Zapadá slunce nad Facebookem?

Internet Jan Janča

Mark Zuckerberg zřejmě právě začíná chápat, co jsou to rozporuplné pocity. Ne, nemám žádné informace o nehodě tchýně zakladatele Facebooku v jeho novém Ferrari, ale zato jsem se blíže podíval na nejnovější vývoj návštěvnosti a chování uživatelů této sociální sítě.

Viděno optikou statistiky, bylo pro Facebook právě končící léto báječné a tragické zároveň. Na jedné straně zde máme červencové výsledky z Google Ad Planner, které ukazují, že Facebook (možná) překonal hranici 1 bilionu zobrazených stránek za měsíc a na straně druhé, podivný, ale velice masivní propad v počtu zobrazených stránek v srpnu a září podle statistik z Alexy.

„Podle červencových statistik Ad Planneru si průměrný uživatel na Facebooku prohlédl denně 39 stránek, což je 30x více než na Twitteru a 10x více než na YouTube. O spolehlivosti těchto statistik lze s úspěchem pochybovat.“

Biliontá stránka, která se (asi) nekonala

Pojďme se nejdříve podrobněji podívat na onen bájný 1 bilion stránek zobrazených na Facebooku v červenci, podle statistik Ad Planneru.

Vývoj počtu pageviews Facebook.com, Google.com a YouTube.com

Obr. 1: Nejnavštěvovanější světové servery                                    zdroj: Google Ad Planner

Z uvedených dat můžeme vypočítat několik dalších hodnot parametrů popisujících chování uživatelů Facebooku, které nás donutí k hlubšímu zamyšlení. Například pro počet stránek zobrazených za měsíc průměrným uživatelem získáme prostým dělením číslo 1 162, což je 39 stránek za den. To je téměř 10x větší hodnota než u YouTube, 25x větší než u Amazonu a více než 30x větší než u Twitteru.

Tento rozdíl je samozřejmě krajně podezřelý, a tak byly statistiky AdPlanneru záhy zpochybněny jiným, široce využívaným, měřícím nástrojem ComScore, který počet v červenci zobrazených stránek na Facebooku odhadl na 467 miliard, tedy na méně než polovinu.

Jaký byl skutečný počet zobrazených stránek, se můžeme pouze dohadovat. Osobně se přikláním k názoru, že bilionová hranice na Facebooku překročena nebyla, a jak ukážu v následujícím odstavci, v nejbližší době ani prolomena nebude.

Krvavý srpen na Facebooku

Červencové statistiky rozhodně nedaly ani náznakem tušit, jak dramatický bude jejich vývoj v srpnu a září. Problém s rozdílným počítáním zobrazených stránek a debata o tom, zdali ten bilión byl či nebyl, totiž ve světle současného trendu vývoje statistik Facebooku vypadá jako veselé povídání přátel nad sklenicí vína.

„V průběhu srpna zobrazil Facebook o bezmála 24 % stránek méně než v červenci a přišel tak i o poměrnou část tržeb za zobrazování reklamy. Září zatím opětovný růst nepřineslo.“

Jak ukazuje následující graf, přišel Facebook v průběhu srpna téměř o 24 % zobrazených stránek a ani zářijové čísla neslibují v tomto ohledu zlepšení.

Porovnání počtu pageviews Facebook.com a Google.com.

Obr. 2: Pageviews Facebook.com, Google.com a YouTube.com.    zdroj: alexa.com

Otázkou je, kam se tyto stránky doslova ze dne na den poděly? Alexa jistě není zdrojem přesných dat, ale pro sledování trendů je dostatečná. Vývoj určitě neovlivnilo nastartování sociální sítě Google+, kterou už můžeme pomalu, ale jistě, zařadit do sbírky neúspěšných projektů Google a na Facebooku neproběhly ani žádné velké viditelné změny, které by mohly mít na počet zobrazených stránek tak značný vliv.

Dramatičnost situace lépe vynikne, pokud si uvědomíme, že 24% propad vpočtu zobrazených stránek zároveň znamená podobně dramatický propad v počtu zobrazených reklam a tím pádem i v tržbách Facebooku.

Řekni, kde ty stránky jsou, kde mohou být…

Vzhledem k nemožnosti získat jakákoliv důvěryhodná data přímo z Facebooku, jsou další pokusy o vysvětlení příčin propadu čistě spekulativní. Jednou z možností je, že si Facebook uvědomil svou chybu a pod tlakem rozdílných dat z AdPlanneru a ComScore provedl technické změny, které mají výsledky externího měření více přiblížit realitě. Tato možnost by byla pro Facebook méně bolestná.

Druhé vysvětlení, které by mělo pro Facebook velice negativní důsledky, můžeme najít ve zprávě společnosti Global Web Index, která v srpnu provedla srovnání aktivity uživatelů Facebooku v červenci 2009 a červnu 2011 s následujícími výsledky:

  • Posílání virtuálních dárků: pokles o 12,9 % v USA a o 7,5 % celosvětově.
  • Posílání zpráv mezi přáteli: pokles o 14,8 % v USA a o 7,4 % celosvětově.
  • Připojování ke skupinám a stránkám: pokles o 12,8 % v USA a o 6,5 % celosvětově.
  • Hledání nových kontaktů: pokles o 12,7 % v USA a o 4,5 % celosvětově.

Nutno podotknout, že Facebook tyto výsledky ve své oficiální reakci popřel.

Ve svém červencovém článku jsem na základě stejných zdrojů demonstroval, jak Facebook připravil Google o pozici jedničky v žebříčku zobrazování reklamy na internetu. Nová data však ukazují, že souboj těchto internetových gigantů bude mít ještě řadu kol, ve kterých se dá na vítěze tipovat jen velmi těžce.

 

Použité zdroje:

  1. Google AdPlanner: http://www.google.com/adplanner/static/top1000/index.html
  2. Alexa - The Web information company: http://www.alexa.com/siteinfo/facebook.com#
  3. CNNMoney: http://money.cnn.com/2011/08/26/.../facebook_1_trillion_page_views/index.htm
  4. Mashable - Social Media: http://mashable.com/2011/08/22/facebook-activity-plateau/

 

Co si dále přečíst