Vánoce v e-shopech a neb jak štědrý byl letošní Ježíšek.

Internet Jan Janča

Světla na pomalu usychajících stromečcích ještě září a děti se mnohdy ještě s obtížemi brodí pokojíky zaplavenými hračkami, přesto nic nebrání tomu, abychom provedli první statistické vyhodnocení letošních vánočních nákupů v internetových obchodech.

Byl letošní internetový Ježíšek bohatší než v roce 2009, nebo se dopady hospodářské krize projevily více než tvrdí optimističtí ekonomové hlásající pozvolný začátek nové konjunktury? Hned na začátek si můžeme říci, že letošní vánoční nákupy na internetu se od těch loňských významně lišily.

Statistika, metla příznivců křišťálové koule

Data pro meziroční srovnání jsme čerpali z námi spravovaných internetových obchodů sdružených pod značkou Shoppro.cz, které se zaměřují především na prodej sportovního vybavení a oblečení. Narozdíl od již zveřejněných výzkumů společnosti GFK a dalších tak vycházíme z tvrdých dat obchodů, které nabízejí třetí nejprodávanější sortiment na internetu.

Z dlouhodobého srovnání víme, že vánoční nákupy začínají, nebo lépe řečeno v předchozích letech začínaly, v průběhu října, přičemž jejich kulminace se od roku 2007 přesouvala stále více do prosince. Pro meziroční srovnání jsme tedy zvolili období od září do prosince 2009 a 2010.

Nejprve pozitivní zprávy. Růst obratu internetových obchodů se ani letos nezastavil a meziročně vzrostl o 2,5%. Toto číslo je samozřejmě mnohem nižší než v letech před krizí, stále se však jedná o růst, který když nic jiného, alespoň kopíruje inflaci a vývoj HDP.

Obchodníci určitě doufali v razantnější návrat dobrých časů, ale jak se zdá, ekonomové zastávající názor, že máme ještě nějaký ten měsíc či rok krize před sebou měli alespoň pro tentokrát pravdu.

Meziroční srovnání objemu a průměrné hodnoty objednávek

Graf měsíčního vývoje objemu objednávek zachycuje významnou změnu chování zákazníků, kteří v roce 2010 začali nakupovat mnohem později než v roce 2009.

Meziroční srovnání vývoje objemu objednávek v e-shopech

Graf 1: Meziroční srovnání vývoje objemu objednávek v e-shopech          zdroj: Shoppro.cz

Období od září do říjná bylo z hlediska sledovaných veličin nižší nejen v meziročním srovnání, ale i z hlediska dlouhodobého. Ještě v listopadu tak provozovatelé e-shopu s obavami očekávali, kdy nastane to pravé vánoční šílenství. A dočkali se. Zákazníky internetových obchodů nakonec přeci jen přepadla vánoční horečka a od posledního listopadového týdne začali zatínat sekeru hluboko do svých peněženek, takže přes rozpačitých začátek nakonec obchodníky nezarmoutili.

Další zajímavá fakta lze vysledovat z grafu meziročního srovnání průměrné hodnoty objednávky.

Meziroční srovnání průměrných cen objednávek v e-shopech

Graf 2: Meziroční srovnání průměrných cen objednávek v e-shopech         zdroj: Shoppro.cz

Přesto, že celkové počty objednávek nebyly nižší než v roce 2009, slevy a akce stlačily v období září až listopad 2010 průměrnou cenu objednávky pod loňské hodnoty. Teprve prosinec přinesl kýžený obrat a téměř vyrovnal propad z předchozích měsíců. Tyto data pouze potvrzují, že obchodníci již vyčerpali pozitivní potenciál slev i akčních prodejů a v roce 2011 budou muset z repertoáru nástrojů podpory prodeje vylovit nové zbraně.

To je zároveň špatná zpráva pro armádu klonů slevomatů, které budou stále častěji narážet na obchodníky, pro které bude „sleva“ sprosté slovo.

Žádný důvod k panice či veselí

Jaké tedy byly předvánoční nákupy v roce 2010 a jaký je výhled do roku příštího? Obchodníci určitě doufali v razantnější návrat dobrých časů, ale jak se zdá, ekonomové zastávající názor, že máme ještě nějaký ten měsíc či rok krize před sebou měli alespoň pro tentokrát pravdu.

Rok 2011 se tak ponese v duchu opatrného optimismu, ale obchodníci ho budou prožívat s vědomím, že český zákazník v sobě našel tučnými léty málem zapomenutou schopnost šetřit a přemýšlet o smysluplnosti nákupu.

Co si dále přečíst