Přejít na: ↓ ObsahÚvodní stránkuVyhledáváníNavigaci

Sedm užitečných poselství z E-shop summitu 2016 | Cognito.cz

Sedm užitečných poselství z E-shop summitu 2016

{Lucie Kuželíková} středa, 6. 4. 2016

První dubnový pátek a sobotu se v Českých Budějovicích sešlo přes pět stovek lidí, které zajímá vše okolo ecommerce. Mezi provozovateli e-shopů a ecommerce webů, markeťáky, analytiky, vývojáři a logisty jsme nechyběli ani my. Konference byla perfektně zorganizovaná a nadprůměrně nabitá užitečnými informacemi. Ty nejlepší vám teď přinášíme.

1. Sleduje konkurenci

Jan Mayer otevřel konferenci přednáškou o sledování konkurence. To určitě není sprosté slovo, ale příležitost poučit se z cizích chyb a naleznout svou konkurenční výhodu. Když nevíte nic o konkurenci, je to, jako byste řídili auto poslepu.

Nejprve je třeba si zjistit, co lidé chtějí nakupovat. Podívejte se do Google Trends, Google Correlate, Heureka data. Pak se zajímejte o to, kam a proč chodí nakupovat. Zdroje návštěvnosti konkurenčních webů prozradí Similar Web, Jumpshot či Serpo. Nezapomeňte si porovnat také vaše ceny zboží s konkurencí, abyste nebyli ani zbytečně nejlevnější, ani předražení.

2. Expandujte na východ

Dámy Simona Kijonková a Kateřina Brandýská ze Zásilkovna.cz nabádaly e-shopy, aby dobývaly zahraničí, kde je velký potenciál. Jako ideální země pro začátek doporučují Slovensko, Maďarsko a Rumunsko, kde je malá konkurence a hlad po „západním“ zboží. Naopak země jako Polsko, Německo a Rakousko mají velmi náročné zákazníky a uspět tam je náročnější.

3. Vyhodnocujte správně PPC kampaně

Jakub Kašparů dělal osvětu o správném vyhodnocování úspěšnosti PPC kampaní e-shopů. Pokud máte e-shop v segmentu, kde jsou časté opakované nákupy, můžete si dovolit investovat více do získání nového zákazníka. Vyděláte na něm v jeho dalších nákupech. Při vyhodnocování však musíte párovat kampaň s celkovou cenou za zákazníka a ne jen s cenou za objednávku. Pokud prodáváte zboží s různou marží, také s tím pracujte ve svých reportech.

4. Tvořte obsah, jen když máte co říci

Jan Ambrož kladl všem na srdce, aby si dobře rozmysleli, jestli opravdu chtějí tvořit obsah pro svůj web. Položte si otázky, jestli nabízíte něco unikátního, jste odborníkem ve svém segmentu a máte chuť tvořit obsah, který přinese něco nového a nebude to jen věc, kterou byste měli dělat.

Při tvorbě obsahu pište z pohledu zákazníka, který řeší konkrétní situace. Např. u matrací uživatele ani nezajímá technologie výroby, ale zda se na ní vyspí jako miminko a v případě, že mu nesedne, tak ji bez problémů může vrátit.

5. Testujte a mluvte s reálnými lidmi

Adam Fendrych nabádal, abychom se při testování e-shopů a webů neschovávali za data v Google Analytics a dalších podobných nástrojů, ale zaměřili se na konkrétní lidi a setkávali se s uživateli.

Neměli bychom však přeceňovat sílu uživatelského testování. To nám sice odhalí chyby v použitelnosti webu, ale už neřekne nic k dalšímu rozvoji. Pokud chcete svůj e-shop opravdu vylepšit, je třeba vypnout obrazovku a s lidmi se bavit naživo o jejich potřebách. Neptejte se stylem „Co byste na našem e-shopu s pračkami změnil“, ale „Jak se rozhodujete, když si chcete koupit pračku.“

6. Braňte se hackerským útokům

Michal Špaček se věnoval přechodu z http na https protokol, který zabezpečuje přenos dat mezi počítačem a serverem. Https protokol však zatím používá jen menšina českých webů a e-shopů.

Přesto ani https vás úplně neochrání. To jsme si všichni na místě rovnou vyzkoušeli, když všem v sále konference hacknul Michal Špaček počítače prostřednictvím XSS útoku. Při něm se stránce podstrčí cizí javascriptový kód, který si pak v prohlížeči může dělat, co chce. Tomu se lze samozřejmě účinně bránit, jen na to provozovatelé e-shopů musí myslet přo nastavování serveru.

7. Posílejte newslettery chytře

Jakub Čižmář upozorňoval na velký potenciál automatizace e-mailové komunikace a transakčních e-mailů. Pro obchodní úspěch newsletterů není podstatný nějaký prémiový systém s nekonečným množstvím funkcí. Nejdůležitější je selská logika při vytváření pravidel rozesílky, segmentů příjemců a přínosného obsahu v e-mailech. Stejně tak nejde o velikost databáze příjemců, ale její kvalitu.

Český trh je nasycený, buďte výjimeční

Jako leitmotiv se celou konferencí E-shop summit 2016 nesl fakt, že e-shopů je českém trhu příliš. Uspět mohou jen ti, kteří vybočují z řady ať už svou nabídkou, úrovní služeb nebo propagací. O tom, že při správném přístupu lze uspět s prodejem čehokoliv, svědčí i naše na konferenci prezentovaná případová studie.

Google+

Vaše názory

Zaujal vás tento článek? Čtěte dál! ← předchozí článek | zpět | následující článek

Přejít na: ↑ ObsahÚvodní stránkuVyhledáváníNavigaci

Lucie Kuželíková
Head of SEO/SEM

Lucie Kuželíková

Šéfová oddělení internetového marketingu, GTM kouzelnice, krotitelka PPC kampaní a stratég hrátek v sociálních sítích.

Články autora

Registrace k odběru zpravodaje cogniZance

Zpravodaj cogniZance

Poznejte tajemství internetu.
Chcete pravidelně dostávat naše články do Vaší e-mailové schránky? Přihlašte se k odběru cogniZance.


onsite index

Přejít na: ↑ ObsahÚvodní stránkuVyhledáváníNavigaci

cognito twitter:

Fulltextové vyhledávání

Navigace

Přejít na: ↑ ObsahÚvodní stránkuVyhledáváníNavigaci