. Bez ohledu na to se město Brno rozhodlo na podzim 2021 vypsat výběrové řízení na vytvoření nového vizuálu pro komunikaci NÚP, a to včetně jeho zakotvení do minimanuálu grafické komunikace. Cílem bylo aktrativní a jednoduchou formou NÚP přiblížit veřejnosti, poukázat na jeho důležitost a představit jeho pozitivní dopad na život v Brně, protože jak to tak bývá, zásadní změny s sebou obvykle nesou emoce, často negativní, a navíc pokud se jedná o práci, do které je zatažena politika. 

Vzhledem k tomu, že vedení je v Cognito ryze brněnské (na požádání ukážeme občanky!), rozhodli jsme se do výběrového řízení přihlásit. Nebudeme vás dlouho napínat. Náš koncept tenkrát bral stříbro. Na Olympiádě dobrý, slávu i peníze za to máte, ale u výběrka ani ň. Nedávno jsme v šuplíku na koncept náhodou narazili. Pořád nám přijde fakt skvělej (ano, plácáme se po rameni), a tak jsme se rozhodli nově nalezený poklad ukázat světu alespoň u nás na webu. A máme z toho radost jako z bankovky, kterou po roce objevíte ve své zimní bundě.

Brno bude? Bude. My tu nebudeme.

Brno je zlatá loď. Brno je hlavní město Moravistánu, a taky Slovenska. Brno je láska na druhý pohled (hlavní nádraží mu na první nepomáhá). Brno je srdce Evropy. Brno je náš domov. Nebudeme vypisovat vše, co Brno je. Fakt je, že Brno tu bylo, je a bude. 

S touto myšlenkou jsme ke konceptu přistupovali. NÚP udává budoucí podobu města, určuje směr, kterým se město vydá. Jak rozhodnutí minulých generací ovlivnilo nás, tak stejným způsobem my ovlivníme ty budoucí. V jakém stavu Brno předáme dál, rozhoduje právě schvalovaný plán. K jeho naplnění nemůže dojít bez zapojení obyvatel města. Komunikace tedy zdůrazňuje, že vybudování středoevropské moderní metropole, která bude vyspělejším, dostupnějším a lepším místem pro život, je společným cílem jeho obyvatel a uživatelů. Proto bylo hned od začátku jasné, že komunikace bude muset být chytlavá.

Opravdu Brno Bude? Bude. A tak vznikla hlavní zastřešující komunikační linka celého konceptu, kterou jsme doplnili o vysvětlující texty:

  • Společně vybudujeme moderní evropskou metropoli. Udržet správný kurz nám pomůže nový územní plán.
  • Další směr rozvoje města určí nový územní plán. Brno bude moderní metropolí pro život.

Brno bude. ALE JAKÉ?

Tato vedlejší komunikační linka přirozeně navazuje na tu hlavní. Zatímco cílem té hlavní bylo upoutat pozornost a vzbudit zvědavost, zde se pouštíme už do vysvětlování oblastí, na které má NÚP vliv. Co téma, to vlastní koncovka, to doména. Koncept jsme připravovali tak, aby byl funkční v onlinu i offlinu a oba světy jednoduše propojoval. 

  • .GREEN - témata související se zelení a ekologií
  • .TRAVEL - témata související s dopravou a cestováním
  • .HOUSE - témata související s bydlením
  • .FUN - témata související s volným časem
  • .TECH - témata související s technologickým rozvojem
  • .COOL - témata související s životním stylem a životem ve městě
  • .BIKE - témata související s cyklodopravou

Vždy se snažíme přemýšlet dopředu, propojovat naše klienty a projekty, když v tom vidíme potenciál. V tomto případě jsme navrhovali využít aplikaci PinCity s interaktivní mapou, díky které byste na pochopení celé problematiky nepotřebovali 3 vysokoškolské tituly (a možná ani ty by vám nestačily).

Sranda musí být. I když se jedná o NÚP.

V druhé doprovodnou linku jsme zasadili výhradně do online světa. Jejím cílem bylo získat pozornost, pobavit a zvýšit povědomí u veřejnosti o tom, že nějaké NÚP vůbec existuje. Charakter má značně odlehčený, pracuje s komunikací k různým cílovým skupinám –⁠ jinými slovy: pobaví všechny od tiché generace, přes boomery, Xka, Mileniály, Zetka až po Alphy (uff).

Pracuje se slovními hříčkami různého charakteru a dává prostor pro kreativitu:

  • světovými lokalitami/dominantami ve fonetickém zápisu (Silikon Vely, Burdž Kalifa, Šanzelizé) v souvislosti s Brnem, jeho novým územním plánem a stěžejními tématy. Například Šanzelizé v Brně. Originální Champs-Élysées mají především cyklisti spojené se závěrečnou etapou Tour De France. Proto jsme tento světově známý bulvár použili pro téma cyklistiky. 
  • extrémními případy, až nesmysly, co by mohlo být, kdyby neexistoval územní plán (Skanzen nad Svitavou, Brno – Skanzen, Nová bojovka v Brně, Brno u Adamova).

A to je vše, přátelé.

Sláva vítězům, čest poraženým. Bereme medaili za účast. Nás to opravdu bavilo.

Líbí se vám naše práce? Rádi mrkneme i na váš projekt.

Kontaktujte nás

Další reference