TikTok reklama: vše, co o ní potřebujete vědět a kdy se vyplatí do ní investovat

Marketing Veronika Zedníčková

Pokud jste ve fázi, že je pro vás TikTok ještě pořád hluboko v zatracení, tak jste asi nečetli náš předchozí článek z této série. Odpouštíme vám. Stejně se k němu ale vraťte, dodá vám potřebný background. Pokud jste ho už přelouskali a nasadili jsme vám brouka do hlavy, tak se vám bude hodit tohle pokračování. Podíváme se podrobněji na reklamní možnosti, které TikTok nabízí. Ať si o této sociální síti myslíte cokoliv, jedno ji odepřít nemůžete. Je to významný prodejní kanál, zejména pokud je vaše cílovka ve věku 18-34 let. Čísla a statistiky mluví za vše. Říká se, že nikdy není pozdě naskočit do rozjíždějícího se vlaku. V případě TikToku vlak jede už docela rychle a dlouho, takže nastal čas to mít trochu pod kontrolou.

Pro lajdáky, kteří si ten předchozí článek fakt nepřečetli, si tady shrneme pár čísel a faktů, které vám pomohou identifikovat, zda se vám vůbec vyplatí si nad TikTokem lámat hlavu. 

Na TikToku nejsou jen děti

Hele, tohle jsme sem dát museli, protože je to nejčastější mýtus, který o TikToku koluje. Odškrtnuto. Zpátky k tomu, kdo se na této síti pohybuje. Celosvětově dosáhl TikTok 1,92 miliardy uživatelů. V Česku překonal TikTok v roce 2023 hranici 1,95 milionu uživatelů 18+. Pokud započítáme i mladší uživatele, dostaneme se na číslo 2,25 milionů. Jo, to je více jak každý čtvrtý Čech.

Zdroj: Statista — Distribution of TikTok users worldwide as of January 2024, by age and gender

Má vás TikTok vůbec zajímat? Podívejte se na nejpopulárnější kategorie

Teď už máte představu o tom, kdo tiktokuje nejvíc. Jak ale poznat, kdy se vyplatí do této platformy investovat čas a peníze? 

Malý moment, u toho času se ještě trochu zastavíme. Představte si, že je TikTok takové novodobé Tamagotchi. Musíte ho pravidelně krmit (v tomto případě relevantním obsahem) nebo… umře. Pokud se rozhodnete profil vaší firmy budovat organicky, bude vás to stát hodně, hodně, hodně času. Pravidelný obsah je tady klíčový. V lepším případě si můžete pomoci kampaněmi, které vám ušetří čas a budou z pohledu výkonu a budování brandu efektivnější. 

Zdroj: Cracking the Code — Unveiling the Top 2023 TikTok Campaigns

Pokud dobře znáte svoji cílovku a produkt, tak jste si už asi odpověděli na to, jestli by TikTok měl být ve vašem záběru. Přesouváme se tedy do další části. 

Reklamní cíle 

Vybrat správný cíl kampaně není raketová věda. Teda… to si myslíme my, ale pro někoho to může být nadlidský úkol. Pořád se totiž ještě setkáváme s tím, že naši klienti mají v reklamních účtech cíl kampaně nastavený špatně. Au. To se pak nemůžete divit, že vám TikTok nebo Meta nepřináší kýžené výsledky, když se pokazí už první krok při nastavování kampaně. Jako kdyby u každého cíle nebyly ty vysvětlivky, které jsou jednodušší než návod z Ikei, že? No nic. Pojďme si to shrnout, ať v tom máte jasno a už nikdy nikomu neskočíte na špek. 

Au po druhé — nemohli jsme si pomoct. 

Proč jsou reklamní cíle kampaně tak důležité? Díky správně zvoleným reklamním cílům bude TikTok vědět, kterého uživatele vám má hledat. Ví, v jaké rozhodovací fázi se uživatel nachází, a tak vám doručí takového uživatele, kterého potřebujete. Pokud je cíl kampaně zvolený špatně, kampaň nikdy nebude naplňovat svůj potenciál. 

Existují 3 základní reklamní cíle: 

  1. Povědomí (Awareness)
  • Tento cíl je vhodný pro využití brandových kampaní. Hledá takové uživatele, kteří si vaši značku nejpravděpodobněji zapamatují. Cílem je ukázat reklamu co nejvyššímu počtu uživatelů. V této kampani platíte za tisíc zobrazení a je na TikToku nejvíce využívaná.
  1. Zvažování (Consideration)
  • Nejčastěji se využívá, pokud je potřeba uživatele přivést na web. Hodit se bude především pokud máte složitější produkt/službu, kterou potřebujete uživateli více představit, a je tam delší rozhodovací proces. V této kampani je na výběr ze 4 dalších cílů: prokliky na web, shlédnutí videa, vyplnění formuláře a interakce s publikem. Podle zvoleného cíle se určuje i metrika, za kterou se platí.
  1. Konverze (Conversion)
  • V této kampani bude TikTok hledat uživatele, kteří nejpravděpodobněji nakoupí. Konverzí může být nákup, přidání do košíku, stažení aplikace a další konverzní události, které se nastaví.

 

Náhled do prostředí TikTok Ads Manageru
Zdroj: https://ads.tiktok.com/ 

Publika a možnosti cílení

Předtím než se pustíme do samotných možností cílení, je potřeba zopakovat, že je důležité mít předem připravenou marketingovou strategii včetně jasně definované cílové skupiny. Bez tohoto kroku vás totiž faktury od TikToku budou bolet a stane se z nich tak trošku neřízená střela. Na blind jezděte spíš do Chorvatska, ale u nastavování kampaní je stěžejní držet se SMART cílů a mít plán. Položíme vám nejdříve pár otázek. Máte skvělý produkt? Máte marketingovou strategii? Znáte svoji cílovou skupinu? Máte definované cíle? Odpověděli jste 4x ano? Skvělé, jdeme zpátky k tématu. 

  • V základu lze uživatele zacílit dle demografických a geografických údajů. Vybírat můžete i typ a cenu mobilního zařízení. To je docela zajímavá vyfikundace hlavně pro ty, kteří chtějí filtrovat publikum dle sociálních vrstev.
  • Zájmy jsou taková stará dobrá funkční klasika. Výběr okruhů je poměrně detailní.
  • Cílit lze i na základě chování uživatele. V potaz se bere, s kterým obsahem interaguje. 
  • Dostáváme se k jedné z nejvýkonnějších možností — vlastní publika. Využívají se při remarketingu, a protože vás tito uživatelé už znají a v minulosti s vámi interagovali, tak je tento typ cílení zpravidla nejefektivnější. Vlastní publika lze tvořit z uživatelů TikTok profilu nebo webových stránek. Dá se to posunout ještě o level výš nahráním vlastní databáze kontaktů (např. z mailingu). 
  • Podobná publika fungují na principu toho, že hledají podobné atributy mezi chováním stávajících a potenciálních zákazníků. Mohou to být např. stejné zájmy, podobné chování či demografické údaje. 

Podtrženo sečteno, možností je poměrně dost a tajemství se skrývá nejen ve správné kombinaci publik a cílení, ale i v nastavení správného měření. Je to jeden z mnoha základních stavebních kamenů úspěšné reklamy na TikToku.

Formáty a umístění  

Je jich hodně, ale všechny vás zajímat nemusí. Pojďme si ukázat tři nejdůležitější. Dají vám představu o tom, jak reklamy na TikToku vypadají, jaké jsou jejich možnosti a čím se liší od jiných platforem. 

Brand Takeover

Plánujete spuštění brandové kampaně? Brand Takeover reklama je první, co uvidí uživatel po otevření aplikace po celý den. Cílem je zvýšení povědomí o značce a zaručuje vysoký dosah. Je to nejdražší formát na TikToku a hodí se spíše pro velké značky, které mají vysoký budget a chtějí zasáhnout co nejvyšší počet uživatelů. Tento typ reklamního prostoru je unikátní, na jiné platformě neexistuje, a díky tomu, že uživatel po celý den neuvidí jinou reklamu, tak má vysoký share of voice. 

Top View

Tento reklamní prostor se opět hodí pro umístění brandových reklam. Zobrazí se uživateli mezi příspěvky a má vysoký počet zobrazení.

In-feed

Tohle je nejčastěji využívaný formát. Reklama se vám zobrazí ve feedu mezi organickými příspěvky. U tohoto formátu je zpracování kreativy ještě důležitější než u těch následujících, protože nechcete, aby reklamu uživatel ihned odscrolloval. Cílem je, aby reklama zapadla mezi organický obsah. Duplikování kreativy 1:1 z dalších platforem není nejlepší cesta. Pokud zvládnete obsah zpracovat TikTok platformě na míru a splnit všechna kritéria, reklama bude důvěryhodnější. 

Ukázka In-Feed reklamy
Zdroj: www.tiktok.com

Pokračujeme v krasojízdě: interaktivní prvky

TikTok reklama má jednu velkou výhodu. Nabízí hned několik možností, jak interaktivně zapojit uživatele. Díky tomu jsou reklamy zábavnější a je vyšší pravděpodobnost, že si ji uživatel zapamatuje. 

Branded Hashtag Challenge

Cílem tohoto formátu je vyzvat uživatele ke společné tvorbě obsahu. Na stránce Hashtag Challenge jsou potom dostupné všechny videa od tvůrců, kteří se do této výzvy zapojili. Tento typ reklamy má obvykle vysoký engagement rate. Má ale jednu nevýhodu – obsah musí být opravdu zajímavý a zábavný, aby tvůrce dostatečně motivoval k tomu, stát se součástí. A to může být někdy oříšek.

TikTok Branded Hashtag Challenge — Spotify

Branded Effects

V Branded Effects se pracuje se samolepkami, AR filtry a efekty, které potom využívají uživatelé a sdílí je na svůj profil. Díky tomu se rozšíří pole působnosti i o organický dosah uživatelů. Aby reklama splnila svůj účel, je důležité mít všechny efekty promyšlené a promítnout v nich základní prvky vizuální identity, díky kterým se značka uživateli lépe zakóduje.

Cena TikTok reklamy

Jdeme do finále a dostáváme se k tomu, jaký rozpočet na média je potřeba. Obecně je cena reklamy na TikToku ve srovnání s Metou nižší. Důvodem je hlavně to, že je zde mnohem menší konkurence. Za stejný objem peněz je tedy možné zasáhnout mnohem více uživatelů. Minimální rozpočet na kampaň je okolo 500 Kč/den. Cenu za jednotlivé metriky (CPM, CPC, CPA) nelze  říct, protože reklamy jsou vysoce závislé na kvalitě zpracování kreativy. Obeně se ale udává CPM u Awareness kampaně v rozpětí od 10 do 30 Kč. Kreativa totiž tvoří zhruba 70 % úspěšnosti reklamy. Existuje několik způsobů, jak obsah na TikTok získat. Jedním z nich je i využití UGC. V posledních měsících se poměrně velký počet značek rozhodlo investovat do menších tvůrců, kteří doručují značce autentická videa tzv. User Generated Content. Díky této strategii mohou značky oslovit rozmanitější publikum. O tom, jak by měl obsah na TikToku vypadat, si ale povíme v příštím díle této série. 

Koneckonců

Když si to tak shrneme, tak je důležité si zapamatovat tyto body: 

  • TikTok reklama se hodí pro ty, kteří zde nacházejí svoji cílovou skupinu a chtějí ještě efektivněji škálovat rozpočty. 
  • Patříte-li mezi top kategorie, které na TikToku dlouhodobě performují, máte vyšší předpoklad k tomu, že budou reklamy úspěšné. Obzvláště pokud je váš produkt kosmetika, jídlo nebo oblečení.
  • Pokud plánujete brandovou kampaň, tak by měl být TikTok při mediálním plánování ve vašem záběru. Nabízí unikátní reklamní prostory s poměrně nízkou cenou.
  • Na TikToku jsou uživatelé nejvíce tolerantní k reklamě a v kombinaci se správným zacílením reklamy dokážete efektivně zasáhnout cílovku a předat jí potřebné sdělení.
  • Díky interaktivním prvkům v reklamě se snadněji buduje komunita.
  • Kreativa, to je oč tu běží.

Pokud jste pořád ohledně TikToku nerozhodní, ozvěte se nám na info@cognito.cz a společně na to mrkneme.

Zdroje

[1] TikTok Insights

[2] Adobe — Using TikTok as a Search Engine

[3] Cracking the Code: Unveiling the Top 2024 TikTok Campaigns

Co si dále přečíst