Goggles – pohled do budoucnosti marketingu s brýlemi od Googlu

Marketing Jan Janča

Když Google před rokem představil novou aplikaci Goggles umožňující vizuální vyhledávání na mobilních telefonech, nevyoral v myslích uživatelů internetu příliš hlubokou brázdu. Nový marketingový experiment, který odhaluje možnosti využití Goggles v reklamních kampaních, by však rozhodně neměl uniknout vaší pozornosti.

Jistě si vzpomínáte na první mobilní telefony vybavené fotoaparátem. Mizerné rozlišení, mizerná optika a mizerné softwarové zpracování výsledného obrazu. Člověk si skoro říkal, že výrobci vyšli zabudováním fotoaparátům vstříc recenzentům mobilních telefonů placených dle délky článku. Přesto, že se kvalita fotoaparátů zlepšovala a operátoři propagovali MMS o sto šest, teprve chytré mobilní telefony ve spojení s rychlým mobilním internetem dali fotoaparátům v telefonech skutečný smysl.

Jak funguje Google Goggles

Google Goggles využívá potenciálu spojení chytrých telefonů a internetu naplno. Jak tato služba funguje si můžete prohlédnout na následujícím videu.

Video 1: Jak funguje Google Goggles

V zásadě se jedná o jednoduchý a mnohokrát ve scifi filmech viděný princip. Mobilem vyfotíte nějaký předmět, stavbu nebo člověka, aplikace pošle scan této fotografie na servery Googlu, ty při troše štěstí rozpoznají co se na fotografii nachází a vyhledají o tom dostupné informace na internetu. Jak jednoduché, že ano?

Až posud představuje Goggles zajímavou hračku, která může kromě neocenitelné pomoci při vyhledávání informací o láhvi piva před vámi nebo o architektonických dominantách měst, přinést také mnoho zábavy (viz. následující video, u kterého se pobaví každý milovník Hitchcockova filmu Na sever severozápadní linkou.).

Video 2: Google Goggles rozpoznává tváře amerických prezidentů

Jak z Google Goggles udělat stroj na peníze

Nebyl by to však Google, který by si k logu mohl směle přidat u nás v porevolučních dobách populární slogan „vidíme business za vším“, kdyby nepřišel s nápadem jak z Goggles udělat skvělý marketingový nástroj.

Ve fotkách jenž uživatelé odesílali k „prohledání“ se velice často vyskytovali loga firem a nezřídka kdy i celé reklamy, billboardy či inzeráty v časopisech. Google se tedy rozhodl vyzkoušet marketingové možnosti Goggles a oslovil pět společností z různých oblastí trhu, které za reklamu ročně utrácí milióny dolarů s nabídkou experimentální kampaně. T-Mobile, Disney, Delta Airlines a Evropě méně známe Diageo a Buick tak dostali možnost propojit svoje off-line a on-line marketingové aktivity způsobem, který demonstruje následující video.

Video 3: Marketingový experiment s Google Goggle T-Mobile, Disney, Delta Airlines, Diageo a Buick

Idea propojení off-line a on-line prostředí není nová, již delší dobu jsou využívány tzv. QR kódy. Goggles však jejich používání zcela odbourává a dává inzerentům do ruky „jednoduchý“ nástroj jak dostat potenciálního zákazníka rychle od billboardu na internetovou stránku se specifickou nabídkou nebo do nejbližšího obchodu s propagovaným zbožím. Z tohoto hlediska se však stále jedná spíše o evoluci než o revoluci.

Mezi evolucí a revolucí

Zamyslíme-li se však nad marketingovým potenciálem Goggles, revoluční myšlenky začnou přicházet velice rychle. Proč se omezovat pouze na propojování offline reklamy s on-line prostředím? Proč prostě nezačít využívat kampaně zaměřené na celé skupiny zboží a služeb?

Představte si, že jdete po ulici a uvidíte na někom kabát, který se vám libí. Vyfotíte ho svým mobilem a za chvíli dostanete informaci o značce i ceně zboží a seznam nejbližších prodejních míst včetně odkazů do spolehlivých elektronických obchodů. Zajímavé, že? A to není všechno. Bylo by velkým překvapením, kdyby tato technologie nepřešla i do agresivnější podoby, ve které bude uživatelům reklama servírována bez vyžádání. Na fotografiích budou rozpoznávány budovy, předměty a uživateli budou automaticky nabídnuty například restaurace v okolí nebo jiné služby.

Možností je v každém případě nepřeberné množství a ve spojení s geolokací a socíálními sítěmi jich je ještě mnohonásobně více. Nezbývá než se smířit s tím, že již není daleko doba, kdy vám bude stačit vyfotit ženu nebo muže na ulici a nějaká služba vám na základě informací vydolovaných z databází obchodníků a sociálních sítí zjistí, zdali je objekt vašeho zájmu zadaný, jeho jméno, věk, ale také oblíbenou značku spodního prádla i restauraci, do které neodmítne pozvání.

Co si dále přečíst