15 slov, která v marketingové komunikaci nepoužívejte

Marketing Martina Jelínková

Tento jedinečný článek si zaručeně zamilujete. Tyto 100% účinné rady, jak vydělat, si prostě musíte přečíst! Ještě vás první dvě věty neodradily? Tak to máte výdrž, my v Cognitu už bychom z nich dávno měli osypky. 

A aby se nikdo nemusel osypávat ani z vašich textů, dali jsme dohromady slova, která se nevyplatí používat v marketingové komunikaci a v reklamních textech, a to včetně newsletterů, kde je bohužel často jako zákazníci sami nacházíme.

Na „zakázaný“ seznam jsme tato slova zařadili z několika prostých důvodů, a to buď proto, že jsou manipulativní, zavádějící, jde o klišé nebo je s velkou pravděpodobností filtrují e-mailové schránky, tedy že případný newsletter s podobným obsahem vyhodnotí jako spam.

Jaká slova to jsou a proč byste je měli ze svých textů okamžitě vyškrtnout?

  1. Koupit – Tohle jste určitě mezi prvními slovy nečekali, že? Jenže slovo koupit prostě ne. Zákazník ví, že si u vás může něco koupit. Zajímá ho ale, proč a co z toho bude mít. Lidi nechtějí nakupovat, tedy utrácet své těžce vydělané peníze. Chtějí si zlepšovat život, dělat radost sobě nebo druhým.

  2. Zaručený – Opravdu to můžete zaručit? Vážně? Nebo ne? Tak to tam nepište.

  3. 100% účinný – Stoprocentně nefungují ani antibiotika. V Cognitu nás nenapadlo nic, co bychom mohli označit za 100% účinné, tak prosíme, abyste tímto už zákazníky neklamali.

  4. Vydělávej – Zisk a výdělek jsou něco jiného. Pokud nenabízíte pracovní místo, těžko u vás může adresát „vydělávat“.  A jako výdělek se už vůbec nedá označit například cashback. A právě cashbackové společnosti tento termín rády používají. „Výdělek“ můžete nabízet tak maximálně v pracovním inzerátu, a i tak by se hodilo pro zachování seriózního tónu komunikace spíše slovo „mzda“.

  5. Dárek zdarma – Tohle je hodně oblíbené, my víme. A často to dokonce i funguje. Jenže nic jako dárek zdarma neexistuje. Dárek už ze své podstaty totiž zdarma je, když přece dostanete od někoho k Vánocům sadu skleniček, taky mu za ni neplatíte. Takže zákazník dostane buď „produkt zdarma“, nebo „dárek“. Ne dárek zdarma.

  6. Zhubněte – Jak můžete vědět, že adresát e-mailu skutečně trpí nadváhou a že mu lékař doporučuje nějaké to kilo ze zdravotních důvodů shodit? Zvlášť v dnešní době, kdy veřejnost striktně odsuzuje bodyshaming v reklamě. Shazovat kila by měl doporučovat odborník kvůli zdraví, ne markeťák kvůli prodejům.

  7. Urgentní – Urgentní e-maily patří do osobní komunikace. Pokud posíláte reklamní newsletter, nejspíše to urgentní sdělení nebude. Neplýtvejte tímto slovem.

  8. Prosíme, čtěte – Tohle spadá do stejné kategorie jako „urgentní“. Navíc to, mezi námi, působí dost zoufale a podbízivě. A to asi nechcete…

  9. Vyhráli jste! – Pokud skutečně posíláte e-mail člověku, který u vás něco vyhrál, posíláte jej mu adresně a ne v podobě newsletteru. Celá vaše databáze nashromážděných kontaktů nejspíš nic nevyhrála, tak pište pravdu.

  10. Musíte – Adresát nic nemusí. Oprávněná výjimka však může být, když tohle slovo používáte s nadsázkou, například: „5 novinek, o kterých musíte vědět!“.

  11. Jedinečný – tohle slovo není samo o sobě špatné, jen se s ním v marketingu natolik plýtvá, že na slovu „jedinečný“ není jedinečného už nic.

  12. Investice – slovo investice používejte, pokud nabízíte skutečnou investici. Jestli rozesíláte hromadné e-maily o cenných papírech, slovo investice je namístě, pokud však prodáváte spotřební věci nebo prostě cokoliv, co vložené peníze nejen že nezúročí, ale ani nezachovají jejich hodnotu, na pojem „investice“ zapomeňte…

  13. Zázrak – slovo „zázrak“ přestalo být zázračné v momentě, kdy na obrazovky vlezl Horst Fuchs se svými „zázraky“ nabízenými za desetinásobek výrobní ceny. Jestli nechcete působit jako prodejci nekvalitních hrnců, „zázrak“ v komunikaci nepoužívejte.

  14. Nikdy – tohle slovo často e-mailové schránky vyhodnocují jako spam. Navíc působí velmi negativním dojmem, jako byste adresátovi něco zakazovali.

  15. Marketing – lidi jsou na tohle slovo alergičtí. I když ani často neví, co vše tento pojem obsahuje. Stejně tak „reklama“. Zákaz těchto slov samozřejmě neplatí v případě, pokud mluvíte k lidem z oboru a tématem celého e-mailu je právě marketing nebo reklama, ale znáte to o těch výjimkách potvrzující pravidla, že?


Přistihli jste se při čtení tohoto článku, že některá zmíněná slova ve svých reklamních sděleních používáte víc, než je zdrávo? Napište nám na marketing@cognito.cz. Víme, jak na to.

Co si dále přečíst