PPC ve službách Jejího Veličenstva Značky

Marketing Jan Janča

V celém on-line marketingu budete jen těžko hledat nudnější obor než Pay Per Click reklamu. Přes svoje nesporné výhody a efektivitu je sexy asi jako sekačka na trávu, míchaje upocenou snahu o nalezení klíčových slov "prozatím unikajících" konkurenci s neustálým cizelováním textů a haléřovým upravováním rozpočtů.

Při troše snahy lze však i PPC kampaň proměnit v efektní a efektivní nástroj pro podporu značky, což je oblast běžně vyhrazená display kampaním nebo PR. Chce to pouze trochu odvahy a nekonvenčního myšlení, ostatní náklady jsou totiž překvapivě malé.

Není PPC jako PPC

Klasické PPC kampaně jsou výkonnostní reklamou podřízenou imperativu rychlé konverze. Ve spřežení firemního marketingového mixu reprezentují spolehlivou mulu táhnoucí kárku s firemními produkty jistým krokem k prodejním cílům, a to i tehdy, pokud opratě zrovna nesvírá mistr vozka. Stačí se držet postupů a značek zanechaných na cestách výkonnostní reklamy průkopníky, jako je Marek Prokop.

I PPC má své dny

Chcete-li však smutnou karavanu PPC alespoň na chvíli proměnit v zábavné procesí, díky kterému si potenciální zákazníci zapamatují vaši značku, je třeba přidat kapku kreativity. Inspirací vám může být PPC kampaň, kterou jsme v srpnu připravili pro mezi muži oblíbený, a u generace dnešních třicátníků a čtyřicátníků přímo legendární, likér Fernet Stock.

Zadání

V rámci letní kampaně Fernet Stocku, jejímž hlavním tahounem byl míchaný drink z Fernetu a toniku, známější pod přezdívkou Bavorák, jsme dostali za úkol oslovit na internetu netradičním způsobem muže mezi 20 – 50 lety. Rozpočet byl omezený, kampaň měla být postavena především na nápadu, nikoliv na umlácení uživatelů internetu palicí z bannerů a videí.

Řešení

Pokud zrovna nesedíte v baru nebo do něj nemíříte s přáteli, s největší pravděpodobností vám při vyřčení slova „Bavorák“ na mysli vyvstane spíše rychlý vůz z Mnichova než hořkosladký nápoj. U mužů je navíc tato značka automobilů spojena s kvalitou a luxusem, což jsou atributy, které náleží i míchanému nápoji. Od této úvahy byl již jen krůček k myšlence vytvořit tak trošku jinou PPC kampaň, která by oslovila muže hledající automobily nejen značky BMW.

Vybrali jsme různé kombinace známých automobilových značek a jejich modelů a připravili originální textaci řady inzerátů, ze kterých bylo ovšem na první pohled patrné, že nevedou na stránky prodejců či servisů vozů. Záměrem bylo lidi pobavit a ne je mást. Přesvědčte se sami.

Obrázek 1: Inzerát na klíčové fráze spojené se značkou Volkswagen.

Obrázek 2: Inzerát na klíčové fráze spojené se značkou Škoda.

Kromě automobilových značek jsme přidali ještě něco dalších inzerátů pro klíčová slova a fráze jako „Bavorsko“, „Dárky pro muže“, „Dobrá voda“ nebo „Rovnice“ a pár jich máme schovaných i na září.

  • Objev chuť Bavorska, hořkou a zároveň svěží. Smíchej si Fernet s tonikem a Bavorák je tu.
  • Dárky pro muže - Fernet je nejlepší dárek pro muže, kteří vědí, co chtějí, a mají to rádi hořké.
  • Fernet Stock = dobrá voda s ještě lepšími přísadami. Objev tajemství 14 bylin na FernetStock.cz
  • Fernet + tonik = Bavorák. Tohle je rovnice pro pořádné léto. Objev hořkou svěžest Bavoráku.

Výsledek

Inzeráty jsme pravidelně aktualizovali a nasazovali nové, abychom minimalizovali efekt propadu jejich pozic způsobený zjevnou nižší relevancí. I tak se nám však při rozpočtu v řádech tisíc korun podařilo za jeden měsíc dosáhnout efektu srovnatelného s výsledky bannerové kampaně s rozpočtem o dva řády vyšším.

  • 250 000 zobrazení
  • 1 100 návštěv webu

Pro PPC specialisty pohybující se zásadně v pralese výkonnostní reklamy je kampaň tohoto druhu jen těžko pochopitelná. Schází jim prodejní cíle, prokliky, konverze a další tradiční atributy PPC kampaní.

Cílem však nebylo prodávat "po netu" lahve Fernetu, ale pobavit cílovou skupinu a připomenout jim tradiční českou značku, což se nám bezezbytku podařilo.

Doplnění na základě dotazů z diskuze.

V závěru článku jsem poněkud neskromně a bez uvedení zdroje napsal, že se nám bezezbytku podařilo naplnit stanovené cíle. Doplňuji tedy několik bodů, které mě k tomuto konstatování vedli.

  • Oslovení cílové skupiny - Vybraná klíčová slova mají jasný vztah k cílové skupině "Muži 20 - 50". Navíc jsme využili demografické cílení.
  • Zpětná vazba - Díky komunikaci na Facebooku jsme získali okamžitou reakci cílové skupiny na kampaň. Soutěž spojená s vyhledáváním dalších inzerátů na Google s 6 výherci znala své vítěze během hodiny.
  • Cena kampaně - Průměrné CPC dosahovalo 20Kč.

Co si dále přečíst