Je to tady, milí pisálkové. Jsme oficiálně zbyteční. Od listopadu minulého roku, kdy byl zdarma pro všechny spuštěn ChatGPT, který na základě pomě...

„Tož enem jedno vám řeknu. Svět je hore řiťů!“. Asi tak nějak by současné investiční běsnění na poli sociálních médií okomentoval legendární strýc Pagáč. Jeden vstup na burzu střídá druhý, ve firmách, které nikdy nevydělaly ani dolar, utápí více či méně příčetní investoři dolarů rovnou miliardy a 4 roky po prasknutí bubliny realitní, se nám tak pěkně rozpíná bublina digitální.
Grupon, Linkedin, Facebook, tento týden Instagram. To jsou jen ty nejznámější firmy z oblasti sociálních medií, které za radostného hýkaní věrozvěstů věku digitálního sociálna obdržely stamilionové nebo miliardové investice. Aby toho nebylo málo, oheň pod kotlem s dolarovým gulášem pravidelně přiživují média spekulacemi o tom, proč subjekt A vrazil čtvrtinu svého ročního obratu do subjektu B, zatímco subjekt C to zaručeně plánoval udělat o týden později.
Pokud se však na investice a ohodnocení výše zmíněných firem podíváme střízlivou optikou čísel a statistik, budeme si muset přiznat, že je král nejen nahý, ale nemá na sobě ani chloupek, což zahrnuje i velice pečlivou brazilskou depilaci intimních partií. Můžete samozřejmě zůstat u slepé důvěry v proklamace o budoucích ziscích, strategickém obsazováním trhu a potenciálu dalšího rozvoje, ale ve skrytu duše budeme všichni vědět, že jsou to kecy, které jsme slýchali i v roce 2000, sotva pár týdnů před splasknutím první internetové bubliny.
Stačí se podívat na grafy, vycházející z následující tabulky, ve které jsou uvedeny obraty, počty uživatelů, cena, za kterou byly společnosti koupeny nebo na jakou si je cení trh a to buď po IPO nebo na základě názoru privátních investorů, cena jednoho uživatele a poměr mezi hodnotou společnosti a obratem.
Počet uživatelů | Obrat | Hodnota | Cena/Uživatel | Hodnota/Obrat | |
Grupon | 83 mil. | 1600 mil. | 12,7 mld. | 153,0 | 7,94 |
Skype | 663 mil. | 860 mil. | 8,5 mld. | 12,8 | 9,88 |
100 mil. | 552 mil. | 9,7 mld. | 97,0 | 17,57 | |
845 mil. | 3711 mil. | 100 mld. | 118.3 | 26,95 | |
30 mil. | 0 | 1 mld. | 33,3 | Bůh ví. |
Tabulka 1: Hodnota, obrat, počet uživatelů a poměrové ukazatele internetových firem.
Poměr mezi hodnotou společnosti a obratem, který společnost vykázala za rok 2011 v podstatě ukazuje, kolik dolarů musí investor zaplatit za to, aby firma vygenerovala jeden dolar obratu. Ano správně, obratu, nikoliv zisku.
Graf 1: Poměr obratu a "hodnoty" společnosti.
Pokud se divíte co dělá v grafu Skype, pak vězte, že jsem ho přidal čistě pro srovnání, protože byl před rokem považován za poněkud přehnanou investici bohatého Microsoftu. Jak je však vidět z grafu, oproti Facebooku nebo Instagramu je Skype společností se slušnou potenciální návratností investic. Naopak Instagram, který nikdy žádné příjmy nevykázal je investicí více než pochybnou.
Potvrzením nafukující se bubliny a neracionálnosti investorů je i způsob, jakým reagovala na investici Microsoftu do Skypu a Facebooku do Instagramu burza. Zatímco akcie Microsoftu si to vloni po oznámení investice zamířily směrem dolů, akcie Facebooku, který tento týden vyhodil z okna miliardu, naopak posílily.
Graf 2: Cena jednoho uživatele.
Investice a udávaná hodnota firem z oblasti sociálních médií neobstojí ani ve srovnání ceny za uživatele. Microsoft zaplatil za jednoho uživatele Skype, který má navíc fungující obchodní model, necelých 13 dolarů, zatímco Facebook za jednoho uživatele Instagramu dolarů 33, přičemž se bezesporu nejednalo o zákazníky unikátní, ale ve své absolutní většině paralelní uživatele Facebooku a Instagramu. Přiznávám, že toto tvrzení je dosti spekulativní, ale udělal jsem si statistiku 37 účtů twitteristů, kteří používají Instagram a více než 90 % z nich používá zároveň i Facebook.
Co si myslet o 153 dolarech za jednoho uživatele Gruponu vám říkat nebudu, ale předpokládám, že jste o počínajícím střízlivění investorů, které je zároveň i první předzvěstí praskající bubliny, již četli. Je pouze otázku času, kdy se investoři začnou ptát, zdali není moc i těch 118 dolarů za jednoho uživatele Facebooku, nemluvě o tom, že spíše než všichni uživatelé, by se měli sčítat uživatelé ochotní za službu utratit alespoň dolar.
Miliardové investice do sociálních médií jsou prostě v každém směru přehnané, neadekvátní a neopírají se o žádné reálné modely návratnosti investic. Opakuje se pouze scénář z přelomu tisíciletí, kdy se všeobecně „vědělo“, že jsou na internetu peníze, a proto se do něho cpaly miliardy dolarů. Dnes se opět všeobecně „ví“, že jsou peníze v sociálních médiích, což v kombinaci s finančním trhem zaplaveným levnými penězi z FEDu vede k investicím multimiliardovým.
Již velký Cimrman dokázal, že po Velkém třesku musí nutně následovat Velký plesk. Nevím, zdali bylo datum zakoupení Instagramu Facebookem nějak dlouhodobě plánované nebo to byla náhoda, v každém případě připadlo symbolicky na 100. výročí prvního a zároveň i posledního vyplutí Titaniku. Všichni, pro které představuje internet živobytí, by se měli modlit, aby je splasknutí současné bubliny sociálních médií poškodilo co nejméně. Je totiž úplně jedno, zdali se hodokvasu sociálních médií účastníte nebo ne. Jakmile investoři a veřejnost ztratí důvěru, nebudou rozlišovat mezi internetem a sociálními médii a na nějakou dobu zavrhnou obojí.
Z toho plyne pro mnohé možná poněkud překvapující závěr. Máte-li na to žaludek, naskočte do rozjetého vlaku a snažte se hloupé investory připravit co nejrychleji o co nejvíce peněz. Taková příležitost se totiž nebude třeba i deset let opakovat.
P.S.: Po všeckém je hovno, enem po včelách med. Tož tak…
Je to tady, milí pisálkové. Jsme oficiálně zbyteční. Od listopadu minulého roku, kdy byl zdarma pro všechny spuštěn ChatGPT, který na základě pomě...
Česká společnost Marlen spustila nový e-shop s originálními látkami, ze kterých se šijí kostýmy pro seriály Netflix i HBO. Nakupování látek v e-s...
Do Cognito nastoupil začátkem roku na pozici seniorního UX a UI designéra Ondřej Dúbravčík.